Договір контрактації сільськогосподарської продукції: ризики для державного та комунального підприємства
Державно-приватне партнерство стало нормальним явищем в умовах економічної кризи. У пошуках шляхів розвитку та ефективного використання ресурсів державні підприємства укладають договори контрактації сільгосппродукції з приватними компаніями, що дозволяє обом сторонам отримати прибутки від такого виду діяльності. Водночас, оскільки в договорі контрактації стороною виступає державне або комунальне підприємство, увагу правоохоронних та контролюючих органів привертає укладання таких договорів, їх правомірність та наявність вигоди для держави загалом. Розглянемо ризики укладення договорів контрактації сільгосппродукції та способи захисту державних і комунальних підприємств під час їх укладення.
Звертаємо увагу керівників державних та комунальних підприємств, що українське законодавство лише поверхнево регулює питання контрактації сільгосппродукції. Положення щодо договорів контрактації сільгосппродукції містяться лише в одній статті 713 Цивільного кодексу (далі – ЦК) та трьох статтях Господарського кодексу (далі – ГК). Водночас деякі нормативно-правові акти, які регулювали правовідносини контрактації, застаріли, а деякі – втратили чинність.
Незважаючи на прямий обов’язок уряду відповідно до ч. 5 ст. 273 ГК розробити положення про контрактацію сільськогосподарської продукції, такого документа досі немає, а правовідносини сторін регулюються загальними нормами цивільного та господарського законодавства.
Законодавство регулює контрактацію поверхнево, а тому детальні процедури мають бути викладені в договорі
У більшості випадків положення ЦК відсилають до загальних понять щодо купівлі-продажу та постачання товарів, тоді як сама по собі процедура контрактації сільгосппродукції певною мірою схожа на послугу, що є відмінним поняттям та потребує іншого регулювання. За таких обставин державним та комунальним підприємствам рекомендується максимально чітко викласти положення договору з метою урегулювання ним всіх спірних та ризикових питань, що можуть виникнути в майбутньому.
Зважаючи що будь-яка комерційна діяльність державних та комунальних підприємств привертає увагу правоохоронних органів, взаємодія державного підприємства з комерційною структурою щодо укладання договору контрактації сільгосппродукції не буде винятком. Укладаючи такі договори, державному та комунальному підприємству слід ураховувати, що через певний час такі правочини сторін можуть бути піддані критиці та в діяльності керівництва державного підприємства можуть вбачатися дії щодо привласнення та розтрати державного або комунального майна відповідно до ст. 191 Кримінального кодексу.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
і приклади
доступу
питання експерту
оновлення
матеріалів
матеріалів c 2015 року