Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Форс-мажор: коли виникає та як підтвердити

16.01.2019

Для кого ця стаття: для сільгосптоваровиробників, у яких виникали форс-мажорні обставини природного, техногенного або іншого характеру.

Із цієї статті ви дізнаєтеся: коли виникає форс-мажор, якими є його позитивні наслідки для підприємства та чим підтвердити настання обставин непереборної сили.

Загального та одностайного визначення терміна «форс-мажор» у чинному законодавстві немає. Натомість прийнято використовувати термін, наведений у ст. 141 Закону від 02.12.97 р. № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» (далі – Закон № 671):

  • форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

До форс-мажорних обставин належать, зокрема, але не виключно: збройний конфлікт, військові дії, акти тероризму, революція, виняткові погодні умови, стихійні лиха, такі як землетрус, ожеледь, град, заморозки, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту тощо.

Не вважаються обставинами непереборної сили фінансова та економічна криза, дефолт, недодержання/порушення своїх обов’язків контрагентом боржника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов’язань товарів, відсутність коштів тощо (ст. 617 Цивільного кодексу, далі – ЦК; п. 3.2 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України (далі – ТПП) та регіональними ТПП форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП від 18.12.14 р. № 44 (5), далі – Регламент № 44).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
11.12.2025
Зношена офісна техніка: правила утилізації та відображення в бухобліку
Із цієї статті ви дізнаєтесь: про вимоги законодавства щодо утилізації офісної техніки; порядок документування та бухгалтерського обліку операцій зі списання та утилізації офісної техніки. На багатьох підприємствах є належні до списання основні засоби (далі – ОЗ), що містять дорогоцінні т...
26.11.2025
Інвентаризація незавершеного виробництва в рослинництві та тваринництві
Стаття висвітлює порядок, методику та практичні аспекти інвентаризації незавершеного виробництва на підприємствах агросфери з урахуванням галузевої специфіки та вимог нормативних документів. Незавершене виробництво є однією з найважливіших статей витрат аграрного підприємства, оскільки формує базу д...
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
Популярне
16.11.2025
Облік незрілих насаджень у садівництві
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як вести облік незрілих насаджень у садівництві, документально оформити та відобразити в обліку оприбуткування врожаю, отриманого від таких насаджень. Включення насаджень до складу незрілих Для цілей обліку багаторічними насадженнями (у нашому випадку – сад) ува...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
Нове
11.12.2025
Придбаваємо алкоголь для корпоративу: чи потрібна ліцензія?
Підприємство придбаває алкогольні напої, щоб пригощати учасників новорічного заходу, а також готує для співробітників та партнерів подарунки, у складі яких буде пляшка алкоголю. Якими можуть бути наслідки? Керівництвом нашого підприємства прийнято рішення придбати алкогольні напої, які подаватимутьс...
11.12.2025
Зношена офісна техніка: правила утилізації та відображення в бухобліку
Із цієї статті ви дізнаєтесь: про вимоги законодавства щодо утилізації офісної техніки; порядок документування та бухгалтерського обліку операцій зі списання та утилізації офісної техніки. На багатьох підприємствах є належні до списання основні засоби (далі – ОЗ), що містять дорогоцінні т...
08.12.2025
Сільгосппідприємство планує займатися птахівництвом: вивчаємо правові аспекти
У статті розглянемо, які юридичні аспекти слід узяти до уваги сільгосппідприємству, яке має намір зайнятися птахівництвом. Ситуація. Сільгосппідприємство планує провадити новий вид діяльності – птахівництво. Раніше воно займалося виключно вирощуванням сільгосппродукції, тому в нього виникла ни...
Кращі матеріали