Як оскаржити штраф поліції, виписаний на місці зупинки
13.01.2017 3999 0 0
Всі штрафи, виписані співробітниками патрульної поліції на місці зупинки транспортного засобу, можуть бути скасовані в суді через порушення процедури розгляду справи. При цьому абсолютно не важливо, чи був сам факт порушення ПДР чи ні. Одна лише та обставина, що поліція розглянула справу на вулиці - вже є вагомою підставою для подачі позову в суд.
26 травня 2015 року Конституційний суд України заборонив ДАІ виписувати штрафи на місці зупинки автомобіля. КСУ вказав, що складання протоколу та постанови це дві різні стадії адміністративного провадження між якими має бути часовий інтервал. Одночасне винесення протоколу, а потім відразу і постанови - є порушенням норм КУпАП, прав громадян, а тому, такі штрафи не можуть вважатися законними.
Однак, в подальшому, Верховна Рада України змінила редакцію ст. 258 КУпАП і надала право новим патрульним поліцейським взагалі не складати протоколи за порушення ПДР, а відразу виносити постанови (штрафи) на місці зупинки автомобіля. При цьому, народні депутати не внесли зміни в інші статті КУпАП, що призвело до неузгодженості нової редакції ст. 258 по відношенню до інших статей Кодексу, які регламентують процес розгляду справи. Це і дає лазівку водіям в суді.
В рішенні КСУ від 26.05.2015 говориться, що "словосполучення "на місці вчинення правопорушення" і "за місцем його вчинення", які містяться у статтях 258, 276 Кодексу, мають різне цільове спрямування і різний правовий зміст. "Зокрема, словосполучення "за місцем його вчинення", застосоване у положенні частини першої статті 276 Кодексу, за якою справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення", вказує на місцезнаходження органу, уповноваженого законом розглядати справу про адміністративне правопорушення"
У нинішній редакції ст. 258 КУпАП говориться так: "Протокол не складається в разі вчинення адміністративних правопорушень, розгляд яких віднесено до компетенції Національної поліції. У випадках, передбачених частинами першою та другою цієї статті, уповноваженими органами (посадовими особами) на місці вчинення правопорушення виноситься постанова у справі про адміністративне правопорушення відповідно до вимог статті 283 цього Кодексу".
Отже, КСУ роз'яснив, що словосполучення "на місці вчинення правопорушення" та "за місцем його вчинення" мають різне значення. Перше означає - на місці, де було скоєно порушення ПДР, а друге - місце де розташоване Управління патрульної поліції того населеного пункту, де було скоєно порушення ПДР. Звертаємо увагу, що ст. 258 КУпАП зобов'язує патрульного поліцейського виносити постанову відповідно до вимог ст. 283 КУпАП. Це ключовий момент.
У статті 283 КУпАП зазначається наступне: "розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі". Отже, щоб постанова була винесена, співробітник поліції спочатку повинен розглянути адміністративну справу (вивчити докази, показання свідків, пояснення обвинуваченого, документи, позицію адвоката тощо). Ухвала не може бути винесена без розгляду, інакше - така постанова буде вважатися незаконним.
А тепер головне питання - де поліцейський повинен розглянути справу? У ст. 276 КУпАП чорним по білому написано, що "справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення.". А як ми вже вказали вище, словосполучення "за місцем його вчинення", згідно з рішенням КСУ, означає "місцезнаходження органу, уповноваженого законом розглядати справу". Тобто, розглядатися справа про порушення ПДР може ТІЛЬКИ у приміщенні відповідного управління патрульної поліції.
Виходить цікава ситуація: працівник поліції може виписати постанову на місці зупинки автомобіля. Але, поліцейський не може виписати постанову без розгляду справи. А справу розглядати поліцейський може тільки в Управлінні поліції. Якщо ж поліцейський розгляне справу на дорозі або не розгляне його взагалі - це і є найголовнішою підставою для скасування штрафу. Цією лазівкою може користуватися кожен водій незалежно від того - порушив він чи ні.
Позовну заяву необхідно модифікувати під конкретну справу з зазначенням конкретних обставин. Якщо поліцейський не надав доказів порушення, це також необхідно вказати в позові. Відсутність доказів - це окрема підстава для скасування штрафу. У сукупності - відсутність доказів і порушення процедури розгляду, є відмінним аргументом для судді задовольнити позов проти поліцейського.
Як відомо, раніше Народні депутати України зробили "подарунок" населенню. З осені 2015 року, щоб подати позов до суду проти представника влади, потрібно заплатити 0,4 розміру мінімальної заробітної плати. На сьогодні мінімалка становить 1450 грн. Таким чином - судовий збір дорівнює 580 грн. Ця цифра більш ніж у два рази перевищує звичайний штраф за порушення ПДР в розмірі 255 грн. Багато водіїв відмовляються звертатися до суду саме з-за величезного судового збору.
Однак, не багато знають, що судовий збір за скасування штрафи поліції платити не потрібно. 23 січня 2015 року Пленум Вищого Адміністративного суду України прийняв відповідне рішення.
Таким чином, водіям треба не боятися, а сміливо подавати позови в суд на нових поліцейських без сплати судового збору. Звичайно, буває так, що районні судді не хочуть виконувати рішення Пленуму ВАСУ. Але, це не повсюдна практика і рішення райсудів про відмову відкривати провадження можуть бути успішно оскаржені в апеляційній інстанції. Головне в цій справі не здаватися і домагатися свого. Співробітники патрульної поліції якраз і розраховують на те, що водії будуть лінуватися ходити в суди.
Дана схема повинна зупинити бездумне винесення патрульної поліцією штрафів за незначні порушення ПДР. На сьогоднішній день, поліція повністю повторює ДАІ, яка у 2008-2009-му, влаштовувала облави на водіїв набиваючи кількість штрафів за дрібні порушення. Наприклад - порушення правил паркування. Така діяльність ДАІ викликала величезну кількість судових позовів. Після цього, ДАІ заспокоїлася.
Джерело: http://sud.ua/
Коментарі до матеріалу