Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як повинні платити податок на прибуток представництва іноземних компаній?

14.04.2016

Ще з "докодексних" часів точаться суперечки "некомерційних" представництв іноземних компаній з податковою з приводу включення в дохід і, відповідно, сплати податку на прибуток з сум фінансування, отриманих від головного офісу нерезидента. Таких суперечок набралося велика кількість, і багато хто з них пройшли по 3 судові інстанції, включаючи касацію. Для повноти картини не вистачало думки Верховного суду України. І ось на початку 2016 року ЗСУ розглянув дві схожі справи і 15 березня прийняв рішення.

Суть конфлікту іноземних представництв та Державної фіскальної служби в наступному: під час перевірок "некомерційного" представництва фіскальні органи проводять лише поверхневий аналіз його діяльності (що прописано в положенні, що в статуті головної компанії, чим займаються співробітники). У підсумку в акті перевірки робиться висновок про те, що насправді через таке представництво здійснюється "господарська діяльність" нерезидента в Україні, відповідно таке представництво є "постійним представництвом" (платник податку на прибуток), а суми фінансування від нерезидента повинні включатися в його дохід для цілей податку на прибуток. На цій підставі представництву донараховуються податок на прибуток і штрафи.

У судовій практиці до 2016 року можна виділити два основних тактичних підходу компаній при оскарженні таких донарахувань.

Юридичний підхід, який ґрунтується тільки на тлумаченні податкового та цивільного законодавства і йде від аналізу фактичних обставин діяльності представництва. Основним аргументом виступає те, що при перерахуванні грошей всередині однієї компанії (від головного офісу до відокремленого підрозділу) дохід ні в юридичному, ні в бухгалтерському сенсі виникати не міг. "Від перекладання грошей з однієї кишені в іншу їх більше не стає". Суперечка в такому випадку стосується визначення "бази податку".

Суб'єктивний/фактичний підхід складніший і вимагає аналізу фактів і документів, оскільки грунтується на доведенні того, що представництво не займається "господарською діяльністю", а його діяльність носить тільки "підготовчий і допоміжний" характер по відношенню до діяльності головного офісу. Суб'єктивність цього підходу в тому, що компанія, податкова і суд можуть приходити до абсолютно протилежних висновків про те, чи є яка-небудь операція або функція представництва звільненою "підготовчою та допоміжною" або, навпаки, що обкладається "господарською діяльністю". По суті ми маємо суперечки про недійсність "навпаки", оскільки в цих суперечках податкова завзято доводить, що по суті будь-яка дія підрозділу компанії є "господарською діяльністю", ланкою виробничого або продажного циклу і т. п. З цього опису видно, що суперечка в такому випадку стосується встановлення наявності "платника податку".

Дві справи з ВАСУ

Як вже зазначалося вище, тільки два схожих судових спори були в 2016 році допущені до розгляду Верховним судом, і в цих суперечках якраз використовувалися обидва описаних вище підходи.

У першій справі суди всіх трьох інстанцій, включаючи ВАСУ, порахували достатнім юридичний підхід (3:0 на користь платника податків). Для вирішення справи суди вважали за краще не вивчати питання господарської/підготовчої/допоміжної діяльності. Заява про перегляд у ВСУ було подано податковою.

Друга справа дійшла до ВСУ з трьома мінусами для представництва, використовувався тільки суб'єктивний/фактичний підхід. Суди прийшли до спірного висновку про те, що діяльність представництва дуже схожа на діяльність материнської компанії (для довідки, головна компанія займається продажем товару, представництво - контролює виконання умов продажу), а значить представництво займається господарською діяльністю і має платити податок. Заяву про перегляд у ВСУ було подано компанією.

В обох справах сторони посилалися на рішення один одного як на протилежну практику, де касаційний суд неоднаково застосував норми матеріального права.

Підсумки розгляду обох справ стали невтішними для обох представництв.

У першій справі всі рішення на користь представництва були скасовані, а справу направлено на новий розгляд, під час якого судам необхідно буде вивчити питання "діяльності представництва".

Результатом другої справи став четвертий мінус для представництва і втрата надії на позитивний результат справи в межах української судової системи.

Детальніше дивіться за посиланням: http://delo.ua/  

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Затверджено зміни до Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 27.05.2025 Визначено критерії, за яких діяльність не вважатиметься наданням фінансових послуг Оприлюднено показники середнь...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
06.06.2025
Документи, які набули чинності з 2 по 8 червня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Закон України від 15.04.2025 № 4345-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо імплементації норм законодавства Європейського Союзу з питань електронних комунікацій»...
06.06.2025
Зміни в законодавстві з 2 по 6 червня 2025 року
Збірка змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Критичні для потреб ЗСУ підприємства зможуть бронювати 100 % працівників Кабмін ухвалив зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних, які розширюють можливості збереження кадрового потенціалу для підприємств, що забезп...
06.06.2025
Удосконалено механізм обігу побічних продуктів тваринного походження
Новий документ спрямований на гармонізацію українського законодавства до вимог Європейського Союзу. Більше за темою: Законодавство про управління відходами: що треба знати аграріям Як вести облік відходів на підприємстві Кабмін прийняв постанову від 04.06.2025 № 640 «Деякі питання ...
Кращі матеріали