Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Довгостроковий кредит під 3% на покупку землі - можливий

29.06.2017

Одна з проблем, яка стримує запуск земельного ринку - відсутність у фермерів коштів на покупку землі. Закономірно виникає питання: а у кого вони є? Мотивуючи свою вимогу уповільнити земельну реформу, фермери наводять аргумент: «землю купить тільки той, хто незаконним шляхом отримав гроші і хоче їх легалізувати». Отже, потрібен інструмент, який вирішить цю проблему.

Очевидно, що фермерам необхідні довгострокові «земельні» кредити - на 5 і більше років під низький відсоток. Однак сьогодні жоден український банк таких дешевих і «довгих» грошей не має. Що робити?

Світовий досвід

У фермерів в ЄС або США немає проблем взяти кредит в банку під заставу своєї землі. Рілля є високоліквідним заставою. Так вони отримують кошти на тривалий термін під дуже низький відсоток. Українські фермери могли б виявитися навіть в більш вигідних умовах, адже велика частина земель в Україні - це чорноземи, які визнані кращими в світі. Їх вартість буде постійно зростати, а, значить, банки будуть охоче брати землю в якості застави.

У США діють близько двох десятків іпотечних банків. В Європі їх понад 40. В Україні немає жодного подібного закладу.

З чого почати?

Україна повинна створити іпотечна установа другого рівня, яке під заставу землі буде залучати дешеві фінансові ресурси за межами України. Отримавши кошти, ця фінустанова через звичайний комерційний банк може пропонувати їх фермерам, які, в свою чергу, візьмуть їх під заставу землі, яку купуватимуть. Це не нововведення. Такі установи діють у багатьох країнах світу. Ми можемо створити такий банк, і фермери отримають доступ до фінансових ресурсів для викупу землі під 2,5-3% річних. Підкреслюю - під 3% максимум.

Важливо розуміти - фінансова установа другого рівня не працює з фермерами безпосередньо. Але воно працює з комерційними банками (установами першого рівня), де сільгоспвиробники безпосередньо можуть отримати позику для купівлі землі.

Створення такої структури - це державне рішення, і «наповнити» її необхідними засобами теж повинна держава. Де Україна може взяти гроші? Ми знаємо, що держава має більше 10 млн га сільгоспземлі в власності. Для першого етапу забезпечення діяльності іпотечного банку другого рівня можна передати в заставу близько 5 млн га госземель. При цьому Україна повинна співпрацювати ні з одним, а відразу з декількома великими міжнародними фінансовими інститутами, які нададуть кошти українському іпотечному банку.

Оскільки мова йде про великих масивах землі, то і умови, на яких Україна отримає фінансові ресурси, можуть бути максимально вигідними - думаю, 1% річних.

Три важливих умови

1. Термін застави державної землі повинен становити не більше 10 років. Після цього періоду земля може бути приватизована - її отримає той, хто заплатить за результатами аукціону найвищу ціну. Зараз велика кількість державної землі закріплено за державними сільськогосподарськими підприємствами, які необхідно приватизувати - це молочно-товарні ферми, підприємства з вирощування с/г культур і т. д. Купуючи такий об'єкт, новий власник повинен мати гарантії, що протягом 10 років земля буде у нього в оренді. І саме він буде мати перевагу при викупі даної землі у власність після того, як вона вийде з-під застави.

Ще раз - держава не несе ніяких ризиків. З іншого боку, такий інструмент відкриває величезні перспективи для фермерів, які отримають доступ до дешевих кредитних ресурсів. Вони зможуть спокійно працювати 5-10 років, сплачуючи дуже низький відсоток, чого буде цілком достатньо, щоб відшкодувати вартість придбаної землі.

2. Іпотечний банк другого рівня не є комерційним. Він не може безпосередньо давати кредит фермеру для викупу землі. Він тільки може надавати фінансові ресурси комерційного банку першого рівня, який безпосередньо обслуговує фермера. Чому це важливо? Тому що банк знає все про кожного свого клієнта. І тут повинні боятися ті «фермери», які не платять податки, які нелегально обробляють землю або іншим чином порушують закон. Таким клієнтам буде досить важко переконувати комерційні банки в своїй надійності і порядності.

 «Тіньовики» не повинні отримувати дешеві кредити на покупку сільгоспземлі за такою системою. У той же час банки будуть охоче працювати з тими фермерами, які обробляють землю на законних підставах, платять податки і повертають кредити, отримані раніше.

3. Важливо знати, що мова йде не тільки про сільгоспземлі в якості застави під наповнення активів іпотечного банку. Для залучення коштів можуть бути використані великі державні інфраструктурні об'єкти, наприклад, державні порти, газо- і нафтопроводи, інше ліквідне майно, яке рано чи пізно буде приватизовано. Але поки приватизації не відбулося, такі об'єкти можуть бути використані в якості застави - це дасть можливість отримати великі фінансові ресурси і таким чином стимулювати розвиток реального сектора економіки в цілому, а не тільки її аграрну галузь, збільшувати ВВП нашої держави, створювати робочі місця і підвищувати життєвий рівень українців.

Леонід Козаченко, народний депутат України, президент Української аграрної конфедерації

Джерело: http://agroportal.ua/views/blogs/dolg...

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
29.04.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Відстрочку від мобілізації для студентів і педагогів можуть обмежити: законопроєкт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 22.04.2025 Категорію тих, хто має переважне право залишення на роботі при звільненні, розширять: проєкт закону Як ДПС застосовуватимуть відеореєстр...
10.02.2025
У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про підвищення мінімальної зарплати, пенсій та прожиткового мінімуму
Більше за темою: Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум – 2025: які розміри та на що вплинуть Розмір мінімальної заробітної плати Парламентарі подали законопроєкт № 12462, яким передбачається підвищення прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати та мінімальної пенсії за віком у 202...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
Нове
02.05.2025
З 1 травня можна отримати в електронній формі дозвіл на імпорт критично важливих для фронту товарів
Більше за темою: Нестача імпортного товару: як відобразити в обліку? З 1 травня 2025 року в Україні запроваджується електронна форма видачі дозволів на імпорт товарів військового призначення та подвійного використання. Це стало можливим у межах експериментального проекту в сфері державного екс...
01.05.2025
Україна успішно пройшла скринінг ЄС за розділом «Підприємництво та промислова політика»
У Брюсселі відбувся офіційний скринінг відповідності українського законодавства нормам Європейського Союзу за розд. 20 «Підприємництво та промислова політика».  Зустріч онлайн відкрила голова Делегації та головний переговірник Віце-прем'єр-міністр з питань європейської та євро...
30.04.2025
Спрощено правила для розвитку приватного газовидобутку
Уряд ухвалив важливе рішення для прискорення вітчизняного газовидобутку. Про це повідомив Прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час засідання Кабміну 29 квітня.  «Приватним підприємствам нафтогазовидобувної сфери максимально спрощуємо процедури облаштування установок зберігання енергії...
Кращі матеріали