Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

«Закриваємо» звітний рік: що потрібно зробити в бухобліку

Наприкінці року кожен бухгалтер прагне завершити всі справи та підготуватися до початку нового звітного року, а також до підбиття остаточних підсумків роботи підприємства за рік, що будуть репрезентовані у фінансовій звітності. Які саме важливі дії слід учинити, розглянемо детально в цій консультації.

Як відомо, шляхом проведення інвентаризації можна перевірити активи та зобов’язання підприємства, щоб дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності були достовірними (п. 6 ст. 145 Господарського кодексу; п. 1 ст. 10 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», далі – Закон № 996). За загальним правилом її проводять у тримісячний строк до дати річного балансу, тобто з 1 жовтня до 31 грудня звітного року включно (п. 10 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879).

Під час інвентаризації можуть бути виявлені активи, які втратили свої первісні якості та застаріли. Тож підприємство повинне встановити їх реальну вартість для відображення в балансі. Можуть бути виявлені факти лишків та/або нестач – важливо, щоб усі інвентаризаційні різниці в річній фінзвітності були відображені правильно. Також виявляють активи, що не використовуються або не відповідають критеріям визнання тощо.

Річна інвентаризація охоплює не лише товарно-матеріальні цінності, але й створені резерви та забезпечення, дебіторську і кредиторську заборгованість. Лише на підставі висновків інвентаризаційної комісії, сформульованих у відповідному протоколі, що затверджується керівником підприємства, результати інвентаризації відображаються в бухобліку – у місяці її закінчення, але не пізніше 31 грудня звітного року. Тож зараз бухгалтер має пересвідчитись у достовірності відображення результатів інвентаризації.

Детально про організацію та проведення інвентаризації на сільгосппідприємстві, бухоблік та оподаткування її результатів ви можете дізнатися з публікації «Інвентаризація на сільгосппідприємстві: стисло про основне».

Слід зазначити, що будь-які управлінські рішення, звісно, приймаються керівником підприємства. Зазвичай вони оформлюються наказом, розпорядженням чи іншим внутрішнім документом. Однак у питаннях оцінки необоротних активів, зокрема основних засобів (далі – ОЗ), спонукальником має бути бухгалтер. Насамперед це стосується питань зменшення корисності та переоцінки ОЗ.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
02.05.2025
На який рахунок відносити витрати на дизпаливо для легкового авто сільгосппідприємства?
Сільськогосподарське підприємство має на балансі легковий автомобіль і використовує його для виконання адміністративно-господарських функцій. На який рахунок обліку доцільно списувати вартість дизпалива для таких поїздок – 91 чи 92? Сільськогосподарське підприємство має на балансі легкови...
28.04.2025
Як вести облік відходів на підприємстві
Законом від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами» визначено правові, організаційні та економічні засади діяльності щодо управління відходами в Україні. Водночас цей документ зобов’язує СГ вести облік операцій з управління відходами. Низка підзаконних нормативних акті...
24.03.2025
Ліквідація багаторічних насаджень: нюанси документування та обліку
Саме навесні більшість господарств починають роботи з розкорчування садів. Адже якщо багаторічні насадження (далі – БН) стали непридатними до використання, тобто припинили відповідати критеріям визнанням активом, вони підлягають ліквідації. Як оформити документально та відобразити в обліку опе...
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
14.05.2025
Реєстрація підприємця платником ПДВ та анулювання ПДВ-реєстрації
У разі зміни системи оподаткування у підприємців часто виникає обов’язок зареєструватися платником ПДВ або анулювати ПДВ-реєстрацію. Але такі операції мають певні нюанси і наслідки, про які слід знати. Тому в статті розповімо, коли підприємець зобов’язаний зареєструватися платником ПДВ,...
13.05.2025
Подаємо форму № 20-ОПП щодо обладнання для зберігання пального
У статті розповімо, як суб’єкту господарювання подати заяву за формою № 20-ОПП щодо обладнання для зберігання пального. Ліцензія на зберігання пального для власних потреб: як отримати з 01.01.2025 Перед поданням заяви на отримання ліцензії на зберігання пального суб’єкт господарювання (д...
12.05.2025
Як створити паперову копію електронного документа
У статті розповімо в яких випадках створення паперових копій електронних документів є обов’язковим, як засвідчувати такі копії, як описати процедуру їх створення у відповідному локальному положенні. Електронні документи – це зручно, екологічно, економно. Тому все більше суб’єктів г...
Кращі матеріали