Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

«Закриваємо» звітний рік: що потрібно зробити в бухобліку

Наприкінці року кожен бухгалтер прагне завершити всі справи та підготуватися до початку нового звітного року, а також до підбиття остаточних підсумків роботи підприємства за рік, що будуть репрезентовані у фінансовій звітності. Які саме важливі дії слід учинити, розглянемо детально в цій консультації.

Як відомо, шляхом проведення інвентаризації можна перевірити активи та зобов’язання підприємства, щоб дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності були достовірними (п. 6 ст. 145 Господарського кодексу; п. 1 ст. 10 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», далі – Закон № 996). За загальним правилом її проводять у тримісячний строк до дати річного балансу, тобто з 1 жовтня до 31 грудня звітного року включно (п. 10 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879).

Під час інвентаризації можуть бути виявлені активи, які втратили свої первісні якості та застаріли. Тож підприємство повинне встановити їх реальну вартість для відображення в балансі. Можуть бути виявлені факти лишків та/або нестач – важливо, щоб усі інвентаризаційні різниці в річній фінзвітності були відображені правильно. Також виявляють активи, що не використовуються або не відповідають критеріям визнання тощо.

Річна інвентаризація охоплює не лише товарно-матеріальні цінності, але й створені резерви та забезпечення, дебіторську і кредиторську заборгованість. Лише на підставі висновків інвентаризаційної комісії, сформульованих у відповідному протоколі, що затверджується керівником підприємства, результати інвентаризації відображаються в бухобліку – у місяці її закінчення, але не пізніше 31 грудня звітного року. Тож зараз бухгалтер має пересвідчитись у достовірності відображення результатів інвентаризації.

Детально про організацію та проведення інвентаризації на сільгосппідприємстві, бухоблік та оподаткування її результатів ви можете дізнатися з публікації «Інвентаризація на сільгосппідприємстві: стисло про основне».

Слід зазначити, що будь-які управлінські рішення, звісно, приймаються керівником підприємства. Зазвичай вони оформлюються наказом, розпорядженням чи іншим внутрішнім документом. Однак у питаннях оцінки необоротних активів, зокрема основних засобів (далі – ОЗ), спонукальником має бути бухгалтер. Насамперед це стосується питань зменшення корисності та переоцінки ОЗ.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
03.06.2025
Компенсація витрат на облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю: облік у роботодавця
У статті розглянуто, як підприємству-роботодавцю отримати компенсацію витрат на облаштування робочого місця для особи з інвалідністю та як відобразити суму компенсації в обліку. Як відомо, з другої половини 2023 року в Україні діє програма, яка дає змогу роботодавцям отримати компенсацію витрат на о...
26.05.2025
Надання матеріальної допомоги у натуральній формі: облік та оподаткування
У статті розглянуто, як підприємству відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з надання матеріальної допомоги працівникові у випадку, коли в рахунок такої допомоги передано будівельні матеріали. Ситуація. Працівник будівельного підприємства написав заяву про надання йому разової ...
21.05.2025
Придбання сільгосппродукції у фізичних осіб
Іноді в суб’єктів господарювання виникає потреба придбати сільгосппродукцію у фізосіб. Наприклад, продукцію можуть купувати для перероблення або перепродажу, а худобу – для розведення, відтворення тощо. Тож у цій статті ми розповімо, як документально оформити операцію із закупівлі, чи по...
Популярне
27.06.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
24.06.2025
Ремонт орендованих основних засобів: обкладення ПДВ
Для кого ця стаття: для сільгосппідприємств, що орендують основні засоби (далі – ОЗ) (сільгосптехніку, будівлі тощо) та здійснюють їх ремонт чи поліпшення за згодою орендодавця. Із цієї статті ви дізнаєтеся: як обкладаються ПДВ операції з ремонту та поліпшення орендованих ОЗ. Для кого ця стат...
23.06.2025
Як кошти державної підтримки впливають на частку сільгосптоваровиробництва?
У статті розглянемо, чи зменшують частку сільгосптоваровиробництва кошти державної підтримки сільгосптоваровиробників. Останнім часом сільгосппідприємства, які є платниками єдиного податку четвертої групи, почали отримувати від податківців «листи щастя» стосовно завищення частки сільгосп...
23.06.2025
В який строк покупець має зареєструвати від’ємний розрахунок коригування, щоб не отримати штраф
У статті розглянемо, як та в який строк покупець має зареєструвати від’ємний розрахунок коригування до податкової накладної. Розрахунки коригування до податкових накладних (далі – РК, ПН), в яких передбачається зменшення суми компенсації постачальнику (так звані від’ємні РК), склад...
Кращі матеріали