Приватизацію сільгоспземель можуть скасувати
09.11.2016 141 0 0
У Верховній Раді був зареєстрований законопроект №5330 «Про Концепцію конституційно-правових основ і механізму реалізації українським народом права власності на землю».
Ігнорування права власності на землю
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Незважаючи на це, юридична природа права власності українського народу на землю та інші природні ресурси досі не отримали належного механізму реалізації. При цьому ставлення держави до народу як носія установчої влади в багатьох аспектах фактично нівелюється внаслідок відсутності правової визначеності та розкриття поняття влади народу; ігноруються загальноприйняті постулати землекористування та обігу земельних ресурсів, а суспільству пропонується перетворення землі в товар. При цьому конституційна формула «єдиним джерелом влади і носієм суверенітету в Україні є народ» не знайшла реалізації в законодавстві, залишаючись лише декларацією, що, безперечно, знаходиться в причинному зв'язку з конституційними конфліктами і неактивними процесами ігнорування волі народу як власника та установчого розпорядника в управлінні державними справами.
Український народ — власник землі
Як говориться в пояснювальній записці, земельна політика, що проводиться при відсутності національної стратегії із земельних правовідносин, суперечить дотриманню конституційних положень, якими закріплено, що український народ є власником землі, її надр, навколишнього середовища, і ці матеріальні блага визначені основним національним багатством.
Зміст статей 13, 14 Конституції України сьогодні — це єдиний правовий спосіб, за допомогою якого земля, її надра та інші природні ресурси зберігаються «в руках» українського народу.
Політика щодо перетворення землі в товар, інтенсивна експлуатація сільськогосподарських угідь по швидкому вилученню доходів і високий рівень освоєння земельних ресурсів пов'язані з їх сільськогосподарським використанням, що дає підстави стверджувати про наявність негативних явищ щодо збереження земель сільськогосподарського призначення, необґрунтованого виведення їх з сільськогосподарського обороту, падіння родючості землі, а також масштабного руйнування ґрунтового покриву, що виключає цільове використання землі в подальшому.
Права громадян на земельні ділянки
Право на землю українського народу реалізується шляхом трансформації державної та комунальної форм власності на землю в народну, суб'єктом якої виступає виключно народ України в особі громадян, територіальних громад (їх об'єднань). Для здійснення функцій національної безпеки органів державної влади земельні ділянки народної власності передаються в оперативне управління.
Пропонується концептуально закріпити право територіальних громад (їх об'єднань) на розпорядження землями і контроль за використанням земельних ресурсів у межах відповідних територій.
Квінтесенцією визначення правового статусу землі на законодавчому рівні є виведення всіх земель сільськогосподарського призначення, які є неотображающимся природним джерелом існування, розвитку та добробуту громадян України, у категорію невідчужуваного національного багатства українського народу та надання цим землям статусу народної власності, який не може бути змінений без волевиявлення народу.
Всі земельні ділянки сільськогосподарського призначення не можуть бути відчужені (передані, перепродані) у приватну власність. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення народної власності можуть бути передані тільки в користування (оренду).
Земельні ділянки несільськогосподарського призначення народної власності відчужуються у приватну власність за згодою територіальної громади (її представників).
Механізм реалізації права на власність
Схвалення Концепції покликане забезпечити створити механізми, які дозволять реалізувати конституційні положення щодо права власності народу на землю.
Основним завданням прийняття зазначеної Постанови є схвалення Концепції конституційно-правових основ і механізму реалізації українським народом права власності на землю, який повинен стати основою для створення нормативно-правової бази з метою переформатування на законодавчому рівні правових основ використання земельних ресурсів України.
Детальніше дивись за посиланням: http://sud.ua/
Коментарі до матеріалу