Запит від ДФС: як реагувати платнику
Із цієї статті ви дізнаєтеся: чи зобов’язаний платник податків надавати відповідь на запит податкової, за яких обставин він звільняється від цього обов’язку, яким є строк надання відповіді та вимоги до її змісту, а також як діяти після отримання запиту.
Чи має право орган ДФС направляти запити платникам податків?
Так, ДФС має право надсилати платникам запити про надання інформації. Таке право передбачено Податковим кодексом (далі – ПК) та Порядком періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженим постановою КМУ від 27.10.10 р. № 1245 (далі – Порядок № 1245).
Підстави та процедуру направлення запиту визначено в ст. 73 ПК. Зазвичай у запитах податкова посилається на норми пп. 20.1.3, 20.1.6, 20.1.23, п. 39.14, пп. 72.1.1.3, 72.1.6 ПК.
Що може спонукати фіскалів надіслати запит платнику?
Аби надіслати запит, фіскали повинні дотримуватись одночасно двох умов:
- мати підстави, установлені п. 73.3 ПК та п. 12 Порядку № 1245;
- оформити запит за вимогами п. 73.3 ПК та п. 10 Порядку № 1245.
Від тієї чи іншої підстави для надсилання запиту залежить строк надання відповіді на нього (див. таблицю).
№ |
Підстава для надсилання запиту |
Строк надання відповіді |
1 |
2 |
3 |
1 |
За результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкову |
Протягом 15 робочих днів (далі – р. д.) із дня, що настає за днем отримання запиту (абзац п’ятий п. 73.3 ПК) |
2 |
Для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до ст. 39 ПК та/або визначення рівня звичайних цін у випадках, установлених ПК |
Протягом 10 р. д. із дати початку перевірки, а для отримання додаткових документів під час її проведення – протягом 15 р. д. з дати отримання запиту (пп. 39.5.2.3 ПК) |
3 |
Виявлено недостовірність даних у податкових деклараціях, поданих платником податків |
Протягом 15 р. д. з дня, що настає за днем отримання запиту (пп. 78.1.4 ПК) |
4 |
На платника податків подано скаргу про неподання ним: – податкової накладної (далі – ПН) покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок в обов’язкових реквізитах ПН (п. 201.1 ПК) та/або порушення ним граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН; – акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації цієї накладної |
В обох випадках протягом 15 р. д. із дня, що настає за днем отримання письмового запиту, у якому наводиться інформація зі скарги, пояснень та документального підтвердження на цей запит (пп. 78.1.9 ПК) |
5 |
Під час проведення зустрічної звірки |
Протягом 10 р. д. з дня, що настає за днем отримання запиту. Документальне підтвердження запитуваної інформації може бути надано на вибір платника в електронному або паперовому вигляді (абзац шостий п. 73.3 ПК) |
6 |
В інших випадках, визначених ПК |
За загальним правилом протягом 15 р. д. з дня, що настає за днем отримання запиту (абзац п’ятий п. 73.3 ПК) |
Важливо! Податкова може надсилати запит за наявності однієї або кількох підстав. |
Як бачимо, в основному строк надання відповіді становить 15 р. д., за винятком зустрічної звірки (10 р. д.). У будь-якому випадку в отриманому запиті платник знайде підставу та зможе самостійно перевірити у ПК граничний строк підготовки відповіді.
Яким чином вручається запит?
Запит уважається належним чином врученим, якщо його надіслано за адресою платника податків (місцезнаходження, податкова адреса) рекомендованим листом із повідомленням про вручення або надано особисто під підпис платнику, його посадовій особі.
А в разі направлення запиту в електронному вигляді з використанням засобів телекомунікаційного зв’язку з накладенням електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП) податкової – у разі надходження сформованого програмним забезпеченням повідомлення про доставку (ст. 42 ПК, п. 13 Порядку № 1245).
Важливо! На вимогу платника орган ДФС повинен надати йому запит у паперовій формі протягом 3 р. д. від дня надходження вимоги. |
Які установлено вимоги до оформлення запиту органом ДФС?
Платнику слід знати, що запит має бути оформлений належним чином, інакше платник може не надавати на нього інформацію (п. 73.3 ПК, п. 16 Порядку № 1245).
Отже, запит має містити (п. 73.3 ПК, п. 10 Порядку № 1245):
- інформацію про підстави для його направлення із зазначенням інформації, яка це підтверджує;
- перелік запитуваної інформації та перелік документів, що необхідно подати до податкової;
- печатку органу ДФС.
