Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Невідшкодований ПДВ можна стягнути з бюджету через суд - ВСУ

27.03.2019

Велика Палата Верховного Суду узаконила право платників податків стягувати бюджетне відшкодування ПДВ у судовому порядку.

Відповідну постанову ухвалено 12 лютого 2019 року по справі № 826/7380/15.

Платник податку оскаржував в суді бездіяльність податкового органу щодо неподання до органу Казначейства висновку із зазначенням суми ПДВ, що підлягає відшкодуванню, а також просив стягнути з Держбюджету заборгованість з відшкодування та пеню, нараховану на суму такої заборгованості.

Велика Палата погодилась з рішенням суду апеляційної інстанції по цій справі про визнання бездіяльності ДПІ протиправною, а також підтримала позицію апеляційного суду про стягнення з держбюджету на користь позивача пені, нарахованої на суму заборгованості.

Суд виходив із положень пункту 200.23 статті 200 ПК України, відповідно до якої суми податку, невідшкодовані платникам протягом встановленого строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування ПДВ. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки НБУ, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Що стосується вимоги про стягнення з держбюджету через орган ДКУ заборгованості з відшкодування ПДВ, Велика Палата, проаналізувавши правові позиції ВСУ з цього питання (постанови від 16 вересня 2015 року № 21-881а15, від 17 листопада 2015 року № 21-4371а15, від 02 грудня 2015 року у справі № 21-2650а15 та ін.), вирішила від них відступити.

Так, згідно з висновком ВСУ, діючий на той час порядок не передбачав бюджетного відшкодування ПДВ у спосіб судового стягнення. Відшкодування ПДВ є виключними повноваженнями податкових органів та органів державного казначейства, а отже, суд не може підміняти державний орган і вирішувати питання про стягнення такої заборгованості.

Стягнення бюджетної заборгованості з ПДВ, за правовою позицією ВСУ, визнано неналежним способом захисту прав платника податків. Правильним механізмом визнано зобов'язання контролюючого органу виконати покладені на нього обов'язки щодо надання органу казначейства висновку щодо суми, яка підлягає відшкодуванню з бюджету.

Велика Палата Верховного Суду вирішила відступити від такого висновку ВСУ.

Суд вважає, що оскільки на час розгляду ним справи Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, передбачений Перехідними положеннями ПК не працює, а чинним законодавством не передбачено механізму відшкодування сум ПДВ, включених до Тимчасового реєстру, то такі способи захисту порушеного права як зобов'язання контролюючого органу надати висновок про підтвердження заявленої суми бюджетного відшкодування або внести заяву підприємства до Тимчасового реєстру не призведуть до ефективного відновлення права платника податків.

У зв'язку з цим, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що ефективним способом захисту, який забезпечить поновлення порушеного права платника податків, є стягнення з держбюджету через управління Держказначейства на користь заявника заборгованості із відшкодування ПДВ та пені, нарахованої на суму такої заборгованості.

https://sud.ua/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
02.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Держпраці затвердила нові нормативно-правові акти з охорони праці Оновлено показники середньої зарплати за 2025 рік, яка враховується для обчислення пенсії Планують затвердити примірні форми та описи уніфікованих форм типових документів, що створюються під час...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
Нове
02.12.2025
Базова військова служба та трудові гарантії: пропонують нові зміни
Верховній Раді пропонують внести зміни до законодавства, яке стосується проходження базової військової служби, а також гарантій у соціальній сфері та сфері трудових відносин. Розглянемо зміни у цьому матеріалі. Більше за темою: Повернення працівника на роботу після військової служби: дії роботодавц...
02.12.2025
Бізнес зможе краще контролювати виконання розрахунків із контрагентами
Національний банк України з 1 грудня 2025 року запроваджує в системі електронних платежів НБУ трекінг-сервіс платіжних операцій. Більше за темою: Помилковий переказ коштів контрагенту: як повернути гроші? Національний банк України з 1 грудня 2025 року запроваджує в системі електронних платежів...
02.12.2025
Кінцевий термін подачі трудових книжок до ПФУ пропонують відтермінувати
Верховній Раді пропонують подовжити строки для оцифрування трудових книжок працівників як гарантії захисту трудових прав громадян в умовах воєнного стану. Що поередбачає запропонований законопроєкт? Більше за темою: Як оформити вимогу працівника про внесення запису до трудової книжки? Електронна т...
Кращі матеріали