Передача функцій контролю в держкомпаніях: до чого це призведе?
29.02.2016 242 0 0
Верховна Рада України у другому читанні прийняла законопроект № 3062 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління об'єктами державної власності", який впроваджує міжнародні стандарти корпоративного управління для держкомпаній.
"Законопроект №3062" Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління об'єктами державної власності "реформує систему корпоративного управління на державних підприємствах відповідно до стандартів Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) і створює механізми для захисту держкомпаній від політичного втручання, а також для забезпечення прозорості та підзвітності їх діяльності.
Законопроект дозволяє створювати наглядові ради в державних і муніципальних унітарних підприємствах без проведення корпоратизації (зараз наглядові ради існують тільки в господарських товариствах). Перелік підприємств, де наглядові ради повинні бути створені обов'язково, і порядок створення наглядових рад визначать КМУ та місцевих рад.
Наглядові ради держпідприємств будуть складатися з представників держави і незалежних членів. Незалежні представники становитимуть більшість у спостережних радах всіх держпідприємств, незалежно від їх організаційно-правової форми. Законопроект встановлює критерії незалежності членів наглядових рад державних унітарних підприємств (зокрема, ними не можуть бути держслужбовці). Законопроект також скасовує завдання на голосування для членів наглядових рад всіх держпідприємств, незалежно від їх організаційно-правової форми. Відтепер всі члени наглядових рад - незалежні і ті, які представляють інтереси держави - самостійно прийматимуть рішення під час голосування на засіданнях наглядової ради.
З метою підвищення якості управління держпідприємствами і захисту їх від політичного втручання законопроект передбачає передачу важливих функцій управління держпідприємствами від державних органів управління до незалежних наглядовим радам. Зокрема, наглядові ради узгоджуватимуть стратегію і річний фінансовий план держпідприємств, призначати і звільняти керівників держпідприємств, встановлювати розмір і умови виплати винагороди керівникам держпідприємств, формувати підрозділи внутрішнього аудиту та вибирати незалежного зовнішнього аудитора, приймати рішення про вчинення значних операцій держпідприємств (виключаючи рішення, віднесені до компетенції загальних зборів або органу управління) і операцій, щодо яких є заінтересованість у посадових осіб держпідприємства.
З метою підвищення прозорості держпідприємств законопроект передбачає, що річна, в тому числі консолідована, звітність держкомпаній підлягає обов'язковому незалежному аудиту. Коло підприємств, для яких аудит буде обов'язковим, і критерії залучення незалежного аудитора будуть визначені КМУ для унітарних і акціонерних держпідприємств, і відповідною місцевою радою для комунальних унітарних і акціонерних підприємств.
Крім того, законопроект встановлює вимоги щодо обов'язкового оприлюднення державними і комунальними компаніями інформації про свою діяльність і їх керівників. Держпідприємства повинні публікувати фінансову звітність та аудиторські висновки, інформацію про керівників і членів наглядових рад і про розміри і принципи формування їх винагороди, інформацію про значні операціях підприємств і операціях, щодо здійснення яких є заінтересованість, а також інформацію про операції з державним і місцевими бюджетами та т.д.
Джерело: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/we...
Коментарі до матеріалу