Експертна грошова оцінка земель
29.03.2016 947 0 0
Експертна грошова оцінка земельних ділянок (далі – ЕГО) – це вартість земельних ділянок і пов'язаних із ними прав, яка визначається оцінювачем за допомогою різних процедур і методів, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків та оформлення звіту (ст. 1 Закону № 1378).
ЕГО передбачає встановлення ринкової (найбільш імовірної ціни продажу на ринку) або іншої вартості землі (заставної, страхової, для бухгалтерського обліку і т. п.), за якою вона може бути продана (придбана) або відчужена іншим способом на дату оцінки (п. 3 Методики № 1531).
У яких випадках проводиться ЕГО?
ЕГО проводиться у випадку (ст. 13 Зако- ну № 1378):
- відчуження та страхування земельних ділянок комунальної і державної власності (крім земельних ділянок площею більше 50 га для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд);
- передачі земельної ділянки в заставу;
- визначення інвестиційних вкладень у реалізацію проекту, спрямованого на поліпшення землі;
- визначення вартості земельних ділянок комунальної та державної власності, якщо їх вносять до статутного капіталу господарського товариства;
- розрахунку вартості земельних ділянок при реорганізації, банкрутстві або ліквідації підприємства з державною часткою або частного комунального майна, яке є власником цих земель;
- виділу або визначення частки держави або територіальної громади в складі земельних ділянок, що знаходяться у спільній власності;
- відображення вартості земельних ділянок і права користування ними в бухгалтерському обліку (у т. ч. для проведення переоцінки);
- визначення збитків власникам і землекористувачам у встановлених законами або договорами випадках;
- за рішенням суду.
Які документи можуть бути підставою для проведення ЕГО?
ЕГО проводиться на підставі договорів між замовником та оцінювачем, а також за рішенням суду.
Хто може проводити ЕГО?
Відповідно до ст. 19 Закону № 1378 ЕГО проводять суб'єкти оцінної діяльності згідно з нормами Закону № 2658. Такими суб'єктами є (ст. 5 Закону № 2658):
- фізособи – суб'єкти підприємницької діяльності та юрособи, які мають у штаті хоча б одного оцінювача й одержали сертифікат суб'єкта оцінної діяльності;
- органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що одержали повноваження на здійснення оцінної діяльності у сфері державного та комунального майна і мають у штаті оцінювачів.
Який документ підтверджує проведення ЕГО і що він повинен містити?
За результатами проведення ЕГО оцінювач складає звіт, до якого повинна бути включена така інформація (п. 50 Методики № 1531):
- назва та місце розташування земельної ділянки, дата оцінки, найменування замовника та оцінювача, їх місцезнаходження, банківські реквізити, ідентифікаційні коди (для юросіб), прізвище, ім'я, по батькові, паспортні дані, ІПН (для фізосіб);
- мета проведення оцінки, вибрана база оцінки та її обґрунтування;
- основні передумови, припущення й обмеження щодо застосування результатів оцінки;
- опис та аналіз зібраних і використаних даних;
- аналіз найбільш ефективного використання об'єкта оцінки;
- обґрунтування застосування різних підходів, методів і процедур;
- визначення (розрахунок) вартості об'єкта оцінки та узгодження результатів;
- сертифікація оцінки (підстави для її проведення, зафіксований результат огляду об'єкта оцінки та інші фактори, що мають важливе значення для встановлення достовірності й об'єктивності оцінки та висновку про вартість землі);
- висновок про вартість об'єкта оцінки.
До звіту додаються необхідні розрахунки, виконані оцінювачами. Звіт підписується особами, які безпосередньо проводили оцінку, і скріплюється печаткою оцінювача.
Юлія Гужел
Коментарі до матеріалу