Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Податок на прибуток: «благодійну» різницю уточнили

14.04.2020 63 0 0

Для закупівельної організації

Одна зі «старих» різниць, на яку коригується фінрезультат до оподаткування, піддалася чищенню. Ідеться про різницю, установлену пп. 140.5.9 Податкового кодексу (далі - ПК) (згідно із цим підпунктом платники податку на прибуток коригують свій фінрезультат на суму коштів або вартість товарів, безоплатно перерахованих (переданих) неприбутковим організаціям у розмірі, що перевищує 4 % оподатковуваного прибутку такого платника за попередній звітний рік).

А чищення це провів Закон від 17.03.20 р. № 532-IX (діє з 1 квітня 2020 року).

Почнемо з того, що в пп. 14.1.1391 ПК з'явилося посилання на ч. 1 ст. 3 Закону від 19.11.92 р. № 2801-XII «Основи законодавства України у сфері охорони здоров'я». У цій нормі наведено визначення особи, уповноваженої здійснювати закупівлі у сфері охорони здоров'я. Це юрособа, створена МОЗ, яка займається закупівлею ліків, медвиробів, допоміжних засобів до них і послуг на гроші держбюджету для виконання програм і здійснення централізованих заходів щодо охорони здоров'я, а також на засоби грантів (субгрантів) для виконання програм Глобального фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом і малярією (далі – закупівельна організація).

Для довідки. Восени 2018 року МОЗ створило державне підприємство «Медичні закупівлі України» (https://moz.gov.ua/). Це організація, яка повинна поетапно забезпечувати централізовану закупівлю ліків і медвиробів за кошти держбюджету і відповідати за прозорість та ефективність цих процедур. Крім того, передбачено, що підприємство адмініструє елект­ронні каталоги і проводить тендери для замовників ліків і медвиробів, а також здійснює закупівлю за рамковими угодами (див. сторінку ДП «Медичні закупівлі України» у Фейсбуці).

Що стосується самого пп. 140.5.9 ПК, то тепер у нових абзацах другому – п'ятому прямо встановлено, що ця різниця не застосовується закупівельною організацієюза одночасного виконання двох умов. А саме, якщо товари:

  • на день укладення договору про закупівлю включені до Переліку лікарських засобів, медвиробів і допоміжних засобів до них, які купуються за кошти держбюджету для виконання програм і здійснення централізованих заходів щодо охорони здоров'я, затвердженого Кабміном. Сьогодні діє «антикоронавірусний» Перелік, затверджений постановою КМУ від 20.03.20 р. № 225 (далі - Перелік № 225);
  • придбані цією закупівельною організацією за рахунок коштів держбюджету, передбачених для виконання програм і здійснення централізованих заходів щодо охорони здоров'я.

Також це коригування не застосовується до безоплатно поставлених (переданих) закупівельною організацією товарів, придбаних за кошти грантів (субгрантів) для виконання програм Глобального фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом і малярією в Україні відповідно до закону.

Не для всіх! Звільнення від коригування фінрезультату на різницю з пп. 140.5.9 ПК, установлене в самому цьому підпункті, діє для закупівельної організації безстроково. Проте для звичайних платників податку на прибуток (не закупівельних організацій) послаблення потрібно шукати в іншій нормі.

Для підприємств-благодійників

Закон від 30.03.20 р. № 540-IX (далі - Закон № 540) (діє з 2 квітня 2020 року) додав до підрозд. 4 розд. XX ПК п. 511 такого змісту: у 2020 році коригування, установлене абзацом першим пп. 140.5.9 ПК, не застосовується у разі перерахування грошей або передачі лікарських засобів, антисептиків, засобів захисту, медичного обладнання тощо, а також товарів за переліком, установленим Кабміном (як було зазначено вище, вже є «антикоронавірусний» Перелік № 225, але можливо під цю норму Кабмін затвердить свій перелік), таким отримувачам:

  • громадським об'єднанням;
  • благодійним організаціям;
  • МОЗ;
  • іншим центральним органам виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення, контролю якості та безпеки лікарських засобів, протидії ВІЛ-інфекції/СНІду та іншим соціально небезпечним захворюванням;
  • закупівельній організації;
  • закладам охорони здоров'я державної та/або комунальної власності;
  • департаментам охорони здоров'я держадміністрацій.

Не безстроково! Це звільнення застосовується з 2 квітня 2020 року до закінчення карантину, установленого Кабміном на всій території України з метою запобігання розповсюдженню коронавірусної хвороби (COVID-19). У листі ДПС від 03.04.20 р. № 8 (далі - Лист № 8) підкреслено: для того, щоб відокремити цей період, треба вести окремий облік.

Для підприємств-отримувачів

Не залишилися без уваги депутатів і отримувачі такої допомоги, не зареєстровані як неприбуткові організації. Для платників податку на прибуток – закладів охорони здоров'я державної та/або комунальної власності, а також закупівельної організації депутати придумали дві нові різниці.

А саме – згідно з новим п. 512 підрозд. 4 розд. XX ПК (до ПК його вніс Закон № 540) такі платники податку на прибуток:

  • зменшують фінрезультат до оподаткування – на суму доходів, визнаних за правилами бухобліку при отриманні від юридичних або фізичних осіб грошей або лікарських засобів, антисептиків, засобів захисту, медичного обладнання тощо, а також товарів за переліком, установленим Кабміном;
  • збільшують такий фінрезультат – на суму витрат, відображених за правилами бухобліку при використанні цих грошей (товарів).

При цьому використання отриманого і, відповідно, збільшуюче коригування може відбуватися в будь-яких звітних періодах 2020 року та наступних років (див. п. 2 Листа № 8). Але потрібно вести окремий облік отримання і використання такої допомоги.

Також згідно з новим п. 513 підрозд. 4 розд. XX ПК (до ПК його теж вніс Закон № 540) такі коригування повинні робити заклади охорони здоров'я державної та/або комунальної власності, які отримують «антикоронавірусні» товари за переліком, установленим Кабміном, від закупівельної організації.

Наше зауваження. Гроші та товари, які підприємства отримують як цільове фінансування і цільові надходження, у бухобліку відображаються особливим чином. Дохід від таких надходжень визнається тоді ж, коли й пов’язані з ними витрати, при цьому дохід = витратам. Отже, необхідність застосування нових п. 512 та 513 підрозд. 4 розд. XX ПК не зовсім зрозуміла. Але... Що є, то є. Норми законодавства потрібно дотримувати.

Що це дасть платникам податку на прибуток

Не втратять ні звичайні підприємства – платники податку на прибуток, що вирішили перерахувати лікарням благодійні внески або передати їм такі потрібні «антикоронавірусні» товари, ні самі лікарні (навіть якщо вони не зареєстровані як неприбуткова організація). У перших будуть повновагі витрати. Вони зменшать фінрезультат до оподаткування. У других отримана благодійна допомога ніяк на об'єкт оподаткування не вплине.

Повна версія доступна тільки передплатникам