Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Як користуватися цифровим підписом в Україні

Редакція

06.02.2017 4978 1 2

Щоб користуватися цифровим підписом, не обов'язково купувати дороге ПЗ.

Електронний цифровий підпис (ЕЦП) в Україні застосовується вже давно. Щодня підприємці користуються ним при роботі з банком, а також для подачі електронної звітності в податкову службу та інші органи влади. Зараз сфера застосування ЕЦП розширюється, і однією з таких нових можливостей стає підписання договорів, актів і різних документів в електронній формі.

ЕЦП — це аналог звичайного підпису в цифровому світі інтернету. Електронний підпис економить час і кошти: не доводиться друкувати погоджений контракт і пересилати його паперовий варіант, а потім купувати великі шафи для зберігання всіх документів в папках.

В Україні використання ЕЦП врегульовано двома основними нормативними актами: це Закони України «Про електронний цифровий підпис» та «Про електронні документи та електронний документообіг». Є ще підзаконні нормативні акти, але вони здебільшого стосуються питань сертифікації центрів з видачі ключів та використання ЕЦП в органах влади.

Міф 1: Електронні документи не приймаються податковими (контролюючими) органами, і все одно доведеться роздруковувати документи в паперовому вигляді (п. 20.1.2 ПКУ)

У податкової немає законних підстав вимагати паперові копії документів, оскільки закон зобов'язує надати копії без уточнення їх виду. Тому електронної копії буде цілком достатньо.

Більше того, суди чітко розуміють: паперова копія електронного документа — лише його графічне відображення, а не сам оригінал. Електронний документ — це дані, які можуть бути лічені електронними засобами (ст. 5 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг»). Отже, надання роздруківок, навпаки, буде порушенням законодавства: такі «копії», по суті, не є копіями електронних документів.

Міф 2: Електронні документи не приймаються судами в якості доказів

Це не зовсім так. Перш за все, треба відрізняти документи з ЕЦП і без підпису. Як правило, складності виникають з документами без ЕЦП, оскільки важко встановити, хто саме надіслав той чи інший документ, і наділене дана особа відповідними повноваженнями.

А ось з документами, завіреними ЕЦП, таких проблем не виникає. Дійсно, спочатку суди поставилися до практики застосування подібних документів скептично, вказуючи, що письмова форма та електронна форма — це не одне і те ж. А оскільки Цивільний кодекс вимагає підписувати документи в оригіналі (паперовий варіант), в електронному вигляді вони неприйнятні. Однак апеляція за результатами такої позиції трактує, що укладення договорів із застосуванням ЕЦП є належним способом закріплення волевиявлення сторін. Таким чином, проблем із застосуванням ЕЦП сьогодні немає.

Міф 3: Підписувати документи ЕЦП - дорогий процес, і для цього потрібні певні знання, а також спеціалізоване ПЗ, яке не у всіх є

Якщо на самому початку дійсно були складнощі у практичному застосуванні ЕЦП, то зараз проблем немає. Крім приватних ініціатив, є і безкоштовні альтернативи, які можна використовувати у своїй господарській діяльності. Більш того, немає необхідності завантажувати спеціалізоване ПЗ (хоча така можливість теж існує), а достатньо скористатися існуючими онлайн-сервісами.

Джерело: http://hyser.com.ua/community/kak-pol...

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 1

Кращі матеріали