Чи можуть позбавити статусу платника ФСП за неподання загальної декларації
14.01.2015 359 0 0
Для кого ця стаття: для сільгосппідприємств, які отримали статус платників фіксованого сільгоспподатку (далі – ФСП), але, як виявилось потім, не повністю подали звітність із цього податку.
Ситуація
Сільгосппідприємство на початку 2014 року подало звітність із ФСП та отримало статус платника цього податку. Однак воно подало лише звітні декларації, а повинне було подати і загальну декларацію, оскільки його землі знаходяться на території різних районів. Тепер таку помилку виявили податківці й погрожують позбавленням статусу платника ФСП заднім числом (тобто з початку 2014 року) та переведенням на сплату податку на прибуток. Чи дійсно вони мають на це право? Давайте розберемося.
Причини для позбавлення статусу платника ФСП
Якщо статус платника ФСП отримано, то для скасування такого статусу у контролюючого органу мають бути вагомі причини. Перелік таких причин визначено в пп. 308.6.2 Податкового кодексу (далі – ПК). Так, реєстрація сільськогосподарського товаровиробника платником ФСП скасовується за рішенням контролюючого органу в разі:
- якщо такий платник податку ліквідується, у тому числі шляхом злиття, приєднання або перетворення;
- установлення за результатами документальної перевірки недотримання платником податку положень ст. 301 ПК. При цьому такий платник податку зобов’язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому було встановлено таке порушення.
Отже, контролюючий орган може скасувати реєстрацію платника ФСП, якщо під час документальної перевірки виявить хоча б одне з таких порушень (ст. 301 ПК):
- частка сільськогосподарського товаровиробництва, отримана за попередній податковий (звітний) рік, менша ніж 75 %;
- понад 50 % доходу становить дохід від реалізації декоративних рослин, диких тварин і птахів, хутряних виробів і хутра (крім хутрової сировини);
- суб’єкт господарювання провадить діяльність із виробництва підакцизних товарів;
- станом на 01.01.14 р. значився податковий борг (хоча наявність боргу мали перевірити на момент реєстрації сільгосптоваровиробника платником ФСП).
Як видно з вищенаведеного, до переліку порушень, на підставі яких сільгосппідприємство можуть позбавити статусу платника ФСП, неправильне подання звітності не входить. Це й не дивно, адже про склад звітності йдеться в ст. 308 ПК (див. далі у консультації), а не в ст. 301 ПК, порушення норм якої може призвести до втрати права на ФСП.
Дата скасування реєстрації платника ФСП
Непоодинокими є випадки, коли податківці, виявивши в ході документальної перевірки зазначені вище порушення, намагаються перевести сільгосппідприємство на загальну систему оподаткування не з моменту виявлення цих порушень, а з моменту їх виникнення (допущення сільгосппідприємством). Зрозуміло, що такий підхід вигідний податківцям, адже він дає можливість залучити більше коштів у бюджет (це й податок на прибуток за попередні періоди, і відповідні штрафні санкції).
Однак такий підхід не є правомірним, адже суперечить вищезгаданій нормі пп. 308.6.2 ПК, з формулювання якої випливає, що позбавити статусу платника ФСП можна лише з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення під час документальної перевірки. Додатковим підтвердженням цього є й судова практика на користь сільгосппідприємств, які звернулися в такій ситуації до суду для відстоювання своїх інтересів.
Крім того...
У наведеній ситуації сільгосппідприємство дійсно порушило порядок подання звітності з ФСП. Адже, оскільки воно має земельні ділянки в різних адміністративних районах, для отримання статусу платника ФСП згідно з п. 308.1 воно повинне було до 20.02.14 р. подати:
- звітні податкові декларації з ФСП – до контролюючих органів за місцем розташування таких земельних ділянок;
- загальну податкову декларацію з ФСП щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється цей податок, – до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку).
Однак нагадаємо, що вся податкова звітність суцільним порядком підлягає камеральній перевірці (п. 76.1 ПК). У разі виявлення порушень у такій звітності контролюючим органом мав бути складений акт та протягом трьох робочих днів надісланий платникові податків (п. 86.2 ПК).
Довідка про набуття або підтвердження статусу платника ФСП видається контролюючим органом за місцезнаходженням сільгосппідприємства протягом 10 робочих днів з дати подання ним звітності з цього податку (п. 308.3 ПК).
Отже, якщо сільгосппідприємство отримало статус платника ФСП у зазначений строк, то це означає, що недоліків у звітності з ФСП на момент її подання контролюючим органом виявлено не було. Тобто таку податкову звітність контролюючим органом було прийнято.
Таким чином у цій ситуації помилку допущено не тількі з вини сільгосппідприємства, але й з вини контролюючого органу, оскількі він не виявив її у час камеральної перевірки та надав сільгосппідприємству статус платника ФСП.
У наведеній ситуації немає підстав для позбавлення сільгосппідприємства статусу платника ФСП (за умови, що під час документальної перевірки в нього не виявлено хоча б одного з порушень, перелічених у ст. 301 ПК). Тим більше немає підстав це робити заднім числом.
Водночас слід зазначити, що до сільгосппідприємства можуть бути застосовані штрафні санкції, передбачені п. 120.1 ПК, за неподання або несвоєчасне подання податкових декларацій. Розмір штрафу становить 170 грн., а якщо підприємство протягом року вже штрафувалося за аналогічне порушення, – 1 020 грн.
Коментарі до матеріалу