Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як скласти ТТН у разі перевезення продукції, закупленої на стороні, покупцю без доставки на власний склад?

Насамперед нагадаємо: ТТН – це єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей (далі – ТМЦ) на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання ТМЦ, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Мінінфраструктури від 14.10.97 р. № 363 (далі – Правила № 363) (абзац двадцять сьомий гл. 1 Правил № 363).

Тобто ТТН є обов’язковою для осіб, які здійснюють перевезення вантажу на підставі договорів перевезення. І не важливо, яким автотранспортом здійснюється перевезення: легковим чи вантажним, власним чи орендованим.

Суб’єктові господарювання надається вибір: користуватися типовою формою ТТН (затвердженою в додатку 7 до Правил № 363) чи складати документ у довільній формі, зручній для підприємства, яка затверджується наказом керівника (іншим розпорядчим документом). У разі складання ТТН у довільній формі в ній слід передбачити обов’язкові реквізити, встановлені п. 11.1 Правил № 363.

У контексті аналізованого питання виділимо такі правила формування ТТН:

  • ТТН має оформлювати замовник послуги з перевезення (вантажовідправник) (п. 11.3 Правил № 363). Як правило, це вантажовідправник (за умовчанням саме він зазначений у Правилах № 363). Проте можливі й інші ситуації. Наприклад, підприємство-1 придбаває у підприємства-2 сировину і доставляє її для переробки підприємству-3. Перевізника наймає підприємство-1. У цьому випадку: замовник – підприємство-1, вантажовідправник – підприємство-2, вантажоотримувач – підприємство-3;
  • паперові ТТН заповнюються або вручну, або друкарським, або змішаним способом. Також можливе використання факсиміле, якщо це передбачено договором (лист ДФС від 04.09.15 р. № 18936/5/99-99-10-03-02-15);
  • печатки не потрібні;
  • законодавство (п. 11.3 Правил № 363) визначає мінімальну кількість примірників, яку слід завжди оформлювати – це три екземпляри ТТН;
  • на кожного вантажоотримувача – також окрема ТТН. Наприклад, якщо ТМЦ перевозяться одним перевізником в декілька пунктів (місць доставки), то треба виписати по 3 екземпляри ТТН на кожен пункт;
  • на кожну поїздку – окрема ТТН;
  • у паперових ТТН допущені помилки можна виправити коректурним способом: закреслити, написати правильно й зробити надпис «Виправлено» з підписами та датою (треба виправляти всі екземпляри та збирати підписи всіх сторін процесу перевезення).

Далі на прикладі покажемо рух ТТН у разі так званої торгівлі «з коліс», коли одне підприємство, купивши товар в іншого, продає його третьому підприємству без завезення на власний склад.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
27.06.2025
Компенсація від держави за придбання сільгосптехніки: нюанси оподаткування та обліку
Деякі сільгосппідприємства цього року скористалися державною програмою, яка передбачає надання компенсації за придбання сільськогосподарської техніки та обладнання українського виробництва (далі для спрощення будемо називати це сільгосптехнікою). При цьому бухгалтера цікавить, як оподатковується та ...
20.06.2025
Податкова не приймає декларацію: як зрозуміти, у чому причина?
Подали звіт, але податкова його не прийняла? Важливо знати, де шукати причину та як виправити ситуацію. Ми розповімо про типові помилки при поданні декларації з ПДВ і про те, що потрібно зробити, щоб декларацію було прийнято. Суб’єкт господарювання подає декларацію і отримує квитанцію про відм...
13.06.2025
Позовна давність у договірних відносинах: з 04.09.2025 перебіг строків поновиться!
У статті розглянуто, на який період було припинено перебіг строків позовної давності, установлених Цивільним кодексом, з якого моменту його буде поновлено у зв'язку з прийняттям нового закону, а також на прикладах показано, як розрахувати строк позовної давності з огляду на призупинення на період ка...
Популярне
27.06.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
27.05.2025
На підприємстві змінився директор: 7 запитань із практики
У статті розглянуто питання, що виникають у підприємства у разі зміни директора. Запитання стосуються оформлення трудових відносин, реєстрації зміни директора в ЄДР, інформування податкового органу, контрагентів та оформлення електронного підпису. Акценти цієї статті: Чи потрібно реєструвати інфо...
Нове
14.07.2025
Види діяльності: на що впливає КВЕД?
У статті розглянуто, з якою метою використовується КВЕД суб’єктами господарювання, на які аспекти може вплинути вибір виду діяльності та як змінити інформацію про види діяльності в ЄДР. Інформація про види діяльності, якими займається суб’єкт господарювання, міститься в Єдиному державном...
09.07.2025
Акти виконаних робіт із збирання врожаю: вимоги та практика оформлення
У статті наведено вимоги до змісту акта виконаних робіт, порядок його складання та приклади оформлення. Сільгосппідприємства нерідко залучають підрядників до збирання врожаю. Для підтвердження факту виконання робіт і відображення витрат в обліку необхідно правильно оформити акт. У статті наведено ви...
07.07.2025
Чи можна використовувати факсиміле замість підпису в разі укладення договору оренди землі
Хочете використати факсиміле для укладення договору оренди земельної ділянки? Дізнайтеся, за яких умов це можливо. У статті розповімо, чи може сільгосппідприємство, яке планує укласти договір оренди земельної ділянки, використати для його підписання факсиміле. Запитання – відповіді Які обмеже...
Кращі матеріали