Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Унесення щорічного платежу за ліцензію: не проґавте призупинення


Ситуація: рік тому сільгосппідприємство отримало ліцензію на право зберігання пального (далі – ліцензія). А нещодавно воно дізналося, що дію ліцензії було призупинено через невнесення чергового платежу.

На жаль, із подібною проблемою стикалося багато підприємств. Деяким зателефонували з податкової та повідомили, що дія ліцензії вже призупинена або буде призупинена, якщо не виконати певні умови, дехто отримав поштою розпорядження про призупинення ліцензії у зв’язку з невнесенням чергового платежу, а хтось випадково виявив призупинення в останньому опублікованому реєстрі виданих ліцензій на пальне. Чому це трапилося та як діяти аграріям в таком випадку, розповімо далі.


Суть проблеми

Чому так сталось і що із цим робити?

Відповідно до ч. 10 ст. 15 Закону від 19.12.95 р. № 481/95-ВР (далі – Закон № 481) ліцензії видаються ГУ ДПС за місцем розташування місць зберігання пального строком на п’ять років. Розмір річної плати за ліцензії визначається ч. 7 ст. 15 Закону № 481 і становить 780 грн.

Тож ліцензії видаються на п’ять років, але плата за них справляється щорічно. Конкретний строк, за який унесено плату, зазначається на звороті паперової ліцензії (окрім Вінницької області) або визначається підприємством самостійно шляхом віднімання одного року з дня початку дії ліцензії.

Якщо підприємство пропускає цей строк, дія його ліцензії призупиняється (ч. 48 ст. 15 Закону № 481). Призупинення ліцензії означає тимчасове позбавлення суб’єкта господарювання (далі – СГ) права на провадження зазначеної в ліцензії діяльності в разі несплати чергового платежу за ліцензію (ст. 1 Закону № 481). Тобто фактично в цей час підприємство не має права зберігати пальне і провадити таку діяльність.

Однак важливим є те, що згідно із ч. 49 ст. 15 Закону № 481 ліцензія вважається призупиненою з моменту отримання СГ відповідного письмового розпорядження органу, який видав ліцензію, а її дія поновлюється з моменту зарахування відповідного чергового платежу за ліцензію до бюджету. Тобто підприємству забороняється провадити діяльність не з дати винесення розпорядження, а лише з дати його отримання або дати невручення листа, зазначеного у повідомленні про вручення згідно з п. 42.1 та 42.2 Податкового кодексу (далі – ПК), що підтверджується і судовою практикою (див., наприклад, рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.03.21 р. № 520/17572/2020, ЄДРСР, реєстр. № 95979173).

Зверніть увагу: сплатити черговий платіж недостатньо: податкова вимагає надати їй документальне підтвердження внесення такої плати та оригінал паперової ліцензії для проставляння відмітки про таке внесення (тобто повідомити про внесення платежу). Отже, навіть у разі вчасного здійснення чергового платежу без повідомлення про це податкову є ризик, що дія ліцензії може бути призупинена.

Розглянемо можливі ситуації, повязані зі сплатою чергового платежу за ліцензію, та розповімо, як діяти підприємству.

Ситуації з практики

Ситуація 1

Підприємство вчасно здійснило платіж, подало ДПС повідомлення про внесення щорічного платежу, але отримало інформацію про призупинення ліцензії.

Найчастіше така ситуація трапляється, коли підприємства вчасно сплачують річну плату, але затягують із поданням повідомлення до ДПС (наприклад, подають його не за місяць чи хоча б 20 днів, а лише за декілька днів до закінчення строку дії ліцензії).

Очевидно, що в такому разі подані документи навіть не встигають потрапити до відділу ліцензування до закінчення строку і, як наслідок, податківці видають розпорядження про призупинення дії ліцензії.Зрозуміло, що потім, коли вони отримують документи підприємства, дія ліцензія продовжується, однак за цей проміжок часу підприємство вже може отримати розпорядження про її призупинення.

На практиці в описаній ситуації, скоріш за все, підприємство отримає паперове розпорядження про призупинення ліцензії поштовим відправленням вже після того, як дія ліцензії буде поновлена.

Важливо! Наразі залишається проблемним питання: як відбувається продовження дії ліцензії у разі її призупинення? Який документ видається – додаткове розпорядження про продовження дії ліцензії чи розпорядження про скасування попереднього розпорядження? Якою датою буде це скасування: свіжою чи минулою? Це питання є критичним, однак досі не існує чіткої і зрозумілої практики, яка б давала розуміння того, як розв’язати таку ситуацію.

Одночасно зауважимо, що відповідно до ч. 49 ст. 15 Закону № 481 дія ліцензії поновлюється з моменту зарахування відповідного чергового платежу за ліцензію до бюджету. Тож у підприємства, яке вчасно сплатило річну плату, не має бути проблем із законністю зберігання пального в період між двома розпорядженнями, адже, виходячи з норм Закону, таке призупинення ще спочатку було незаконним.

Ситуація 2

Підприємство сплатило річну плату вчасно, однак взагалі не повідомляло ДПС про внесення чергового платежу.

На практиці такому підприємству, скоріш за все, ДПС призупинить дію ліцензії. А все через те, що податківці орієнтуються лише на паперові заяви та повідомлення і самостійно не моніторять, унесено чи не внесено плату підприємством, навіть перед прийняттям розпорядження.

