Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як ввести в експлуатацію новий нематеріальний актив на підприємстві

07.11.2018

На сьогодні практично кожне підприємство має справу з нематеріальними активами, наприклад, із веб-сайтами, торговими марками, комп’ютерними програмами тощо. Тож у багатьох бухгалтерів постійно виникають запитання, пов’язанні з обліком та оподаткуванням таких активів. Розглянемо, як ввести в експлуатацію новий нематеріальний актив (НМА).

Введення нового НМА в експлуатацію складається з таких етапів:

1. На підприємстві створюється комісія, до складу якої, зазвичай, входять: головний інженер або заступник керівника підприємства (голова комісії), начальник відповідного структурного підрозділу, головний бухгалтер або його заступник, а також особа, на яку покладено відповідальність за збереження НМА.

Комісія має оглянути НМА і прийняти рішення щодо класифікації конкретного об’єкта НМА, визначення строку його використання та ліквідаційної вартості. Під час ідентифікації об’єктів НМА комісія підприємства перевіряє наявність і чинність документів, які є підставою для оприбуткування об’єкта НМА (лист Мінфіну від 11.04.2006 р. № 31-34000-10-10/7377), Крім того, вона повинна перевірити документи, що засвідчують правомірне набуття права авторства, права власності, права на використання об’єкта НМА тощо.

Рішення комісії оформляється протоколом або актом довільної форми.

2. Видається наказ про визнання НМА активом і введення його в експлуатацію, у якому зазначаються зазначені вище відомості.

3. Комісія складає первинний документ, на підставі якого відбувається введення НМА в експлуатацію.

Таким документом є Акт введення в господарський оборот об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма № НА-1, затверджена наказом Мінфіну від 22.11.2004 р. № 732).

Акт складається в одному примірнику на кожний окремий об’єкт приймальною комісією, призначеною наказом (розпорядженням) власника або вповноваженого органу (посадової особи), який здійснює керівництво підприємством.

Акт заповнюється на основі технічної, науково-технічної та іншої документації (ліцензійний договір, авторський договір, патент тощо), підписується головою та членами комісії, особою, відповідальною за прийняття для використання об’єкта НМА. У ньому також наводять характеристику такого об’єкта, яка містить докладний його опис і порядок використання, особливості й переваги, зазначають основні якісні та кількісні показники об’єкта НМА.

Бухгалтерія, після перевірки акта за формою та змістом, переносить інформацію до облікових регістрів і заводить інвентарну картку обліку об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма №НА-2), яка фактично є паспортом НМА. Форма цієї картки затверджена зазначеним наказом.

Така картка ведеться бухгалтерією в одному примірнику. До неї вноситься інформація про рух об’єкта всередині підприємства, зміну його вартості, характеристик тощо. За інформацією з цієї картки можна прослідкувати «життєвий шлях» НМА.

http://devisu.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
08.09.2025
Верховний Суд визначив ще одну підставу для встановлення порушень під час фактичної перевірки
Використання контролюючим органом даних Системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій (СОД РРО) під час фактичної перевірки є правомірним, оскільки ці дані – податкова інформація, яка відображає розрахункові операції платника податків і може використовуватися для встановлення поруше...
08.09.2025
Як неприбутківцю відобразити втрату (знищення) внаслідок бойових дій гуманітарної допомоги, отриманої від нерезидента
Як у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації відобразити втрату (знищення) внаслідок збройної агресії російської федерації гуманітарної допомоги, отриманої від нерезидента? Більше за темою: Майно суб’єктів господарювання пошкоджено або знищено внаслідок бойових ді...
08.09.2025
Вулицю перейменували, але договір оренди не змінювали: чи треба подавати форму № 20-ОПП та міняти реєстрацію РРО/ПРРО
СГ необхідно подати заяву за формою № 20-ОПП з оновленою інформацією про об’єкт оподаткування. Після внесення змін у дані про місцезнаходження (адресу) об’єкта оподаткування СГ проводить перереєстрацію РРО/ПРРО у контролюючому органі. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Перейменувал...
Кращі матеріали