Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як скласти ТТН у разі перевезення продукції, закупленої на стороні, покупцю без доставки на власний склад?

Насамперед нагадаємо: ТТН – це єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей (далі – ТМЦ) на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання ТМЦ, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Мінінфраструктури від 14.10.97 р. № 363 (далі – Правила № 363) (абзац двадцять сьомий гл. 1 Правил № 363).

Тобто ТТН є обов’язковою для осіб, які здійснюють перевезення вантажу на підставі договорів перевезення. І не важливо, яким автотранспортом здійснюється перевезення: легковим чи вантажним, власним чи орендованим.

Суб’єктові господарювання надається вибір: користуватися типовою формою ТТН (затвердженою в додатку 7 до Правил № 363) чи складати документ у довільній формі, зручній для підприємства, яка затверджується наказом керівника (іншим розпорядчим документом). У разі складання ТТН у довільній формі в ній слід передбачити обов’язкові реквізити, встановлені п. 11.1 Правил № 363.

У контексті аналізованого питання виділимо такі правила формування ТТН:

  • ТТН має оформлювати замовник послуги з перевезення (вантажовідправник) (п. 11.3 Правил № 363). Як правило, це вантажовідправник (за умовчанням саме він зазначений у Правилах № 363). Проте можливі й інші ситуації. Наприклад, підприємство-1 придбаває у підприємства-2 сировину і доставляє її для переробки підприємству-3. Перевізника наймає підприємство-1. У цьому випадку: замовник – підприємство-1, вантажовідправник – підприємство-2, вантажоотримувач – підприємство-3;
  • паперові ТТН заповнюються або вручну, або друкарським, або змішаним способом. Також можливе використання факсиміле, якщо це передбачено договором (лист ДФС від 04.09.15 р. № 18936/5/99-99-10-03-02-15);
  • печатки не потрібні;
  • законодавство (п. 11.3 Правил № 363) визначає мінімальну кількість примірників, яку слід завжди оформлювати – це три екземпляри ТТН;
  • на кожного вантажоотримувача – також окрема ТТН. Наприклад, якщо ТМЦ перевозяться одним перевізником в декілька пунктів (місць доставки), то треба виписати по 3 екземпляри ТТН на кожен пункт;
  • на кожну поїздку – окрема ТТН;
  • у паперових ТТН допущені помилки можна виправити коректурним способом: закреслити, написати правильно й зробити надпис «Виправлено» з підписами та датою (треба виправляти всі екземпляри та збирати підписи всіх сторін процесу перевезення).

Далі на прикладі покажемо рух ТТН у разі так званої торгівлі «з коліс», коли одне підприємство, купивши товар в іншого, продає його третьому підприємству без завезення на власний склад.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
02.04.2025
Тара для готової продукції: бухгалтерський облік
Кожне сільськогосподарське підприємство хоча б раз стикалося з питанням обліку тари. Вона може використовуватися як для пакування готової продукції, так і для зберігання та транспортування товарно-матеріальних цінностей. А підприємство може бути як продавцем, що реалізує продукцію в тарі, так і поку...
24.03.2025
Заповнюємо заяву про отримання ліцензії на право зберігання пального
Ми неодноразово писали в нашому журналі («Ліцензія на зберігання пального для власних потреб: як отримати з 01.01.2025»; «Нові правила зберігання пального аграріями: огляд Закону № 3817»), що з 01.01.2025 змінилися правила отримання ліцензії на зберігання пального для власних...
17.03.2025
Підприємство орендує паливний склад: які нюанси взяти до уваги?
Якщо підприємство планує орендувати паливний склад, то йому потрібно укласти договір оренди, подати заяву за формою № 20-ОПП та отримати ліцензію на зберігання пального. Якщо СГ не має наміру реєструватися платником акцизного податку, то йому слід дотримуватися лімітів на зберігання пального в таком...
Популярне
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
21.03.2025
Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті. Юридичні особи (в т....
10.04.2025
Як прийняти нового члена до фермерського господарства
На законодавчому рівні правилам прийняття нового члена до фермерського господарства (далі – ФГ) приділено мало уваги. Водночас це одна з важливих дій, без яких не обходиться жодне ФГ. У цьому матеріалі розповімо, чим регулюється процедура прийняття нового члена до ФГ, з яких етапів вона склада...
Нове
05.05.2025
Чи можна продати багаторічні насадження без передачі прав на земельну ділянку, на якій вони розташовані?
На земельном участке были заложены многолетние насаждения. Может ли фермерское хозяйство приобрести отдельно эти насаждения по договору купли-продажи, не получая прав на земельный участок, на котором они расположены? Фермерським господарствам На земельній ділянці було закладено багаторічні насаджен...
10.04.2025
Як оскаржити індивідуальну податкову консультацію: практичні поради
Індивідуальна податкова консультація (далі – ІПК) є важливим інструментом взаємодії між платником податків і контролюючим органом, який має забезпечити передбачуваність і стабільність податкових правовідносин. Проте на практиці трапляються випадки, коли видана ІПК суперечить нормам податкового...
07.04.2025
Підприємство здає в оренду частину приміщення: як оформити договір, подати форму № 20-ОПП і що з податком на нерухомість?
На практиці нерідко виникають ситуації, коли підприємство планує здати в оренду лише частину приміщення (складу, ангару тощо). Однак у таких випадках виникає низка запитань, зокрема: як правильно зазначити в договорі оренди, що в користування передається саме частина приміщення; чи потрібно пода...
Кращі матеріали