Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Прямі інвестиції в бізнес — як це можна зробити в Україні

29.11.2016

Мова йде не про власну участь в управлінні своїм бізнесом. Мова йде про те, щоб отримувати прибуток від капіталовкладення, залишаючись при цьому пасивним інвестором.

Прямі інвестиції в бізнес? Це прекрасна ідея. З переваг: висока прибутковість, прямий контроль, можливість згодом продати свою частку в бізнесі (або його цілком), вийшовши з нього і отримавши солідну «премію» за очікування.

Прямі інвестиції в бізнес – це те, що охоче пропонують у солідних банках шановним клієнтам після того, як ті вже вклали гроші у депозити, дорогоцінні метали, цінні папери.

Інвестиції в бізнес: плюси і мінуси

Чому «після»? Тому що прямі інвестиції – це на кілька років. Тому що продати свою частку швидко неможливо – потрібно шукати покупця, знайомити його з керуючим (у якого зазвичай теж частка є), подружити їх. Або – якщо обставини дозволяють – частку інвестора може викупити співвласник-керуючий. Все це вимагає а) часу б) грошей.

Так що пряма інвестиція в бізнес – це прибутково, але малокликвидно.

І ще – при прямому інвестуванні досить високий поріг входу. Хімчистка? Кілька десятків тисяч вічнозелених доларів. СТО? Приблизно стільки ж. Шиномонтаж? Дешевше, але не принципово. Тобто витрати на пряму інвестицію навіть у малий бізнес цілком порівнянні з витратами на покупку дохідної нерухомості (наприклад, квартири для подальшої здачі в оренду).

І найголовніше – до старту потрібно з'ясувати, а чи варта шкурка вичинки. У сенсі чи варто потенційна прибуток тих ризиків і зусиль, що характерні для прямого інвестування в бізнес. Бізнес-план повинен гарантувати мінімум 25-30% річних у гривні, в іншому випадку простіше покласти гроші в надійний банк і забути про них до закінчення терміну депозиту. Свій бізнес – це ризик, а також вміння зважувати.

Як будемо домовлятися

Зазвичай прямі інвестиції – це вкладення, як правило, малий бізнес, у крайньому випадку – в середній, так як великий оформляє себе як публічна компанія – акціонерне товариство.

Оформляють така участь як володіння часток у товаристві з обмеженою відповідальністю (ТОВ, воно ж – Ltd). І ось тут виникають проблеми, якщо спробувати реалізувати цю схему в Україні.

Чому це складно або взагалі неможливо з успіхом зробити в Україні? Причин дві – жахливе господарське право та жахливий стан судової системи. Є і третя – податкова система, але про це трохи нижче.

До речі, в Україні банки вкрай рідко готові допомогти з варіантами і супроводом тому клієнту, який хотів би вдатися до прямих інвестицій у бізнес, – рівно по описаних трохи вище причин.

Якщо в Україні інвестор стає учасником ТОВ, то другий учасник – керуючий партнер (припустимо для простоти, що учасників всього двоє), — може дуже багато чого творити з спільним бізнесом. У тому числі – довести до стану, коли інвестору буде простіше кинути все і піти, втративши свої інвестиції. Серед найпоширеніших ризиків — доведення компанії до банкрутства, надування кредиторської заборгованості і т. п.

Так, можна спробувати контролювати кожен чих керуючого партнера, але це вже буде зовсім несхоже на статус пасивного інвестора, коли ми сидимо на дивані і спостерігаємо, як в інтернет-банкінгу на рахунок падає прибуток.

В Україні дилема для такого «зовнішнього» учасника ТОВ: або ризикувати втратою частини або всього бізнесу, або участь в оперативному управлінні бізнесом.

Причому, навіть глибоке пірнання в оперативне управління не гарантує уникнення проблем з відведенням яку заробляє прибутку. Такі вже українські реалії з нашою любов'ю до розрахунків готівкою, наприклад.

А тепер трохи про українських податки: вони такі, у тому числі в частині норм Податкового кодексу про їх адмініструванні, що оптимізація оподаткування стала національним видом спорту. Що розширює можливості керуючого партнера «ховати» прибуток. Ну і про банальний «розпил» прибутку за допомогою «відкатів» ми теж не забудемо. Наприклад, керуючому за певних обставин може виявитися простіше домовитися про систему «відкатів» з ключовими контрагентами, ніж ділитися з інвестором поточної прибутком.

Стартап vs Дійна корова

Так що, жах-жах-жах і нічого зробити не можна? Ну, чому ж, можна. Якщо не замахуватися на стартапи, здатні десятикратно повернути вкладене при продажу бізнесу через три роки. Для «стартапной моделі» (вклали-розкрутили-продали) все ж доведеться інвестору пірнати з головою в оперативне управління.