У будь-якому разі, як зазначалося вище, повідомлення про внесення щорічного платежу взагалі не передбачено ні ПК, ні Законом № 481, ні іншими актами, які регулюють цю сферу.

Тобто, якщо підприємство внесло річну плату вчасно (до закінчення дати, зазначеної на звороті ліцензії), за законодавством воно виконало всі вимоги і не має відповідати за наслідки, спричинені перевищенням повноважень податківцями.

Із цього питання свого часу сформувалася судова практика, але здебільшого вона стосується ліцензій на алкогольні та тютюнові вироби, які теж регулюються Законом № 481 (адже ліцензувати пальне стали лише влітку 2019 року). Зазвичай суди в подібних випадках ставали на бік підприємства і підтверджували, що будь-які додаткові вимоги щодо необхідності повідомлення ДПС про внесення чергового платежу, які закріплені внутрішними документами ДПС, є незаконними та такими, що суперечать законодавству.

Подібні висновки можна знайти в таких судових рішеннях, як ухвала Волинського окружного адміністративного суду про забезпечення позову від 10.02.20 р. у справі № 140/440/20 (ЄДРСР, реєстр. № 87501362); постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 16.05.18 р. у справі № 826/15075/17 (ЄДРСР, реєстр. № 73997891); постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.12.17 р. у справі № 826/15075/17 (ЄДРСР, реєстр. № 71074183).

Однак у разі призупинення ліцензії в такому випадку ми все одно рекомендуємо підприємству звернутися до ДПС із повідомленням про внесення щорічного платежу, щоб прискорити поновлення ліцензії.

Важливо! Відповідно до ч. 50 ст. 15 Закону № 481 ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який її видав, письмового розпорядження, зокрема, на підставі несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів (далі – к. д.) від моменту призупинення ліцензії. На практиці так і відбувається – через 30 днів після призупинення ліцензії видається розпорядження про її анулювання (навіть якщо платіж було вчасно здійснено, однак повідомлення відсутнє).

Окрім того, з метою уникнення претензій із боку ДПС щодо цих питань у майбутньому рекомендуємо підприємствам звертатися до суду з позовом про визнання протиправним та скасування розпорядження про призупинення (та анулювання) ліцензії. Судова практика із цих питань також є відносно сформованою, й отримання позитивного рішення у такій справі гарантовано захищатиме підприємство від можливих ризиків та претензій податківців.

Ситуація 3

Підприємство не сплатило черговий платіж, сплатило його із затримкою або сплатило на неправильні реквізити.

Це є найгіршою ситуацією, і в такому разі підприємству дійсно можуть правомірно призупинити ліцензію. Для цього, як зазначалося вище, ДПС видає розпорядження, яке направляється підприємству, і саме з моменту отримання цього розпорядження підприємство вважається таким, що тимчасово не може здійснювати діяльність у цій сфері.

У такому разі рекомендуємо підприємству списати все наявне в нього пальне або віддати його на відповідальне зберігання для уникнення претензій щодо зберігання пального в цей період без чинної ліцензії.

Після призупинення дії ліцензії у підприємства є 30 к. д. для внесення чергового платежу до того моменту, як ліцензію повністю анулюють. Адже відповідно до ч. 51 ст. 15 Закону № 481 ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту отримання СГ письмового розпорядження про її анулювання.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
13.05.2025
Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального
У статті розповімо, як правильно заповнити заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального. У статті «Ліцензія на зберігання пального для власних потреб: як отримати з 01.01.2025» ми розглянули загальні правила, яких слід дотримуватися під час оформлення ліцензії на зберігання ...
17.03.2025
Підприємство орендує паливний склад: які нюанси взяти до уваги?
Якщо підприємство планує орендувати паливний склад, то йому потрібно укласти договір оренди, подати заяву за формою № 20-ОПП та отримати ліцензію на зберігання пального. Якщо СГ не має наміру реєструватися платником акцизного податку, то йому слід дотримуватися лімітів на зберігання пального в таком...
11.03.2025
Списання пального за GPS-моніторингом: підстави та документування
Технічний прогрес перетворює на атавізм раніше звичнвитрат і речі. Так, контроль за дотриманням норм витрачання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), прописаних у застарілому й відірваному від життя наказі Мінтрансу від 10.02.1998 № 43 (далі – Наказ № 43, утратив чинність з 02.11.20...
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
13.05.2025
Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального
У статті розповімо, як правильно заповнити заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального. У статті «Ліцензія на зберігання пального для власних потреб: як отримати з 01.01.2025» ми розглянули загальні правила, яких слід дотримуватися під час оформлення ліцензії на зберігання ...
05.05.2025
Чи можна продати багаторічні насадження без передачі прав на земельну ділянку, на якій вони розташовані?
На земельном участке были заложены многолетние насаждения. Может ли фермерское хозяйство приобрести отдельно эти насаждения по договору купли-продажи, не получая прав на земельный участок, на котором они расположены? Фермерським господарствам На земельній ділянці було закладено багаторічні насаджен...
10.04.2025
Як оскаржити індивідуальну податкову консультацію: практичні поради
Індивідуальна податкова консультація (далі – ІПК) є важливим інструментом взаємодії між платником податків і контролюючим органом, який має забезпечити передбачуваність і стабільність податкових правовідносин. Проте на практиці трапляються випадки, коли видана ІПК суперечить нормам податкового...
Кращі матеріали