Ніна Южаніна (далі – Н. Ю.) розповіла про основні норми законопроєкту № 13420, який передбачає внесення змін до Податкового кодексу та інших законів України щодо підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу, а також наголосила на певних його особливостях.
Так, передбачено формування Міноборони Переліку підприємств ОПК та надання цим підприємствам певних преференцій.
До Переліку за заявою включаються юридичні особи, які одночасно відповідають умовам:
- частка чистого доходу від діяльності з продажу товарів власного виробництва, виконання робіт або надання послуг у сфері оборони становить не менше 90 % загального доходу;
- на момент подання заяви розраховується за попередній рік, протягом усього періоду перебування у Переліку розраховується за кожен квартал (для прикладу: для Дії Сіті завжди розраховується за рік – Н. Ю.);
- для розрахунку до загального доходу включається чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи та інші доходи (можуть бути такі ж проблеми як з ОВДП для четвертої групи спрощенців – Н. Ю.);
- юридична особа або її відокремлений підрозділ має місцезнаходження в межах територій (областей), перелік яких визначає Міноборони (з погляду безпеки, здається безглуздо. Для Дії Сіті такої вимоги немає – Н. Ю.).
Законопроектом передбачено, що підприємство може подати заяву на релокацію, яка має бути завершена до кінця 2028 року.
Також до Переліку включаються ЮО, що вказуються Міноборони у міжнародному договорі, що передбачає експорт технологій військового призначення.
Не може бути включено до Переліку підприємств ОПК юридичну особу, яка:
- не є платником податку на прибуток підприємств;
- є неприбутковою організацією;
- застосовує спеціальні режими оподаткування;
- зареєстровано на території та/або відповідно до законодавства іноземної держави;
- не розкрило інформацію про кінцевих бенефіціарних власників та/або структуру власності;
- учасники якого пов'язані з РФ;
- у статутному капіталі якого 25 % і більше належать ЮО, зареєстровані в державах, які не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, отриманих злочинним шляхом;
- щодо якого застосовані санкції або яка пов'язана з особами, до яких застосовано санкції;
- визнано банкрутом;
- перебуває у процесі припинення, крім перетворення;
- має заборгованість зі сплати податків та/або ЄСВ;
- щодо якого за останні 12 місяців було встановлено факт прострочення з її вини виконання зобов'язань за договором поставки для потреб сил оборони строком на понад 60 календарних днів.
«У мене є зауваження щодо кількох критеріїв: деякі з них повторюють помилки включення/не включення до «Клубу Білого Бізнесу», – зауважує депутатка.
Підприємства, включені до Переліку:
1) до 1 січня 2036 року звільнено від:
- податку на прибуток, якщо:
- прибуток реінвестується за певними напрямами;
- дивіденди не нараховуються та не виплачуються (крім дивідендів на користь держави);
- земельного податку;
- податку нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- екологічного податку;
2) не оприлюднюють річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність (мають оприлюднити після кінця війни плюс 3 місяці);
3) мають особливості експорту товарів та технологій військового призначення та подвійного використання (за певних умов);
4) доступ до даних Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань щодо підприємств, включених до Переліку, обмежується;
5) Нацбанку рекомендовано встановити особливості здійснення валютних операцій та валютного нагляду на цих підприємствах.
Доступ до Переліку підприємств оборонно-промислового комплексу обмежений.
Міноборони передає дані з Переліку до ДПС, Держмитслужби, Держказначейства, Мін'юсту, Генпрокурору, НБУ, ЦОВВ, який реалізує державну політику в сфері державного експортного контролю, а також органам місцевого самоврядування, територіальні громади, яких було обрано для релокацій.
Н. Южаніна