Як і кому бізнес буде платити за використання музики в громадських місцях
Міністерство економічного розвитку і торгівлі України визначило акредитованою організацію колективного управління у сфері публічного виконання фонограм і зафіксованих у них музичних творів. Переможцем відкритого конкурсу, що пройшов 6 - 10 травня 2019 року, стала Українська ліга авторських і суміжних прав.
У чому важливість цієї події для України
Тим, хто веде бізнес у сфері громадського харчування і ритейлу вже давно відомо, що використання музики в комерційних цілях — задоволення платне. При цьому, мабуть, майже кожен з цих видів бізнесу просто заплутався в хитросплетіннях українського законодавства по виплату роялті та замучився робити вибір кому саме це роялті належить виплачувати.
Зробимо невеликий екскурс в хитромудру і місцями дикувату історію розвитку колективного управління в Україні. Тут ми знайдемо все: пряме порушення користувачами законодавства (відхід від виплати роялті); спроби користувачів незаконним шляхом мінімізувати виплати роялті; прагнення нерепрезентативних організацій колективного управління отримувати роялті, яке їм не належить; поява відвертих шахраїв, які прагнуть заволодіти чужими грошима; і ще багато чого, що шокує світове співтовариство.
Чи то жарт: до 2018 року в Україні існувало вже 18 організацій колективного управління. І всі вони мали однакові права збирати винагороду за будь-які об'єкти авторського права і суміжних прав. Винагороду, що потрапила до багатьох з таких організацій, правовласники могли ніколи не побачити. Більш того, конкуренція у збиранні роялті призводила до абсолютно нездорових результатів. Організації, прагнучи роздобути клієнта, грали на зниження розміру роялті при укладенні договору. Хаос, здавалося, буде нескінченним.
Але Україна все-таки не витримала натиску світової спільноти і Верховна Рада в екстреному режимі прийняла Закон України «Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і суміжних прав».
Тепер в кожній з основних сфер, що стосуються авторського права і суміжних прав, передбачена діяльність тільки однієї акредитованої організації колективного управління.
Це вирішує дуже багато проблем. Переможцем конкурсу, в сфері, про яку зараз йде мова, могла стати і стала репрезентативна організація колективного управління. Українська ліга авторських і суміжних прав змогла акумулювати права всіх найбільших правовласників українського музичного ринку.
Тепер шлях роялті від власників кафе, барів, ресторанів, магазинів, торгових центрів до правовласників повинен стати прямим і однозначним.
Тарифи будуть встановлені єдині для всього ринку. Конкуренція між організаціями колективного управління стає неможливою.
Це, як мінімум, буде стимулювати користувачів, які бажають добровільно і законно виплачувати роялті, платити зрозумілій і конкретній організації, яка реально керує правами більшості правовласників на ринку. Для інших користувачів, як не складно здогадатися, фактичні санкції будуть посилені. Але користувачам варто зосередитися на думці, що тепер вони реально будуть надавати підтримку музичній індустрії.
Це своєрідний прорив до цивілізованого ринку збору та виплати роялті. І ми всі будемо з інтересом спостерігати за ходом розвитку подій.
biz.nv.ua
Коментарі до матеріалу