Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Форс-мажор: коли виникає та як підтвердити

16.01.2019

Для кого ця стаття: для сільгосптоваровиробників, у яких виникали форс-мажорні обставини природного, техногенного або іншого характеру.

Із цієї статті ви дізнаєтеся: коли виникає форс-мажор, якими є його позитивні наслідки для підприємства та чим підтвердити настання обставин непереборної сили.

Загального та одностайного визначення терміна «форс-мажор» у чинному законодавстві немає. Натомість прийнято використовувати термін, наведений у ст. 141 Закону від 02.12.97 р. № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» (далі – Закон № 671):

  • форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

До форс-мажорних обставин належать, зокрема, але не виключно: збройний конфлікт, військові дії, акти тероризму, революція, виняткові погодні умови, стихійні лиха, такі як землетрус, ожеледь, град, заморозки, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту тощо.

Не вважаються обставинами непереборної сили фінансова та економічна криза, дефолт, недодержання/порушення своїх обов’язків контрагентом боржника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов’язань товарів, відсутність коштів тощо (ст. 617 Цивільного кодексу, далі – ЦК; п. 3.2 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України (далі – ТПП) та регіональними ТПП форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП від 18.12.14 р. № 44 (5), далі – Регламент № 44).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
09.07.2025
Акти виконаних робіт із збирання врожаю: вимоги та практика оформлення
У статті наведено вимоги до змісту акта виконаних робіт, порядок його складання та приклади оформлення. Сільгосппідприємства нерідко залучають підрядників до збирання врожаю. Для підтвердження факту виконання робіт і відображення витрат в обліку необхідно правильно оформити акт. У статті наведено ви...
07.07.2025
Продаж артезіанської свердловини: правила та особливості
У статті розглянемо порядок продажу артезіанської свердловини. Чи може сільгосппідприємство продати такий об’єкт, як артезіанська свердловина? Як це правильно зробити? Які документи мають бути оформлені? Про все це розповімо в статті. Запитання – відповіді Який правовий статус має сверд...
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
27.05.2025
На підприємстві змінився директор: 7 запитань із практики
У статті розглянуто питання, що виникають у підприємства у разі зміни директора. Запитання стосуються оформлення трудових відносин, реєстрації зміни директора в ЄДР, інформування податкового органу, контрагентів та оформлення електронного підпису. Акценти цієї статті: Чи потрібно реєструвати інфо...
Нове
28.07.2025
Як обґрунтувати справедливу вартість біологічних активів та сільськогосподарської продукції
У статті розглянуто практичні підходи до визначення справедливої вартості біологічних активів і сільськогосподарської продукції згідно з чинними нормативами. Автор акцентує увагу на джерелах інформації, документах та обґрунтуванні вибраного методу оцінки. Застосування справедливої вартості як бази о...
25.07.2025
Як оформити маркетингові послуги без податкових ризиків
Як правильно оформити маркетингові послуги, щоб уникнути претензій податківців? Ми  розглянемо ключові ознаки, ризики та наведемо готові формулювання для договорів та актів, а також зразок наказу. Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків Ма...
25.07.2025
Як виправити помилку, якщо податкову накладну виписано на покупця-неплатника, а він виявився платником ПДВ
У статті розглянемо, як виправити помилку, якщо постачальник виписав податкову накладну покупцеві як неплатнику, а згодом виявилося, що він є платником ПДВ. Нерідко на практиці трапляється така ситуація. Покупець не повідомив постачальника, що він є платником ПДВ, і постачальник виписав податкову на...
Кращі матеріали