Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Протиріччя в податковому кодексі щодо строків: що роз’яснює ДФС

19.07.2019

Після внесення до Податкового кодексу (далі – ПК) з 01.01.19 р. змін, передбачених Законом від 23.11.18 р. № 2628-VIII, кодекс став містити норми, які не узгоджуються між собою. Судіть самі:

  • з одного боку, п. 57.3 ПК передбачає, що донарахована органом ДФС сума грошового зобов’язання повинна бути сплачена протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення (далі – ППР), якщо тільки платник податків не починає процедуру оскарження;
  • з іншого боку, згідно з п. 56.3 ПК строк на адміністративне оскарження ППР становить 10 робочих днів, і якщо скаргу подано з дотриманням цього строку, то на період оскарження донарахована сума вважається неузгодженою, а вимоги про сплату цієї суми – платнику податків не направляються (п. 56.15 ПК).  

От і виходить, що якщо скаргу подати на десятий робочий день, то ясно, що 10 календарних днів уже минули і в платника податків утворився податковий борг.

Саме тому й був зроблений запит платником податків на отримання ІПК із цього питання. В Індивідуальній податковій консультації від 05.06.19 р. № 2550/ІПК/20-40-10-05-06 ДФС робить такий висновок: у розглянутому випадку в період із дня подання скарги на ППР і до дня отримання відповіді від ДФС за результатами її розгляду донараховані грошові зобов’язання вважаються неузгодженими. Для платника податків це важливо, тому що в період, коли зобов’язання не узгоджені, орган ДФС не має права застосовувати заходи примусового стягнення. 


ГУ ДФС У ХАРКIВСЬКIЙ ОБЛАСТI

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 05.06.2019 р. № 2550/ІПК/20-40-10-05-06

До Головного управління ДФС у Харківській області (далі - ГУ ДФС у Харківській області) надійшов запит на отримання індивідуальної податкової консультації на підставі ст. 52 Податкового кодексу України (далі - ПК України).

У зверненні обґрунтована необхідність в отриманні роз’яснень контролюючого органу з таких питань:

1) чи виникає податковий борг у разі, якщо платник податків починає процедуру адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення після пропущення строку на сплату грошового зобов’язання, визначеного в п. 57.3 ст. 57 ПК України (10 календарних днів), але без пропущення і в межах строку, який відводиться для подання скарги, визначеного в п. 56.3 ст. 56 ПК України (10 робочих днів);   

2) чи вважається грошове зобов’язання узгодженим у разі, якщо платник податків починає процедуру адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення після пропущення строку на сплату грошового зобов’язання, визначеного в п. 57.3 ст. 57 ПК України (10 календарних днів), але без пропущення і в межах строку, який відводиться для подання скарги, визначеного в п. 56.3 ст. 56 ПК України (10 робочих днів).

Офіційна правова позиція органу ДФС з даних питань зводиться до наступного.

Відповідно до п. 57.3 ст. 57 ПК України у разі визначення грошового зобов’язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у п.п. 54.3.1 -54.3.6 п. 54.3 ст. 54 цього Кодексу, платник податків зрбов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

Як слідує з положень п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України податковим боргом визнається сума узгодженого грошового зобов'язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

При цьому, згідно з п. 56.1 ст. 56 ПК України, рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Так, за приписами п. 56.2 ст. 56 ПК України у разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення.

Скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується (п. 56.3 ст. 56 ПК України).

Таким чином, у разі якщо платник податків протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, не забезпечить сплату суми грошового зобов'язання, то на наступний після цього дня календарний день така сума набуде статусу податкового боргу.

В той же час, в п. 56.15 ст. 56 ПК України закріплено, що скарга, подана із дотриманням строків, визначених п. 56.3 цієї статті, зупиняє виконання платником податків грошових зобов'язань, визначених у податковому повідомленні-рішенні (рішенні), на строк від дня подання такої скарги до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження.

Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилаються, а сума грошового зобов'язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.

Пунктом 56.17 ст. 56 ПК України передбачено, що процедура адміністративного оскарження закінчується, зокрема, днем отримання платником податків рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов'язання платника податків.

Отже, з дня подання платником податків скарги на податкове повідомлення-рішення до дня отримання ним рішення Державної фіскальної служби України за результатами її розгляду сума грошового зобов’язання, визначена у такому рішенні, вважається неузгодженою.

Одночасно ГУ ДФС у Харківській області зауважує, що відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПК України індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Крім того, не може бути притягнуто до відповідальності, включаючи фінансової (штрафні санкції та/або пеня), платника податків (податкового агента та/або його посадову особу), який діяв відповідно до індивідуальної податкової консультації, наданої йому у письмовій формі, а також узагальнюючої податкової консультації, за діяння, що містить ознаки податкового правопорушення, зокрема на підставі того, що у подальшому така податкова консультація була змінена або скасована (п. 53.1 ст. 53 ПК України).

Коментарі до матеріалу
Популярне
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
29.09.2025
Оновлено План-графік проведення перевірок (26.09.2025)
ДПС внесла зміни в План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків. Більше за темою: За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності? Допуск контролюючих органів до перевірки: покроковий алгоритм дій Чи можн...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
24.12.2025
Фінансова підтримка для культурних проєктів
Дедлайн подання заявок на грантову програму «Флагманські події» – 22 лютого 2026 року (18:00). Програма має на меті підтримати реалізацію проєктів із широким суспільним резонансом, які залучають значну кількість учасників та аудиторій, відображають ключові цінності української куль...
24.12.2025
Який порядок заповнення заяви за формою № 1-ОПП у разі (не)включення юрособи в Реєстр ВПП
Великі платники податків, які не обліковуються в територіальних органах ДПС, що здійснюють податкове супроводження ВПП, зобов’язані не пізніше 1 грудня поточного року подати форму № 1-ОПП з позначкою в полі «включення до Реєстру» до тероргану ДПС, що здійснює податкове супроводженн...
24.12.2025
Державний реєстр дезінфекційних засобів: актуальні дані за рік
МОЗ інформує про реєстр дезінфекційних засобів за останній рік. Про що мова та як бізнесу ним користуватися – в цьому матеріалі. Більше за темою: Прострочені ветпрепарати та інші медичні відходи на сільгосппідприємстві: особливості обліку та списання Державний реєстр дезінфекційних засобів (д...
Кращі матеріали