Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Валютне регулювання по-новому

02.12.2016

Національний банк України презентував концепцію нової моделі валютного регулювання, а також дорожню карту із її запровадження. Нова модель є не лише більш ліберальною порівняно з поточною, а й також відповідає міжнародній практиці – директиві ЄС 88/361/ЄЕС про вільний рух капіталу – та Угоді про асоціацію між Україною та ЄС.

Нова модель валютного регулювання буде втілена в життя за допомогою нового законодавства, яке посяде місце застарілого Декрету КМУ "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" від 1993 року та численних нормативно-правових актів. З початку листопада поточного року над розробкою нового законодавства працює робоча група за участі експертів, залучених Європейською комісією, в рамках проекту EU-FINSTAR.

В результаті буде розроблено проект закону "Про іноземну валюту" - єдиного рамкового закону, який визначатиме основні принципи валютного регулювання в країні. Водночас конкретні норми будуть виведені на рівень підзаконних актів. Такий підхід зробить валютне регулювання в Україні прозорим, простим та зрозумілим для населення, бізнесу та банків, а Національному банку дасть можливість більш оперативно та ефективно реагувати на зміни стану платіжного балансу та кон'юнктури ринку. Відповідно до плану-графіку проекту, перший проект закону буде представлений в другому кварталі 2017 року.

Лібералізація системи валютного регулювання на шляху до цільової моделі відбуватиметься поступово – у декілька етапів, які можуть проходити паралельно:

• Етап 0. На початковому етапі ми маємо намір зняти обмеження з експортно-імпортних операцій та прямих іноземних інвестицій, які спрямовані на підвищення експортного потенціалу нашої країни.

• Етап 1. На цьому етапі будуть зняті обмеження з портфельних інвестицій та потоків боргового капіталу.

• Етап 2. На останньому етапі будуть скасовані всі перешкоди для фінансових операцій фізичних осіб за кордон.

До уваги беруться такі фактори як рівень інфляції та темпи економічного зростання, наявність суттєвих розривів у платіжному балансі, стійкість фінансової системи, достатність міжнародних резервів, розвиненість фінансових ринків та захищеність прав інвесторів. Зокрема, послаблення тимчасових обмежень не має призводити до виходу інфляції за межі цілей НБУ. Крім того, за недостатньо високо рівня міжнародних резервів у випадку наявності надлишкової пропозиції валюти на міжбанківському валютному ринку Національний банк повинен кожного разу обирати між послабленням тимчасових обмежень та купівлею валюти для нарощування резервів.

Для повного переходу до більш ліберальної моделі валютного регулювання місце жорсткого валютного регулювання має посісти ефективне податкове регулювання. За ініціативи НБУ Комітет Верховної Ради з питань податкової та митної політики вже підготував для розгляду у парламенті два законопроекти, які мають запровадити в Україні 5 ключових та найбільш нагальних з 15 рекомендацій ОЕСР щодо протидії зменшенню податкової бази і переміщенню прибутків за кордон (або BEPS). Також вони передбачають приєднання України до механізму автоматичного обміну інформацією з фіскальними органами інших країн.

Наразі, відповідно до рекомендацій Національної ради реформ від 25 жовтня 2016 року, триває публічне обговорення ініціативи з протидії BEPS. Перше обговорення відбулося в рамках засідання Цільової команди реформ фінансового сектору 30 листопада 2016 року, в якому взяли участь представники Національного банку, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, проектного офісу Національної ради реформ, Незалежної асоціації банків України, Української федерації убезпечення, а також представники депутатського корпусу та експертної спільноти. Доопрацьовані за результатами обговорень законопроекти будуть внесені на розгляд Національної ради реформ для подальшого спрямування до Верховної Ради України.

Джерело: https://bank.gov.ua/control/uk/publis...

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
17.09.2025
Коли сторони колдоговору зобов’язані розпочати переговори щодо поновлення дії зупинених положень
Профспілкам і роботодавцям варто своєчасно ініціювати переговори та фіксувати досягнуті домовленості. Більше за темою: Відпустки, святкові та вихідні дні у воєнний період: що прописати в колективному договорі Витяг з колективного договору, де передбачено встановлення гнучкого режиму робочого часу ...
17.09.2025
Зовнішня торгівля України за січень – липень 2025 року
За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із січнем – липнем 2024 року, імпорт – 45 935,7 млн дол. США, або 116,9 %. За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із сі...
17.09.2025
У проєкті Бюджету-2026 є низка серйозних недоліків: Гетманцев
У проєкті Бюджету-2026 є низка позитивних речей, але є й серйозні недоліки. Про що саме мова – дивіться нижче. Більше за темою: За умовами гранту підприємець має працевлаштувати працівників: як це відобразити у податковому розрахунку з ПДФО та ЄСВ? Бюджетні гранти: як застосовувати різниці з...
Кращі матеріали