Анулювання ПДВ-реєстрації: як оформити та коли зареєструвати податкову накладну на «залишки»?
27.05.2016 1550 0 1
Сільгосппідприємство анулює свою реєстрацію платником ПДВ. Як правильно оформити податкову накладну на залишки товарів та основних засобів та в які строки її зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН)?
Згідно з п. 184.7 Податкового кодексу (далі – ПК) якщо до моменту анулювання реєстрації підприємства платником ПДВ товари/послуги, необоротні активи, суми ПДВ за якими було включено до складу податкового кредиту, не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, то в останньому звітному (податковому) періоді платник ПДВ має визначити щодо них податкові зобов’язання виходячи із звичайних цін.
Для нарахування вищевказаного податкового зобов’язання слід оформити податкову накладну. Ця податкова накладна не видаватиметься покупцеві (адже покупець в цій операції відсутній). Тому в її верхній лівій частині у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться відмітка «X» та зазначається тип причини «10. Складена з метою визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов’язань за товарами/послугами, необоротними активами, суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту та не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності» (п. 8 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307, далі – Порядок № 1307).
У графах «Постачальник (продавець)» та «Індивідуальний податковий номер» постачальника сільгосппідприємство вказує власні назву та ІПН.
У графі «Отримувач (покупець)» сільгосппідприємству також слід указати власну назву. А от у графі «Індивідуальний податковий номер» отримувача зазначається умовний ІПН «400000000000».
Про особливості заповнення табличної частини (розділ Б) такої податкової накладної в Порядку № 1307 окремо нічого не сказано. За загальним порядком, до розділу Б податкової накладної вносяться дані в розрізі номенклатури постачання товарів/послуг, а саме (п. 16 Порядку № 1307):
- до графи 2 – номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця);
- графи 3 – код товару згідно з УКТЗЕД (для імпортованих та підакцизних товарів);
- граф 4 та 5 – одиниця виміру та код одиниці виміру;
- граф 6 та 7 – відповідно кількість постачання товарів та ціна без ПДВ;
- у графі 8 зазначається код ставки ПДВ (у даному випадку – 20);
- графа 9 не заповнюється (адже вона призначена для відображення звільнених від оподаткування операцій);
- у графі 10 зазначається обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ.
Однак, зважаючи що Порядок № 1307 дозволяє в деяких випадках не перелічувати повністю всю номенклатуру податкової накладної (зокрема, у разі здійснення умовного постачання згідно з п. 198.5 ПК), уважаємо, що не буде помилкою при здійсненні умовного постачання в разі анулювання ПДВ-реєстрації також не перелічувати всі товари (послуги) та основні засоби, щодо яких здійснюється нарахування ПДВ (досить того, що їх повний перелік буде наведено в бухгалтерській довідці).
Якщо перелік товарів (послуг) є досить великим, пропонуємо у графі «номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця)» зазначити, наприклад, таке: «умовне постачання товарів/послуг, необоротних активів, які не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у зв’язку з анулюванням реєстрації підприємства платником ПДВ». У такому разі у графі 6 слід зазначити «1», а у графах 7 та 9 (показники в них будуть однакові) – загальний обсяг постачання (без ПДВ).
Щодо реєстрації цієї податкової накладної в ЄРПН зазначимо таке. Згідно з п. 201.10 ПК усі (без винятку) податкові накладні підлягають реєстрації в ЄРПН протягом 15 календарних днів, що настають за датою їх складання. А реєстрацію податкової накладної можна здійснити лише в межах реєстраційного ліміту. Тобто якщо реєстраційний ліміт є меншим, ніж сума ПДВ у податковій накладній, то для її реєстрації необхідно буде сплатити кошти на відповідний електронний рахунок.
Крім того, слід нагадати, що анулювання реєстрації платником ПДВ здійснюється шляхом виключення з Реєстру платників ПДВ. Підприємство, якого виключено із цього реєстру, зареєструвати податкову накладну в ЄРПН уже не зможе.
Однак нагадаємо, що відсутність реєстрації вищевказаної податкової накладної або її невчасна реєстрація в ЄРПН не призведуть до нарахування штрафних санкцій згідно з п. 1201.1 ПК. Адже такі санкції застосовуються лише в разі порушення платниками ПДВ граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям – платникам ПДВ. Отже, поспішати з реєстрацією вищезгаданої податкової накладної чи ні – вирішувати вам.
Коментарі до матеріалу