Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чого бізнесу чекати від реформи ДФС?

04.05.2017

В українській економіці близько половини ВВП забезпечує зовнішня торгівля. З початком дії Угоди про зону вільної торгівлі з Європейським Союзом, українські експортери та імпортери мають чудову нагоду розширити свою діяльність та глибше інтегруватися у світову торгівлю. Однак на заваді цьому часто стають митні перешкоди: тонами простоюють швидкопсувні товари, а митна вартість товарів змінюється щогодини. Уряд прогнозує реформування галузі, але чи будуть зміни сприятливими для бізнесу?

Так, у категорії міжнародної торгівлі в рейтингу легкості ведення бізнесу Світового Банку (Doing Business report) у 2017 році Україна посіла 115 місце. Торік нам пощастило побувати на 110 щаблі. За показниками ми сусідимо з Лівією та Парагваєм.

Тобто, попри те, що в країні ось уже кілька років тривають реформи, а ЄС для нас відкрив свій ринок, ситуація з міжнародною торгівлею тільки погіршується. Все через значні витрати коштів та часу, пов’язаних із переміщенням товарів через кордон.

Бюрократія й корупція на митниці та несприятливе валютне регулювання ㅡ основні вороги розвитку міжнародної торгівлі в Україні

Згідно з результатами опитування серед підприємців, проведеного Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій, на митні бар’єри скаржаться 27% експортерів та 35% імпортерів.

Найбільшими перешкодами для експортерів є непередбачуваність торговельної політики України, недостатній рівень транспортної інфраструктури та несприятливе валютне регулювання.

Імпортери найчастіше страждають від непрозорості визначення митної вартості товарів, що ввозяться, складності митного й податкового законодавства України та несприятливого валютного регулювання.

Від цих факторів однаково потерпає бізнес усіх розмірів, але в найтяжчому становищі опиняються малі підприємці ㅡ їм до всього ще доводиться боротися з неефективністю механізму відшкодування ПДВ, непрозорістю та бюрократією в політиці податкової інспекції.

За останній рік здійснено два ключові нововведення: принцип “єдиного вікна” та мобільні групи перевірки

Справді революційним виглядає інформаційний обмін за принципом “єдиного вікна“, що запрацював із серпня.

В ідеалі все працює таким чином: суб’єкт подає необхідні для проходження митного контролю документи та чекає 4 години. Якщо протягом цього часу в контролюючих органів не виникло жодних запитань та претензій, спокійно підприємець перетинає кордон.

Та на практиці все гірше: митники навчилися затягувати процес довше, ніж на 4 години, та й до цієї процедури ще слід пройти через всі пов’язані з цим органи, що призводить навіть до двох тижнів простою.

Окрім того, ”єдине вікно” дозволяє подавати документи в електронному вигляді. Але підприємці скаржаться, що при проходженні митного контролю потрібно мати з собою ще й паперові примірники.Тож розмитнити товар “по-старому” виходить подекуди навіть швидше.

Що ж до так званих “мобільних сотень”, або ж по-народному “чорносотенців”, то тут теж не все однозначно. З одного боку, це незалежні наглядачі, які можуть в будь-який момент скористатися своїми повноваженнями, забезпечуючи прозорість системи. Проте широта повноважень та нечітка система обов’язків може перетворити їх й на корупційні групи.

Основним же корупційним важелем тиску на підприємців досі залишається регулювання митної вартості (майже половина опитаних підприємців мала непорозуміння з митниками саме через це).

Реформа ДФС покликана зменшити рівень корупції, однак може й “ускладнити” життя підприємцям

Цю реформу уряд обіцяє ще з минулого року, і ось уже з 1 травня вона має запрацювати.

Основна мета реформи ㅡ автоматизація та зменшення людського фактору там, де це можливо. Експерти зазначають, що зміни в ДФС здатні знизити в 3-4 рази рівень тіньової економіки в Україні та принести в бюджет додаткові 150 млрд грн впродовж року.

Однак і тут не обійшлося без суперечностей. Постанова №237 від 29.03.2017 року, якою передбачена реформа митниці, поки дещо “сира”, донині не підписана й зараз відбувається її активне обговорення.

Концепція реформування ДФС передбачає своєрідну централізацію митної структури. Основна мета такої ініціативи — зменшити залежність структурних підрозділів на місцях від регіональних органів влади, тим самим зменшуючи рівень корупції.

Але іншою стороною медалі є те, що всі регіональні митниці (досі їх було 27) тепер будуть залежати від одного єдиного центру — Міжрегіональної митниці. Така собі централізація в умовах масштабної децентралізації. І якщо підприємець, скажімо, в Закарпатській області, матиме якісь непорозуміння з органами ДФС на місці, їхати подавати позов до суду йому доведеться до Києва, власне, як і з усіма іншими питаннями (скарги, митні платежі тощо). 

Крім того, Постанова закріплює за керівником Міжрегіональної митниці класифікацію з понад 20-ти повноважень. Навіть, якщо ці повноваження якось делегуватимуться, все одно потрібно буде чекати затвердження кожного рішення з центру, що може суттєво подовжити митні процедури для бізнесу.

Тобто, тільки київські суди зможуть займатися цими питаннями.

Реформа ДФС, що неминуче зачіпає й митницю, навряд чи можлива без перегляду положень Постанови №237 та її змістовних доопрацювань. Але досвід реформування під егідою полегшення життя малого й середнього бізнесу, зазвичай, доводить, що життя підприємців тільки ускладнюється.

Джерело: http://ckp.in.ua/analytics/17730

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
29.04.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Відстрочку від мобілізації для студентів і педагогів можуть обмежити: законопроєкт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 22.04.2025 Категорію тих, хто має переважне право залишення на роботі при звільненні, розширять: проєкт закону Як ДПС застосовуватимуть відеореєстр...
10.02.2025
У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про підвищення мінімальної зарплати, пенсій та прожиткового мінімуму
Більше за темою: Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум – 2025: які розміри та на що вплинуть Розмір мінімальної заробітної плати Парламентарі подали законопроєкт № 12462, яким передбачається підвищення прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати та мінімальної пенсії за віком у 202...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
Нове
02.05.2025
З 1 травня можна отримати в електронній формі дозвіл на імпорт критично важливих для фронту товарів
Більше за темою: Нестача імпортного товару: як відобразити в обліку? З 1 травня 2025 року в Україні запроваджується електронна форма видачі дозволів на імпорт товарів військового призначення та подвійного використання. Це стало можливим у межах експериментального проекту в сфері державного екс...
01.05.2025
Україна успішно пройшла скринінг ЄС за розділом «Підприємництво та промислова політика»
У Брюсселі відбувся офіційний скринінг відповідності українського законодавства нормам Європейського Союзу за розд. 20 «Підприємництво та промислова політика».  Зустріч онлайн відкрила голова Делегації та головний переговірник Віце-прем'єр-міністр з питань європейської та євро...
30.04.2025
Спрощено правила для розвитку приватного газовидобутку
Уряд ухвалив важливе рішення для прискорення вітчизняного газовидобутку. Про це повідомив Прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час засідання Кабміну 29 квітня.  «Приватним підприємствам нафтогазовидобувної сфери максимально спрощуємо процедури облаштування установок зберігання енергії...
Кращі матеріали