Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Щоб податки платили: в Україні змінять правила користування землею

Редакція

29.12.2017 281 0 0

Кабмін хоче змусити користувачів землі платити більше податків. Для цього Офіс підтримки реформ при Міністерстві аграрної політики та продовольства України пропонує прибрати з Земельного кодексу норми, які дають можливість використовувати ділянки державних або комунальних земель на правах постійного землекористування. Щоб не можна було, як зараз, безстроково користуватися землею, не орендуючи і не купуючи її.

Що пропонується

Відповідно до законопроекту, підготовленого в Мінагропроді, фізичні та юридичні особи, які зараз мають право постійного користування земельними ділянками, зможуть переоформити їх в оренду строком на 50 років або викупити з відстрочкою платежу на 30 років.

    Державні та комунальні підприємства (крім сільгоспвиробників) автоматично отримають право ведення госпдіяльності на ділянках, які були в їх постійному користуванні. Що стосується с / г виробників, то вони зобов'язані будуть також, як і приватні компанії, переоформити землю в оренду на 50 років.

При цьому наділи, які виявляться в господарському віданні або в оперативному управлінні (різновиди речового права юросіб) державних і комунальних підприємств не можна буде відчужувати, оформляти в заставу і т.д. без узгодження з місцевими органами влади.

Землі несільськогосподарського призначення можна буде передавати в оренду, але тільки через земельні торги та не більше ніж на три роки. Сільгоспугіддя, до речі, можна буде орендувати не більше, ніж на сім років. При цьому передача в оренду ділянки можлива не раніше, ніж через три роки з дня надання на нього права оперативного управління або господарського відання.

Тим самим в уряді сподіваються врегулювати питання розпорядження ділянками на правах постійного користування, щоб виключити корупційні ризики і конфлікт інтересів між землекористувачами та органами влади.

Кому це треба

Згідно ст. 92 Земельного кодексу, право постійного користування наділом (безстрокове) із земель державної і комунальної власності можуть набувати:

    державні та комунальні підприємства, установи та організації;

    організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання);

    релігійні організації України (тільки для будівництва і обслуговування культових будівель);

    ПАТ «Укрзалізниця»;

    навчальні заклади незалежно від форми власності;

    співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку.

Громадяни та юридичні особи, які не потрапляють в цей перелік, згідно із законом повинні були до 1 січня 2008 року переоформити право постійного розпорядження землею, орендувавши або купивши ці ділянки.

Однак Конституційний суд визнав це положення Земельного кодексу неконституційним (рішення КСУ від 22 вересня 2005 року), а тому право постійного користування було фактично продовжено на невизначений термін.

Головний фактор, який робить право постійного користування таким привабливим для нинішніх користувачів (не рахуючи безстроковість використання) - різниця в ставках плати за землю.

На правах постійного користування ця плата дорівнює земельного податку. Максимальна сума податку, який можуть встановити місцева влада - 3% від нормативно-грошової оцінки землі (НДО). Але для орендарів вона повинна бути не менше земельного податку та не більше 12% від грошової оцінки (ст. 288.5 НК). При цьому, в разі визначення орендаря на конкурентних засадах орендна плата може бути і більше 12% НДО.

Зараз земельні ділянки державної або комунальної власності, а також права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис) підлягають продажу окремими лотами на земельних торгах, крім окремих винятків (ст.134 Земельного кодексу). Право постійного користування продажу на земельних торгах не підлягає.

Таким чином, вимушене переоформлення права постійного користування на право оренди має на меті, перш за все, збільшення податкових надходжень до бюджетів за користування земельними ділянками.

Іншим важливим наслідком прийняття законопроекту має стати зниження корупційної складової під час «безкоштовного» виділення земельних ділянок особам, які зараз мають таке право (на відміну від процедури продажу прав на земельні торги).

Ще одним цікавим наслідком заміни права постійного користування на право власності або право оренди буде збільшення здатності до обороту прав на землю (відчуження, спадкування, передача в користування третім особам, використання в якості застави і т.п.).

При цьому, з урахуванням раніше винесеного рішення Конституційного суду і очікуваного божевільного опору з боку аграрного лобі та інших існуючих постійних користувачів, перспективи прийняття законопроекту виглядають не дуже райдужними.

Джерело: http://www.prostopravo.com.ua/ 

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали