«Закриваємо» звітний рік: що потрібно зробити в бухобліку
Наприкінці року кожен бухгалтер прагне завершити всі справи та підготуватися до початку нового звітного року, а також до підбиття остаточних підсумків роботи підприємства за рік, що будуть репрезентовані у фінансовій звітності. Які саме важливі дії слід учинити, розглянемо детально в цій консультації.
Як відомо, шляхом проведення інвентаризації можна перевірити активи та зобов’язання підприємства, щоб дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності були достовірними (п. 6 ст. 145 Господарського кодексу; п. 1 ст. 10 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», далі – Закон № 996). За загальним правилом її проводять у тримісячний строк до дати річного балансу, тобто з 1 жовтня до 31 грудня звітного року включно (п. 10 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879).
Під час інвентаризації можуть бути виявлені активи, які втратили свої первісні якості та застаріли. Тож підприємство повинне встановити їх реальну вартість для відображення в балансі. Можуть бути виявлені факти лишків та/або нестач – важливо, щоб усі інвентаризаційні різниці в річній фінзвітності були відображені правильно. Також виявляють активи, що не використовуються або не відповідають критеріям визнання тощо.
Річна інвентаризація охоплює не лише товарно-матеріальні цінності, але й створені резерви та забезпечення, дебіторську і кредиторську заборгованість. Лише на підставі висновків інвентаризаційної комісії, сформульованих у відповідному протоколі, що затверджується керівником підприємства, результати інвентаризації відображаються в бухобліку – у місяці її закінчення, але не пізніше 31 грудня звітного року. Тож зараз бухгалтер має пересвідчитись у достовірності відображення результатів інвентаризації.
Детально про організацію та проведення інвентаризації на сільгосппідприємстві, бухоблік та оподаткування її результатів ви можете дізнатися з публікації «Інвентаризація на сільгосппідприємстві: стисло про основне».
Слід зазначити, що будь-які управлінські рішення, звісно, приймаються керівником підприємства. Зазвичай вони оформлюються наказом, розпорядженням чи іншим внутрішнім документом. Однак у питаннях оцінки необоротних активів, зокрема основних засобів (далі – ОЗ), спонукальником має бути бухгалтер. Насамперед це стосується питань зменшення корисності та переоцінки ОЗ.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
і приклади
доступу
питання експерту
оновлення
матеріалів
матеріалів c 2015 року