Крім того, запит повинен підписати керівник органу ДФС або його заступник.
Чи зобов’язане підприємство надавати інформацію на запит?
Так. Платники податку зобов’язані надавати інформацію, визначену в запиті податкової, а також документально її підтверджувати (абзац п’ятий п. 73.3 ПК, п. 14 Порядку № 1245).
Майте на увазі! Відсутність пояснень та їх документального підтвердження на обов’язковий письмовий запит податкової є підставою для проведення документальної позапланової перевірки (ст. 78 ПК). |
За яких обставин платник звільняється від обов’язку надання інформації та документів на запит?
Платник може не надавати відповідь, якщо в запиті (п. 73.3 ПК):
- відсутня підстава для надсилання запиту. Запит має містити хоча б одну з підстав, установлених в абзаці третьому п. 73.3 ПК (див. таблицю вище);
- відсутній вичерпний перелік запитуваної інформації. У запиті має бути вказано конкретний (вичерпний) перелік необхідної для надання інформації, наприклад щодо отриманих у 2018 році доходів підприємства. Загальне формулювання про надання інформації вважатиметься невичерпним;
- не дотримано вимоги до обов’язкового підписання запиту керівником або його заступником/уповноваженою особою. Сам запит викладається на бланку податкового органу в довільній формі.
Як діяти платнику після отримання запиту?
Платник має спокійно та ретельно вивчити зміст запиту. Передусім слід перевірити, чи дотримано вимоги до його складання, передбачені п. 73.3 ПК, та розпочати підготовку відповіді. Зауважимо, що відповідь може бути як позитивною (з наданням інформації/документів), так і негативною (із відмовою у їх наданні). Адже, з одного боку, платник зобов’язаний надавати інформацію на запит, а з іншого – у разі неправильного оформлення запиту він звільняється від цього обов’язку.
Проте в будь-якому разі рекомендуємо підготувати відповідь у встановлені строки (10 або 15 р. д.). Якщо запит складено належним чином, то вам доведеться надати усю запитувану інформацію. Якщо ж виявлено порушення, ви їх викладете у листі-відповіді, зазначивши, що всю необхідну інформацію разом із документальним підтвердженням буде надано після отримання запиту, який відповідає вимогам чинного законодавства. Так буде виключено ситуацію, що податкова сприйме відсутність відповіді на запит як ігнорування та призначить документальну позапланову перевірку.
Отже, отримавши лист податкової, ретельно вивчіть його та з’ясуйте, чи відповідає він вимогам, установленим п. 73.3 ПК. Якщо жодних порушень немає, то необхідно в установлений строк надати запитувану інформацію та документи на її підтвердження (краще в розгорнутому вигляді, аби не було підстав уважати, що надано неповну інформацію). У разі виявлення порушень варто надати відповідь, указавши на ці порушення. |
Чи встановлено форму та вимоги до надання відповіді на запит податкової?
Ні, відповідь складається у довільній формі та має містити (п. 15 Порядку № 1245):
- номер та дату запиту, на який надається відповідь;
- інформацію, яка запитується;
- перелік документів, що додаються. Нагадаємо, що подаються засвідчені належним чином копії документів, а не оригінали.
Якщо запит надійшов у письмовому вигляді, то і відповідь готуйте в простій письмовій формі. Така відповідь направляється ДФС поштою рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або особисто передається до канцелярії. Якщо ж запит прийшов в електронній формі, то відповідь надсилайте також в електронній формі за допомогою електронного кабінету із накладенням ЕЦП керівника чи іншої уповноваженої особи (п. 421.5 ПК).
Висновки
Платники податку зобов’язані надавати інформацію, визначену в запиті податкової, а також документально її підтверджувати. Відсутність відповіді є підставою для проведення документальної позапланової перевірки. Утім у разі порушення фіскалами правил оформлення запиту платник звільняється від надання відповіді. Однак ми рекомендуємо все одно підготувати лист-відповідь на запит (довільної форми), навіть якщо його складено з порушеннями.
Отримавши лист податкової, перевірте його на відповідність вимогам п. 73.3 ПК. Якщо жодних порушень немає, слід в установлений строк надати запитувану інформацію та документи на її підтвердження. У разі виявлення порушень доцільно надати лист-відповідь, указавши в ньому на ці порушення.
Коментарі до матеріалу