Суть питання: більше трьох тисяч правок до законопроєкту № 2194 не змогли зупинити депутатів. Тож 28.04.21 р. його було прийнято в цілому. І проєкт перетворився на Закон від 28.04.21 р. № 1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» (далі – Закон № 1423). Його можна назвати одним із найоб’ємніших актів останніх років (містить 116 аркушів), який змінює та вводить безліч нових правил. Більша частина змін набула чинності з 27.05.21 р. Наприклад, з’явилося похідне право від права емфітевзису – право оренди. Емфітевт залишається відповідальним перед власником землі, але може передати право користування земельною ділянкою іншій особі. Це аналог суборенди в оренді. Тож за потреби емфітевт може вже сьогодні передати право користування іншій особі, якщо це прямо не заборонено умовами договору. Не менш важливим є скасування погодження проєкту землеустрою із різними державними органами (Держгеокадастром, органом містобудування тощо). Також спрощено процедуру відведення земельної ділянки державної/комунальної власності. Тепер розповімо про це все по порядку.
Закон № 1423 набув чинності з 27.05.21 р., але не повністю. Норми починають діяти по черзі, а саме:
Оскільки зміни достатньо значні, розглянемо основні з них, які вже діють із 27.05.21 р. Інші будемо розбирати поступово, адже до них ще не дійшов час.
До комунальної землі тепер віднесено також усі землі державної власності за межами населених пунктів у межах територіальної громади. Тобто передавати землю із державної власності в комунальну немає потреби. Такі землі вважаються комунальними з 27.05.21 р. (розд. Х Земельного кодексу (далі – ЗК) доповнено п. 24). Наприклад, сільгоспділянки, вільні від забудови та розташовані за межами селищної ради, раніше належали до державної форми власності. Тепер це землі комунальної власності територіальних громад.
Зараз багато громад створюють об’єднані територіальні громади, до яких входять декілька селищ, міст. Їхня територія давно вийшла за межі населених пунктів. Тож розпоряджатися сільгоспділянками віднині мають право територіальні громади.
Крім того, несформовані земельні ділянки також уважаються комунальними. Утім, існує одне «але»:
Тобто громада або землекористувач (він також має право на звернення) повинні звернутися до реєстратора, щоб відобразити в Реєстрі прав форму власності на конкретну земельну ділянку як комунальну.
До моменту внесення змін у Реєстр прав органи, що розпоряджалися такими землями (наприклад, обласне управління Держгеокадастру), позбавлені такого права. Тобто громади зацікавлені якнайшвидше змінити в Реєстрі прав державну форму власності на сформовану земельну ділянку на комунальну. Після цього вони зможуть розпоряджатися ділянкою, а отже, й укладати/поновлювати договори оренди. Орендар такої ділянки тепер матиме справу з громадою як із належним орендодавцем – розпорядником землі.
Видані дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності зберігають свою чинність. Користувач продовжує процедуру оформлення права на землю, але надалі матиме справу із територіальною громадою.
Зверність увагу: перехід ділянок із державної у комунальну власність не є підставою для зміни чи припинення права оренди, суборенди, емфітевзису на такі ділянки. Заміна старого розпорядника землі на нового вчиняється виключно за згодою сторін (ч. 4, 5 ст. 1481 ЗК).
Отже, право розпорядження сільгоспділянками за межами населених пунктів із 27.05.21 р. перейшло до територіальної громади, на якій вони розташовані. Отримання ділянки у порядку безоплатної приватизації, в оренду відбувається за рішенням громади.
Тепер землекористувач-емфітевт може передати ділянку в оренду іншій особі, раніше такої можливості не було. Емфітевт отримав статус орендодавця (ст. 93, 1021 ЗК; ст. 411 Цивільного кодексу).
Запам’ятайте нові правила гри:
Важливо! Орендар, який отримав ділянку у користування від емфітевта, не має переважного права на отримання її у власність (ч. 7 ст. 9 Закону від 06.10.98 р. № 161-XIV «Про оренду землі»). Таким правом наділений лише перший по порядку землекористувач.
Тобто з’явилося похідне право від права емфітевзису – право оренди. Емфітевт залишається відповідальним перед власником землі, але має право передати земельну ділянку в користування іншій особі. Це аналог суборенди в оренді. Тож за потреби емфітевт може вже сьогодні передати право користування іншій особі, якщо це прямо не заборонено умовами договору.
Проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок не підлягають погодженню із Держгеокадастром, відділом архітектури та іншими структурами (із ЗК виключено ст. 1861). Тож процедуру відведення земельної ділянки у власність або користування полегшено. На даному етапі часто затягувався розгляд документації, її безліч разів повертали на доопрацювання, а швидко розглядали документи лише за корупційної складової.
Тепер порядок погодження та затвердження документації викладено в новій редакції ст. 186 ЗК. Так, проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки не погоджується ні з ким, а тільки затверджується ОМС (на сесії ради приймається рішення про затвердження та передання ділянки у власність/користування). Відмова ОМС у переданні земельної ділянки у власність може бути оскаржена до суду.
Майте на увазі! Погодження та затвердження – це різні процеси. Погодження – це середній етап оформлення ділянки, на якому держоргани видавали висновок про погодження документації із землеустрою. А затвердження, залежно від виду документації, здійснює розпорядник земель (громада) або землекористувач.
Для формування нової земельної ділянки з метою її відведення складається проєкт землеустрою, який тепер після відвідання кадастрового реєстратора і присвоєння кадастрового номера без погодження з іншими органами передається на затвердження до місцевої громади.
У разі відновлення меж земельної ділянки, яка була відведена тоді, коли ще не існувало кадастрового номера, виготовляється технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка затверджується:
Таким чином, землекористувач державної/комунальної землі отримав змогу ініціювати та фактично здійснити процедуру присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, яка перебуває у його користуванні. Отримувати згоду територіальної громади не потрібно. Крім того, на підставі цієї ж документації можна внести до ДЗК зміни щодо форми власності на землю – із державної на комунальну. Тож землекористувач зацікавлений у швидкому відображенні в Реєстрі прав комунальної форми власності, щоб, наприклад, громада мала повноваження розпоряджатися цією ділянкою і могла поновити договір оренди землі на новий строк.
Відмова в затвердженні документації має містити вичерпний перелік недоліків документації з їх описом та посиланням на відповідні норми законів та прийняті згідно з ними нормативні акти, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Після виправлення розробник подає документацію повторно. Повторна відмова у затвердженні допускається виключно за відсутності усунених недоліків, а також у разі виникнення підстави після надання попереднього висновку.
Важливо! Експертиза документації з 27.05.21 р. не проводиться – Закон від 17.06.04 р. № 1808-IV «Про державну експертизу землевпорядної документації» скасовано.
Установлено граничну площу сільгоспділянки державної чи комунальної власності, право оренди якої можна придбати на земельних торгах, – 20 га (ч. 2 ст. 136 ЗК). Тож громада зможе виставляти на торги земельні ділянки сільгосппризначення площею не більше 20 га. Потенційний покупець може придбати декілька ділянок, головне – перемогти на торгах.
Розроблення агрохімічного паспорта не є обов’язковим у разі передання ділянки у власність або користування (ч. 7 ст. 37 Закону від 19.06.03 р. № 962-IV «Про охорону земель»).
Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється відповідно до Закону від 05.04.07 р. № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Тобто всі правила затвердження плану перевірок, розміщення його у відкритому доступі тощо поширюються також на перевірки Держгеокадастру. Детальніше про те, як це має відбуватися, читайте у найближчому номері журналу.