Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

«Закриваємо» звітний рік: що потрібно зробити в бухобліку

Наприкінці року кожен бухгалтер прагне завершити всі справи та підготуватися до початку нового звітного року, а також до підбиття остаточних підсумків роботи підприємства за рік, що будуть репрезентовані у фінансовій звітності. Які саме важливі дії слід учинити, розглянемо детально в цій консультації.

Як відомо, шляхом проведення інвентаризації можна перевірити активи та зобов’язання підприємства, щоб дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності були достовірними (п. 6 ст. 145 Господарського кодексу; п. 1 ст. 10 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», далі – Закон № 996). За загальним правилом її проводять у тримісячний строк до дати річного балансу, тобто з 1 жовтня до 31 грудня звітного року включно (п. 10 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879).

Під час інвентаризації можуть бути виявлені активи, які втратили свої первісні якості та застаріли. Тож підприємство повинне встановити їх реальну вартість для відображення в балансі. Можуть бути виявлені факти лишків та/або нестач – важливо, щоб усі інвентаризаційні різниці в річній фінзвітності були відображені правильно. Також виявляють активи, що не використовуються або не відповідають критеріям визнання тощо.

Річна інвентаризація охоплює не лише товарно-матеріальні цінності, але й створені резерви та забезпечення, дебіторську і кредиторську заборгованість. Лише на підставі висновків інвентаризаційної комісії, сформульованих у відповідному протоколі, що затверджується керівником підприємства, результати інвентаризації відображаються в бухобліку – у місяці її закінчення, але не пізніше 31 грудня звітного року. Тож зараз бухгалтер має пересвідчитись у достовірності відображення результатів інвентаризації.

Детально про організацію та проведення інвентаризації на сільгосппідприємстві, бухоблік та оподаткування її результатів ви можете дізнатися з публікації «Інвентаризація на сільгосппідприємстві: стисло про основне».

Слід зазначити, що будь-які управлінські рішення, звісно, приймаються керівником підприємства. Зазвичай вони оформлюються наказом, розпорядженням чи іншим внутрішнім документом. Однак у питаннях оцінки необоротних активів, зокрема основних засобів (далі – ОЗ), спонукальником має бути бухгалтер. Насамперед це стосується питань зменшення корисності та переоцінки ОЗ.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
03.06.2025
Компенсація витрат на облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю: облік у роботодавця
У статті розглянуто, як підприємству-роботодавцю отримати компенсацію витрат на облаштування робочого місця для особи з інвалідністю та як відобразити суму компенсації в обліку. Як відомо, з другої половини 2023 року в Україні діє програма, яка дає змогу роботодавцям отримати компенсацію витрат на о...
26.05.2025
Надання матеріальної допомоги у натуральній формі: облік та оподаткування
У статті розглянуто, як підприємству відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з надання матеріальної допомоги працівникові у випадку, коли в рахунок такої допомоги передано будівельні матеріали. Ситуація. Працівник будівельного підприємства написав заяву про надання йому разової ...
21.05.2025
Придбання сільгосппродукції у фізичних осіб
Іноді в суб’єктів господарювання виникає потреба придбати сільгосппродукцію у фізосіб. Наприклад, продукцію можуть купувати для перероблення або перепродажу, а худобу – для розведення, відтворення тощо. Тож у цій статті ми розповімо, як документально оформити операцію із закупівлі, чи по...
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
04.06.2025
Ліквідаційна вартість саду: визначення та зразки оформлення
У цій статті розглянуто, що таке ліквідаційна вартість саду, хто та як її встановлює, і чи можна її визначити як нульову. Ліквідаційна вартість багаторічних насаджень, зокрема садів, безпосередньо впливає на розрахунок суми амортизації, а отже, – і на фінансовий результат підприємства. Амортиз...
03.06.2025
Продаж товарів на ринках та ярмарках: як оформлювати податкову накладну
Продаж товарів у разі виїзної торгівлі здійснюється за готівку або із застосуванням електронних платіжних засобів (через такі звані платіжні термінали). При такому способі розрахунків платникам ПДВ дозволяється виписувати одну підсумкову податкову накладну (далі – ПН) на весь обсяг продажу за ...
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
Кращі матеріали