Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Неперсоніфіковане харчування для працівників: чи варто ризикувати

30.06.2020

У чому полягає проблема. Бажаючи заощадити на податках, підприємства вибирають варіант харчування для працівників без персоніфікації (наприклад, за принципом «шведського столу»), незважаючи на той факт, що це питання недостатньо врегульоване законодавчо. Це призводить до спорів при перевірках і чревате штрафами і донарахуванням податків, судовими розглядами та непродуктивними витратами.

Чим допоможе стаття. Позначимо ризики, пов'язані з організацією безплатного харчування для працівників без персоніфікації, і підкажемо, як їх уникнути.

Коли сільгосппідприємство приймає рішення годувати працівників безплатно (неважливо, у своїй їдальні чи замовляючи обіди на стороні), воно, як правило, бажає проявити турботу про працівників і натомість отримати від них більшу віддачу, тобто підвищити продуктивність праці. Це особливо важливо під час інтенсивних робіт, наприклад при збиранні врожаю. Зрозуміло, бажання підприємства зробити все в кращому вигляді й одночасно оптимізувати витрати на цей захід зрозуміле. А ось бухгалтер часто шукає найбільш вигідний варіант оподаткування. Але чи завжди це обґрунтовано у кінцевому рахунку, з огляду на всі аспекти і ризики? Давайте розбиратися.

На практиці суб'єкти господарювання намагаються застосувати схему харчування за типом «шведського столу». Це означає, що у визначеному місці, наприклад кімнаті для їжі, виставляються готові страви і працівники підприємства (а можливо, і його відвідувачі) розбирають їжу самі. Облік з'їденого кожною людиною ніхто не веде. Продукти прибуткуються (або виготовляються на своїй виробничій базі), потім списуються з певною періодичністю.

Відповідні операції відображаються в бухгалтерському і податковому обліку. Причому в бухобліку підприємства на загальній системі оподаткування витрати на безплатне харчування працівників визнаються витратами. При цьому Податковим кодексом (далі – ПК) не передбачені податкові різниці за безплатним наданням товарів фізособам: пп. 10.5.10 ПК робить для цієї категорії отримувачів виняток. І це логічно, оскільки дозволяє уникнути подвійного оподаткування (у підприємства і фізособи). Адже фізособа, яка не здійснює витрати на товари (у нашому випадку на оплату харчування), отримує дохід, який у загальному випадку підлягає обкладенню ПДФО.

А що з ПДВ? Згідно з останнім роз'ясненням податківців (ІПК ДПС від 28.04.20 р. № 1710/6/99-00-07-03-02-06/ІПК), суми ПДВ, нараховані (сплачені) платником податків у зв'язку із забезпеченням працівників безплатним харчуванням, включаються до податкового кредиту за наявності відповідного документального підтвердження (податкових накладних, зареєстрованих у ЄРПН, інших документів, передбачених п. 201.11 ПК).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
23.10.2025
Нестачі та надлишки ТМЦ, виявлені під час інвентаризації: як обкладаються ПДВ?
У статті розповімо, як обкладаються ПДВ нестачі та надлишки, виявлені під час інвентаризації. Під час інвентаризації можуть бути виявлені надлишки та нестачі ТМЦ, придбаних як із ПДВ, так і без нього. Тому важливо знати, які наслідки це матиме для податкових зобов’язань та як оформити докуме...
13.10.2025
Як зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування в разі звільнення відповідальної за їх реєстрацію особи
Що робити, якщо особа, яка відповідає за підписання податкових накладних і розрахунків коригування, звільнилася? У статті розповімо, хто може підписувати ці документи замість неї та як уникнути проблем з їх реєстрацією та штрафів. Реєстрація податкових накладних і розрахунків коригування: порядок, с...
Популярне
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
26.09.2025
Зміна власника землі посеред року: кому та як сплачувати орендну плату
У статті розповімо, як орендар повинен сплачувати орендну плату, якщо орендодавець продав земельну ділянку новому власнику. Це запитання час від часу виникає в орендарів землі, які сплачують орендну плату раз на рік. Так, якщо одна фізособа продала іншій земельну ділянку, наприклад, 01.09.2025, то о...
Нове
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
23.10.2025
Особливості інвентаризації у період воєнного стану
Чи є якісь особливості проведення інвентаризації в умовах воєнного стану? Чи можна взагалі її не проводити? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Проведення річної інвентаризації перед складанням фінзвітності – обов’язок. Не є винятком із цього правила інвентаризація під ча...
23.10.2025
Нестачі та надлишки ТМЦ, виявлені під час інвентаризації: як обкладаються ПДВ?
У статті розповімо, як обкладаються ПДВ нестачі та надлишки, виявлені під час інвентаризації. Під час інвентаризації можуть бути виявлені надлишки та нестачі ТМЦ, придбаних як із ПДВ, так і без нього. Тому важливо знати, які наслідки це матиме для податкових зобов’язань та як оформити докуме...
Кращі матеріали