Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Українцям дозволили використовувати гроші з мобільного рахунку для оплати товарів і послуг

Редакція

07.07.2017 261 0 0

Незабаром в нашій країні для оплати товарів і послуг можна буде використовувати кошти з мобільного рахунку. Таким чином, українці отримають ще одну зручну альтернативу готівці, яка, цілком імовірно, стане серйозним конкурентом для Приват24 в частині мікроплатежів

На цьому тижні Кабінет Міністрів прийняв постанову, яка відкриває можливість розвитку ринку мобільних платежів.

Прийнята постанова дозволить використовувати мобільний рахунок:

    для грошових переказів;

    оплати послуг і товарів;

    надання абонентам інших мобільних фінансових послуг.

Яка величина нового ринку?

Згідно з опитуваннями, кожен п'ятий користувач мобільного зв'язку в Україні готовий користуватися мобільними грошима. За оцінками Офісу ефективного регулювання, вже через два роки мобільними фінансовими послугами користуватимуться як мінімум 15% абонентів або не менше 7,9 млн осіб.

Який обсяг цього ринку? За даними State of Industry Report Mobile Money, в 2015-му середньомісячне поповнення мобільного гаманця в світі було на рівні $ 69. Найчастіше він поповнювався готівкою, але є і варіанти регулярних "траншей" від юросіб.

Навіть якщо припустити, що на старті впровадження послуги в Україні на одного користувача сума складе вдесятеро нижче середньосвітового рівні, тобто $ 6,9, то місячний обсяг ринку складе $ 54,6 млн. За таких умов, в рік це близько $ 656,6 млн, або 17 млрд гривень.

Україна попереду планети всієї?

На жаль немає. Україна в цьому питанні далеко не новатор: в половині країн світу споживачі можуть розплачуватися за товари або послуги за допомогою свого мобільного рахунку, без прив'язки до банківської карти.

Наприклад, Apple дозволяє оплачувати свої послуги з мобільного рахунку в таких країнах: Австрія, Бельгія, Франція, Німеччина, Італія, Японія, Норвегія, Росія, Саудівська Аравія, Сінгапур, Швейцарія, Тайвань, Туреччина і ОАЕ.

У деяких африканських країнах понад 50% населення використовує мобільні платежі, і технологія стала альтернативної банківській системі (цікавий приклад Кенії).

Такий формат платіжної системи передбачає також можливість переказу грошей з мобільного рахунку на свій банківський рахунок. Це буде доступно і українцям.

Чому раніше цей ринок не розвивався?

Розвиток цілого ринку зупиняли лише дві законодавчі норми.

1. Телекомунікаційні послуги обкладаються пенсійним збором, який дорівнює 7,5%.

При цьому згідно з постановою КМУ №1740 від 03.11.1998, 7,5% сплачуються з усіх засобів, які надходять на мобільний рахунок. Навіть якщо кошти не були використані на телеком-послуги.

Звичайно ж, при автоматичному перерахуванні до бюджету 7,5% не можуть ефективно існувати ніякі системи переказу або оплати.

2. Обов'язкова реєстрація користувачів при поверненні коштів з мобільного рахунку.

Технічно при оплаті/переказі з мобільного рахунку відбувається повернення коштів абоненту у вигляді електронних грошей. З умовних послуг (голосового, дата-трафіку і ін.) Кошти споживача знову стають грошима, які він вже може використовувати для оплати інших товарів / послуг.

Але Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг (постанова КМУ №295 від 11.04.2012) передбачено, що повернення коштів анонімним користувачам проводиться тільки після їх особистого візиту в офіс оператора.

З огляду на, що в Україні більше 90% абонентів анонімні, фактично вимога "особистого візиту" є заборонним для ринку мобільних платежів. Заради здійснення платежу або перекладу в офіс люди не ходитимуть.

Відзначимо, що мобільні оператори пробували розвивати послуги мобільних переказів і навіть є відповідні розділи сайтів. Однак існувала регулювання залишало ці проекти на рівні пілотів, без великих інвестицій.

Що зміниться завдяки постанові?

Ці два технічних моменту, що стопорить створення цілої сфери послуг, давно обговорювалися в професійному середовищі.

При підготовці аналізу ( "Зеленої книги") по ринку мобільних платежів фахівці Офісу ефективного регулювання описали недосконалість законодавства, яке гальмує розвиток ринку. Після цього разом з Мінекономрозвитку був підготовлений проект Постанови, що прибирає регуляторні бар'єри. Проект постанови пройшов громадське обговорення, був узгоджений з представниками операторами мобільного зв'язку і підтриманий ними.

Отже, пропонується насамперед відзначити обов'язковий візит до офісу оператора.

Що стосується надміру сплачених сум пенсійного збору, то передбачається порядок їх компенсації в рахунок майбутніх платежів оператору. Подібний механізм вже існує для благодійних СМС.

Що буде далі

Варто очікувати, що оператори будуть активніше інвестувати кошти в розвиток мобільних фінансових послуг.

Йдеться перш за все про мікроплатежів, наприклад, оплату громадського транспорту або стріт-фуду. Послуга "перекинь на рахунок одного" трансформується в переказ коштів між фізичними особами. Значний потенціал у е-комерс: переглядаючи з телефону товар на сайтах, споживач матиме можливість його оплатити одразу з мобільного рахунку. Та й звичайних магазинах оплатити покупку з мобільного рахунку також буде можливо.

І ще один важливий момент - ця послуга буде доступна в найвіддаленіших куточках країни. У магазинах, де немає терміналів, в місцевості, ще не покритій мережею 3G (підтвердження платежу можна отримати, наприклад, за допомогою СМС).

Таким чином, українці отримають ще одну зручну альтернативу готівці, яка, цілком імовірно, стане серйозним конкурентом для Приват24 в частині мікроплатежів.

Джерело: https://delo.ua/tech/mmmmmm-332530/

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали