Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Відсутність ТТН не може бути самостійною підставою вважати господарську операцію нереальною

23.12.2020

Фізична особа – підприємець (далі – ФОП) звернулася до суду з позовом до ГУ ДФСУ, у якому просила скасувати податкові повідомлення-рішення (далі – ППР), винесені за результатами проведеної документальної планової виїзної перевірки фінансово-господарської діяльності ФОП. Висновки ГУ ДФСУ про порушення позивачем норм Податкового кодексу України (далі – ПКУ) ґрунтувалися на тому, що під час перевірки не підтверджено факт реального вчинення господарських операцій з контрагентом. Суд позов задовольнив. ГУ ДФСУ подало касаційну скаргу. Розглянемо докладніше спір.

Вирішуючи справу, суд зауважив таке:

  • лише господарські операції, здійснені за наявності розумних економічних причин (ділової мети), є такими, що вчинені в межах господарської діяльності. Згідно із пп. 14.1.231 ПКУ, розумна економічна причина (ділова мета) – це причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності. Отже, будь-яка операція платника повинна бути спрямована на отримання позитивного економічного ефекту, тобто на приріст (збереження) активів платника (їх вартості), а так само створення умов для такого приросту (збереження) в майбутньому. При цьому економічний ефект не обов’язково повинен спостерігатися негайно після вчинення операції. Не виключено, що такий ефект настане в майбутньому, а також не виключено, що в результаті об’єктивних причин економічний ефект може не настати взагалі. Отже, у цьому випадку дослідженню підлягає реальність господарських операцій, що є визначальною для встановлення податкових зобов’язань та виникнення права на податковий кредит, добросовісність дій платника податку, яка полягає у відповідності вчинених ним дій господарській меті, а також реальність усіх даних, наведених у документах, що надають право на податковий кредит;
  • доводи ГУ ДФСУ про відсутність факту реального здійснення господарської операції ґрунтуються на відсутності товарно-транспортних накладних (далі – ТТН), які б підтверджували транспортування товарів. Постановою Кабінету Міністрів України від 25.02.2009 року № 207 затверджено Перелік документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні. За змістом п.п. 1, 2 зазначеного Переліку наявність ТТН є обов’язковими у випадку здійснення перевезень на договірних умовах, у випадку ж здійснення перевезення для власних потреб – накладна не оформлюється. ТТН підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів, документує рух матеріальних цінностей та є одним із доказів реальності здійснення господарської операції з постачання товарів. Її відсутність не може бути самостійною підставою вважати господарську операцією такою, що не відбулася, а причини відсутності ТТН у кожному конкретному випадку мають бути досліджені судом.

Постанова Верховного Суду України від 29.07.2020 року у справі № 2040/7658/18: касаційну скаргу ГУ ДФСУ залишити без задоволення.

devisu.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
06.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Прийнято закон щодо обміну інформацією та призупинення дії трудового договору Класифікатор професій та кваліфікаційні характеристики об'єднали з Реєстром кваліфікацій: підписано Закон До ДПС будуть подавати інформацію про банківські рахунки не тільки СГД, а та...
10.02.2025
У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про підвищення мінімальної зарплати, пенсій та прожиткового мінімуму
Більше за темою: Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум – 2025: які розміри та на що вплинуть Розмір мінімальної заробітної плати Парламентарі подали законопроєкт № 12462, яким передбачається підвищення прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати та мінімальної пенсії за віком у 202...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
Нове
09.05.2025
Мінагрополітики здійснює моніторинг відповідності критично важливих підприємств Критеріям
Мінагрополітики наголошує на неухильному дотриманні вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів протягом діяльності підприємств з дати прийняття рішення про визначення їх критично важливими.  Більше за темою: Бронювання військовозобов’язаних працівників агропромислового се...
09.05.2025
Скільки отримає пенсіонер у разі благодійної пожертви від юрособи
Якщо благодійна пожертва адресна, 70 % суми виплачується пенсіонеру, 30 % суми спрямовується до бюджету ПФУ та використовується як фінансовий ресурс на виплату пенсій. Більше за темою: Договір пожертви До фінансування пенсійних виплат на благодійній основі може долучитися будь-яка юридична або...
09.05.2025
Інструктаж з охорони праці у разі надомної або дистанційної роботи
Більше за темою: Зміни стосовно дистанційної та надомної роботи В організації працює три особи (начальник та 2 головних спеціаліста). Наразі стало питання щодо проходження навчання з ОП: чи повинен проходити начальник організації чи спеціаліст, який займається розробкою та реєстрацією інструкц...
Кращі матеріали