А ось якщо орієнтуватися на поточну прибуток, то можна вибудувати цілком собі робочу модель під умовною назвою «дійна корова». Як? Здати своєму бізнесу в оренду якісь активи. Власне, варіантів два. Самий простий: купуємо комплект устаткування, приміщення, технології, франшизу (потрібні слова – підкреслити, що для кожного конкретного випадку їх набір може бути свій). І здаємо це все в оренду керуючому партнеру. У керуючого партнера виникає гостре бажання заробляти багато, залишаючи собі весь прибуток, що залишається після сплати інвестору орендної плати за надання в оренду всіх перерахованих активів.

У такому випадку інтереси сторін захищені правом власності на обладнання, приміщення і т. п. Умови розподілу зароблених бізнесом коштів захищені стабільністю орендної плати. Зобов'язання сторін з приводу підтримання майна в нормальному стані контролювати і забезпечувати значно простіше, ніж ділити прибуток, яку страшно показувати (в тому числі – податківцям).

Описана схема – цілком поширена. Найбільш часто зустрічаються випадків (і, до речі, один з найбільш ризикованих варіантів) – купівля авто для подальшої здачі в оренду таксисту.

Що в розрахунках такого бізнес-плану найважливіше – розрахунок орендної плати. Вона повинна не тільки покрити витрати на придбання активу, але і принести прибуток. Яку? За який термін повинні «відбиватися» куплені активи? Ну, наприклад, якщо зараз прийнятна прибутковість бізнесу в гривні не повинна бути нижче 30%. Ну ніяк. Це означає, що орендна плата за три роки повинна дорівнювати ціні активу або бути більшою за неї. Залишилося піти і знайти активи з таким рівнем рентабельності, щоб керуючому партнеру теж щось залишилося від заробітків після сплати оренди.

Чи можна якось «одружити» варіант «стартапу» і варіант «дійної корови»? В принципі – можна. В такому випадку, створення ТОВ і вкладення в нього – одна сторона проекту, а покупка активів (майна) і здача його в оренду цій ТОВ – друга сторона.

Що отримуємо в цьому випадку? Завдяки цій схемі можна частку керуючого прибутку (після сплати оренди) підняти хоч до 70%. У цьому випадку інвестор все одно буде отримувати свій гарантований шматок пирога (орендну плату), а зароблене бізнесом буде ділитися між партнерами так, що керуючому, який інвестує в бізнес, грубо кажучи, себе особисто, буде залишатися серйозний мотив а) не красти б) ростити стартап для майбутнього продажу.

Звичайно, і в цьому випадку залишаються високі ризики. Бо «жаба душить» безперервно і всіх. І тут вже як пощастить з компаньйоном.

Чим можна знизити ризики? Як завжди – за рахунок відмови від рожевих горизонтів. Тобто, якщо віддати перевагу все-таки «дійну корову». Знизити ризики при її виборі здатна купівля франшизи. Чим вона цікава – прописані бізнес-процеси, зрозумілі ризики, очевидні витрати і фінансові показники.

У чому мінус франшизи – купівля ідеї і технології тиражуємого бізнесу чревата тим, що післязавтра за рогом відкриють точно такий же бізнес. Тим і небезпечна франшиза – отримуєш «бізнес з відкритим кодом», але нариваєшся на ризик зіткнутися з наслідувачами. Втім, цей ризик значною мірою нівелюється якістю реалізації франшизи, фактором «я тут перший був», якимись іншими локальними обставинами.

В якості прямої інвестиції в бізнес цілком можна розглядати покупку декількох квартир для подальшої здачі подобово. Це вже бізнес. У ньому велика частка капітальних витрат. Але і інвестор захищений досить непогано.

Детальніше дивись за посиланням: http://hyser.com.ua/

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
05.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Президент підписав Закон про факторинг Які перевірки, незважаючи на мораторій, таки проводитимуться Кабмін вкотре оновив правила військового обліку та призову Для працівників певних категорій планують затвердити Порядок організації та проведення обов'язкових ...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
05.08.2025
Скільки нового бізнесу відкрито у 2025 році
Понад 18 тисяч нових компаній зареєстровано за перше півріччя 2025 року в Україні за даними Єдиного державного реєстру. Це майже стільки ж, як і за аналогічний період торік, проте на третину менше, ніж до початку повномасштабної.  Більше за темою: Дозвільні документи для відкриття літнього май...
05.08.2025
Відновлено послугу з отримання витягу про несудимість: МВС
Працівнику потрібно надати витягів з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості». Коли ця послуга звов запрацює? Більше за темою: Додаток ДІЯ до декларації з податку на прибуток Два варіанти сплати ко...
05.08.2025
Із 6 серпня ДПС змінює кваліфіковані сертифікати для підписання повідомлень: завантажте нові
З 09:00 6 серпня 2025 року змінюються кваліфіковані сертифікати, що використовуються платниками для підписання та шифрування повідомлень на ДПС (звітність тощо) з використанням Єдиного вікна подання електронної звітності та Електронного кабінету, а також для підписання повідомлень ДПС. Більше за тем...
Кращі матеріали