Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як ввести в експлуатацію новий нематеріальний актив на підприємстві

07.11.2018

На сьогодні практично кожне підприємство має справу з нематеріальними активами, наприклад, із веб-сайтами, торговими марками, комп’ютерними програмами тощо. Тож у багатьох бухгалтерів постійно виникають запитання, пов’язанні з обліком та оподаткуванням таких активів. Розглянемо, як ввести в експлуатацію новий нематеріальний актив (НМА).

Введення нового НМА в експлуатацію складається з таких етапів:

1. На підприємстві створюється комісія, до складу якої, зазвичай, входять: головний інженер або заступник керівника підприємства (голова комісії), начальник відповідного структурного підрозділу, головний бухгалтер або його заступник, а також особа, на яку покладено відповідальність за збереження НМА.

Комісія має оглянути НМА і прийняти рішення щодо класифікації конкретного об’єкта НМА, визначення строку його використання та ліквідаційної вартості. Під час ідентифікації об’єктів НМА комісія підприємства перевіряє наявність і чинність документів, які є підставою для оприбуткування об’єкта НМА (лист Мінфіну від 11.04.2006 р. № 31-34000-10-10/7377), Крім того, вона повинна перевірити документи, що засвідчують правомірне набуття права авторства, права власності, права на використання об’єкта НМА тощо.

Рішення комісії оформляється протоколом або актом довільної форми.

2. Видається наказ про визнання НМА активом і введення його в експлуатацію, у якому зазначаються зазначені вище відомості.

3. Комісія складає первинний документ, на підставі якого відбувається введення НМА в експлуатацію.

Таким документом є Акт введення в господарський оборот об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма № НА-1, затверджена наказом Мінфіну від 22.11.2004 р. № 732).

Акт складається в одному примірнику на кожний окремий об’єкт приймальною комісією, призначеною наказом (розпорядженням) власника або вповноваженого органу (посадової особи), який здійснює керівництво підприємством.

Акт заповнюється на основі технічної, науково-технічної та іншої документації (ліцензійний договір, авторський договір, патент тощо), підписується головою та членами комісії, особою, відповідальною за прийняття для використання об’єкта НМА. У ньому також наводять характеристику такого об’єкта, яка містить докладний його опис і порядок використання, особливості й переваги, зазначають основні якісні та кількісні показники об’єкта НМА.

Бухгалтерія, після перевірки акта за формою та змістом, переносить інформацію до облікових регістрів і заводить інвентарну картку обліку об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма №НА-2), яка фактично є паспортом НМА. Форма цієї картки затверджена зазначеним наказом.

Така картка ведеться бухгалтерією в одному примірнику. До неї вноситься інформація про рух об’єкта всередині підприємства, зміну його вартості, характеристик тощо. За інформацією з цієї картки можна прослідкувати «життєвий шлях» НМА.

http://devisu.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
25.11.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2026 рік  Президент підписав Закон щодо поєднання батьківства з професійною діяльністю Записи у трудовій книжці: внесення та виправлення Пропонують внести зміни до Розрахунку частки сільськогосподарського това...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
27.11.2025
Чи є підставою для призначення лікарняних паперовий листок непрацездатності
Відтепер паперовий листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, так само як і електронний. Докладніше див. нижче. Більше за темою: Лікарняні та декретні сумісникам у 2025 році: коли та як оплачувати Лікарняний після відпустки для догляду за дитиною: ...
27.11.2025
Яка площа землі обкладається земельним податком для єдинників другої – третьої груп, які надають в оренду її частину
Якщо платниками єдиного податку першої – третьої груп у договорі оренди (найму), позички не визначений розмір земельної ділянки або невраховані вимоги ст. 286 ПКУ, то вказані платники сплачують земельний податок за всю земельну ділянку. Якщо у договорі оренди (найму), позички визначений розмір...
27.11.2025
Чи обкладаються ПДВ кошти за відшкодування збитків за пошкоджене, знищене або втрачене майно
Якщо під час придбання або виготовлення майна платник податку сформував податковий кредит, а в подальшому воно було знищене, втрачене або внаслідок пошкодження майна його якість змінилася настільки, що воно не може бути використане за прямим призначенням, платник податку зобов’язаний нарахуват...
Кращі матеріали