Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Відображення в обліку бонусних знижок

15.02.2018

Уявімо ситуацію: продавець і покупець (обидва −юридичні особи на загальній системі оподаткування) уклали договір поставки товару, згідно з умовами якого за результатами продажів покупець отримає певну грошову мотиваційну виплату (бонус) від продавця. Як це відобразити в обліку?

Правила обліку

Маємо дві різні операції: одна – продаж товарів, друга – отримання послуг.

Продавець відображає в бухгалтерському обліку дохід від реалізації товарів з урахуванням податку на додану вартість (далі − ПДВ) проведенням: дебет субрахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» із кредитом субрахунку 702 «Дохід від реалізації товарів». Одночасно з визнанням доходу списує собівартість реалізованих товарів: дебет субрахунку 902 «Собівартість реалізованих товарів» – кредит субрахунку 281 «Товари на складі».

Своєю чергою, бонуси є мотиваційними виплатами, які сплачує продавець за надані покупцем маркетингові послуги. В обліку продавця ці суми відображають у складі витрат на збут – за дебетом рахунку 93 «Витрати на збут» з кредитом субрахунку 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками». Адже згідно з п. 19 П(С)БО 16 «Витрати» витрати на збут включають такі витрати, пов’язані з реалізацією продукції, як витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг). До того ж варто пам’ятати, що витрати на збут є витратами, пов’язаними з операційною діяльністю, які не включаються до собівартості реалізованої продукції (п. 17 П(С)БО 16).

Відповідно, у покупця, який придбав товари для подальшої реалізації та отримає бонуси за просування товарів на ринку, на суму бонусів виникає дохід. Сума такої винагороди відноситься до складу інших операційних доходів покупця (п. 7 П(С)БО 15 «Дохід»).

В обліку обох контрагентів зазначені операції відображають на підставі підтвердного первинного документа – акта про надання послуг.

Ураховуючи зазначене, за договором купівлі-продажу товарів, який передбачає виплату бонусу, у продавця виникає дохід за реалізованими товарами і одночасно витрати на суму бонусу, яку він має сплатити покупцю. У покупця виникає кредиторська заборгованість за отриманим, але неоплаченим товаром, і одночасно дебіторська заборгованість за нарахованим, але не отриманим бонусом. З’ясуємо, чи можливо в такому разі провести взаємозалік заборгованостей або чи зможе покупець розраховуватись бонусом за отримані товари.

Умови заліку зустрічних вимог

Можливість заліку зустрічних вимог передбачена ст. 601 Цивільного кодексу України. Згідно з цією нормою зобов’язання припиняється зарахуванням зустрічних однорідних вимог, строк виконання яких настав, а також вимог, строк виконання яких не встановлено або визначено моментом пред’явлення вимоги.

Тобто для припинення зобов’язань заліком необхідна наявність кількох умов.

По-перше, залік можливий, якщо зобов’язання є зустрічними. Тобто для заліку є необхідною і достатньою наявність двох зобов’язань. Водночас особа, яка виступає кредитором за першим зобов’язанням, має бути боржником за іншим, і навпаки, боржник за першим зобов’язанням має бути кредитором за іншим з них.

По-друге, вимоги, що підлягають заліку, мають бути однорідними, у цьому випадку – грошовими.

По-третє, залік можливий тільки за умови, що термін виконання зобов’язання настав, або строк виконання не встановлений чи визначений моментом пред’явлення вимоги.

З урахуванням зазначених вимог взаємозалік у такому випадку цілком можливий. Як правило, такий взаємозалік оформляється актом про зарахування зустрічних однорідних вимог і може проводитись або за заявою однієї зі сторін, або за двосторонньою угодою між сторонами.

Оподаткування бонусних пропозицій

Крім того, не забуваймо, що згідно з вимогами п. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції з постачання як товарів, так і послуг. Отже, маркетингові послуги підлягають оподаткуванню ПДВ на загальних підставах – за ставкою 20%.

Оскільки продавець виступає в ролі отримувача послуги, то матиме право на податковий кредит лише за умови реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі − ЄРПН) складеної покупцем податкової накладної (за умови, що покупець зареєстрований платником ПДВ).

Нагадаємо, що обов’язок складання та реєстрації в ЄРПН податкової накладної на маркетингові послуги покладено на покупця товарів – платника ПДВ. На виконання вимог п.п. 187.8, 201.1 ПКУ саме він має скласти податкову накладну на дату виникнення податкових зобов’язань (тобто на дату отримання винагороди у вигляді бонусу від продавця товарів або на дату підписання акта наданих послуг) і в установлений п. 201.10 ПКУ строк зареєструвати її в ЄРПН.

Джерело: http://devisu.ua/uk/accounting/6667-v...

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ПФУ та Держпраці затвердили річні плани перевірок на 2026 рік Базова військова служба та трудові гарантії: пропонують нові зміни Кінцевий термін подачі трудових книжок до ПФУ пропонують відтермінувати Закон про Державний бюджет на 2026 рік прийнято Бізнес зм...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
12.12.2025
У листопаді 2025 року економіка України зросла на 5,3 %
За оцінками Мінекономіки, у листопаді 2025 року відбулось прискорення зростання реального ВВП до 5,3 % проти 2,3 % у жовтні. Основними драйверами прискорення стали сільське господарство, внутрішня торгівля, будівництво та переробна промисловість. У цілому за даними Держстату зростання ВВП у ІІІ квар...
12.12.2025
Бізнес на зустрічі з Мінекономіки окреслив проблеми
Актуальні для підприємців проблеми та шляхи їх вирішення обговорювались під час зустрічі Міністра економіки, довкілля та сільського господарства України Олексія Соболева з представниками бізнесу, що відбулася в Києві. У ній узяли участь заступники міністра Тарас Висоцький, Андрій Телюпа, Віталій Кін...
12.12.2025
Нормативно-правові акти приведено у відповідність до Закону про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення
Закон про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення впроваджує європейський механізм зниження промислових викидів, що доказав свою ефективність у країнах ЄС, де рівень забруднення повітря за останні 15 років знизився на 40–85 % залежно від забруднювача. Більше за темою: Чи ...
Кращі матеріали