Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як оприбуткувати основні засоби, виявлені під час інвентаризації?

На підприємстві за результатами проведення річної інвентаризації виявили раніше не обліковуваний об’єкт основних засобів (далі – ОЗ). Як поставити його на баланс?

Методика оприбуткування ОЗ, виявлених під час інвентаризації, залежить від причин надлишку. Це може статись через відсутність документів, що підтверджують факт придбання (одержання) об’єкта, або в разі облікових помилок (якщо є документи, що підтверджують придбання ОЗ). Тож розглянемо порядок бухобліку в окремих випадках.

Оприбуткування ОЗ, помилково не облікованих раніше. У такому разі, як правило, ідеться про об’єкти ОЗ, які обліковувалися на рахунку 15 «Капітальні інвестиції» і після введення в експлуатацію не переведені на рахунок 10 «Основні засоби». У бухгалтерському обліку оприбуткування таких об’єктів відображається як виправлення помилки (див. лист Мінфіну від 13.12.04 р. № 31-04200-30-10/22823). Тобто слід зараховувати на баланс проведеннями:

  • Дт 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» – Кт 63 «Розрахунки з постачальниками і підрядниками» (685 «Розрахунки з іншими кредиторами») – якщо це проведення не здійснювалося;
  • Дт 10 – Кт 152.

Зарахування на баланс здійснюється за первісною вартістю, визначеною згідно з п. 8 П(С)БО 7 «Основні засоби».

Але якщо необлікований об’єкт уже якийсь час експлуатувався, то, щоб уникнути викривлення показників фінансової звітності через некоректно визначену вартість активу, слід донарахувати амортизацію за весь період експлуатації такого ОЗ.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
04.12.2025
Об’єкт основних засобів частково зруйнований у ході військових дій: як відобразити в обліку часткову ліквідацію та яка може бути альтернатива?
Об’єкт основних засобів частково зруйновано внаслідок бойових дій. Як оформити часткову ліквідацію та відобразити її в бухгалтерському й податковому обліку, а також визначити вартість знищеної частини? У статті розглянемо порядок документального оформлення, підходи до оцінки ліквідованої части...
17.11.2025
Інвентаризація на сільгосппідприємстві: стисло про основне
У статті узагальнено випадки обов’язкового проведення інвентаризації на сільгосппідприємстві, строки та періодичність її проведення, основні етапи процедури, а також вимоги до складу й роботи інвентаризаційних та робочих інвентаризаційних комісій. Коли інвентаризація є обов’язковою Пров...
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
Популярне
16.11.2025
Облік незрілих насаджень у садівництві
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як вести облік незрілих насаджень у садівництві, документально оформити та відобразити в обліку оприбуткування врожаю, отриманого від таких насаджень. Включення насаджень до складу незрілих Для цілей обліку багаторічними насадженнями (у нашому випадку – сад) ува...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
17.11.2025
Вирощування саджанців декоративних рослин: документування та бухоблік
У статті розглянуто порядок розподілу витрат, визначення виробничої собівартості та справедливої вартості саджанців, а також особливості їх бухгалтерського обліку. Із цієї статті ви дізнаєтесь: як сільгосппідприємству організувати облік витрат на вирощування декоративних культур; як документальн...
Нове
22.12.2025
Зберігання залишків пального після анулювання ліцензії: який штраф загрожує підприємству?
У статті розповімо про відповідальність підприємства, яке зберігає пальне для власного споживання після анулювання ліцензії. Ситуація. Підприємство не сплатило черговий платіж за ліцензію на зберігання пального для власних потреб (далі – ліцензія). Податкова анулювала ліцензію. Зараз підприємс...
16.12.2025
Документальне оформлення операцій зі списання майна
Списання запасів та основних засобів через фізичне чи моральне старіння, непридатність або форс-мажорні обставини потребує чіткого документального підтвердження. У статті розповімо, які документи слід оформити в разі списання майна, та наведемо їх зразки для використання на практиці. Списання майна ...
16.12.2025
Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік
Як діяти підприємству, якщо запаси зіпсувалися внаслідок ворожої атаки, тривалого відключення електроенергії або закінчення строку придатності? У статті розглянемо порядок дій у цій ситуації, документальне оформлення списання та його відображення в бухгалтерському та податковому обліку. Списання май...
Кращі матеріали