Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Шило на мило

Перспективи та наслідки зміни системи оподаткування


Одним з базових елементів податкового планування є вибір оптимальної системи оподаткування. Яка система оподаткування є вигіднішою — загальна чи спрощена? Які чинники слід врахувати при її виборі? Однозначної відповіді на подібні запитання немає. Систему оподаткування потрібно обирати індивідуально з урахуванням особливостей діяльності, планів і можливостей підприємства. Проте загальний алгоритм аналізу систем оподаткування усе-таки існує.


Олександра Томашевська,
податковий консультант
Київського центру підтримки та розвитку бізнесу


Право вибору системи оподаткування

Суб'єкти малого підприємництва вправі самі обирати систему оподаткування. Проте відповідно до п. 298.1.4 ПК прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування суб'єкт господарювання може лише один раз протягом календарного року. Звісно, за умови відповідності всім критеріям такого переходу (обсяг доходу, кількість співробітників тощо).

У таблиці 1 наведено порівняльну характеристику діючих в Україні систем оподаткування.

Таблиця 1. Порівняльна характеристика систем оподаткування, що діють у 2014 році

Податки та внески*

Система оподаткування

Загальна**

Спрощена

Податок на прибуток

18 % — з 01.01.2014 (передбачена пільгова ставка 0 % для малих підприємств згідно з п. 154.6 ПК)

Єдиний соціальний внесок (на зарплату)

Від 36,76 % до 49,7 % залежно від класу професійного ризику (виду діяльності підприємства)

Податок на доходи фізичних осіб

15 % (17 % до доходу, що перевищує 10 мінімальних зарплат)

ПДВ

20 % (0 % у разі експорту)

–***

Єдиний податок: четверта і шоста групи (обсяг доходу у межах 5 млн грн і 20 млн грн відповідно)

5 % або 7 % без ПДВ; 3 % або 5 % з ПДВ

*Адміністрування окремих податків передбачено нормами ПК (плата за землю, збір за першу реєстрацію транспортних засобів, екологічний податок тощо).

**Платник податків може перебувати на загальній системі оподаткування і не бути платником ПДВ до досягнення обсягу оподатковуваних операцій 300 000 грн.

***В окремих випадках (у разі імпорту послуг від нерезидента) платник єдиного податку є податковим агентом зі сплати ПДВ з вартості таких послуг.

Підприємство, яке сплачує єдиний податок, не має права зменшувати суми виручки та податку навіть у випадку великої видаткової частини, оскільки податок розраховується виходячи із сум надходжень.


Зверніть увагу!
Підприємства, які перебувають на загальній системі оподаткування, повинні документально підтверджувати суми витрат, що дають їм право на зменшення доходу і оподатковуваного прибутку. Підприємство, яке сплачує єдиний податок, не має права зменшувати суми виручки та податку навіть у разі великої видаткової частини, оскільки податок розраховується виходячи із сум надходжень.

Проаналізуємо на прикладі, як впливає зміна системи оподаткування на суми сплачуваних податків.


Річний дохід підприємства — неплатника ПДВ, яке працює у галузі реклами, становить 250 000 грн. У 2013 році воно зареєструвалося платником єдиного податку (IV група ЄП, ставка податку 5 % без ПДВ). Чи вигідно було у цьому випадку підприємству переходити на сплату єдиного податку, якщо його документально підтверджені витрати за 2013 рік склали 200 000 грн?

Розмір податків, які сплачуються із зарплат співробітників, у розрахунку не враховуємо, оскільки ці витрати будуть однаковими для будь-якої системи оподаткування

Виходячи із суми виручки підприємство задекларувало та перерахувало до бюджету єдиний податок за 2013 рік у сумі:

250 000 грн × 5 % = 12 500 грн.

Якби підприємство обрало загальну систему оподаткування замість спрощеної, то сума податку на прибуток склала б (ставка податку на прибуток у 2013 році — 19 %):

(250 000 грн – 200 000 грн) × 19 % = 9 500 грн.

Таблиця 2

Система оподаткування

Розрахунок податків

Усього податків за рік

Сума економії

Спрощена

250 000 грн × 5 % = 12 500 грн — єдиний податок

12 500 грн

Загальна

(250 000 грн – 200 000 грн) × 19 % = 9 500 грн — податок на прибуток

9 500 грн

3 000 грн

Висновок: у 2013 році підприємству вигідніше було б працювати на загальній системі оподаткування, тоді воно заощадило б на податках 3 000 грн (12 500 грн – 9 500 грн).

Методом нескладних математичних підрахунків виведемо формулу, за якою у 2014 році підприємство зможе розрахувати пріоритетну систему оподаткування. Умовно кажучи, єдиний податок — це виручка, помножена на 5 %:

ЄП = Виручка × 5 %.

Податок на прибуток — це прибуток (виручка мінус витрати), помножений на 18 %:

Податок на прибуток = (Виручка – Витрати) × 18 %

Сума витрат, за якої розмір єдиного податку та податку на прибуток у 2014 році будуть однаковими, розраховується за формулою:

Витрати = Виручка – ЄП ÷ 18 %

Таким чином можна розрахувати суму витрат, за якої єдиний податок і податок на прибуток будуть однаковими. Якщо витрати перевищують цю суму, вигідніше знаходитися на загальній системі оподаткування, якщо ні — краще обрати єдиний податок.

Відповідно, чим більшою є націнка на товари (послуги) і чим меншою є сума адміністративних витрат і витрат на збут, тим вигідніше переходити на спрощену систему оподаткування.

Розглянемо ще один приклад, коли підприємство, яке є платником ПДВ, подумує про перехід на спрощену систему оподаткування, але при цьому воно змушене залишитися платником ПДВ. Рішення про реєстрацію підприємства платником ПДВ може бути продиктоване, наприклад, умовами співпраці із замовниками, які наполягають на роботі з платником ПДВ. У такому разі наше підприємство знову перед вибором: залишитися на загальній системі оподаткування зі сплатою ПДВ чи обрати спрощену систему зі ставкою 3 % + ПДВ?


Підприємство надає клінінгові послуги (прибирання приміщень). Замовники — переважно підприємства — платники ПДВ. Річний обсяг доходів, які підприємство планує отримати у 2014 році, становить 1 200 000 грн, включаючи ПДВ. Витрати на оплату праці та інші потреби підприємства без ПДВ — 40 000 грн на місяць. Яка система оподаткування є вигіднішою?

Порівняємо суми податків, які підприємству доведеться сплатити, перебуваючи на загальній і на спрощеній системах оподаткування. Єдиний податок у розмірі 3 % сплачується виходячи із сум надходжень без урахування податку на додану вартість (пп. 1 п. 292.11 ПК).

Розрахунок сум податків, які доведеться сплатити підприємству за даними прикладу 2, наведено в таблиці 3.

Таблиця 3

Система оподаткування

Розрахунок податків

Усього податків за рік

Сума економії

Спрощена

1 200 000 грн ÷ 6 = 200 000 грн — ПДВ

(1 200 000 грн – 200 000 грн) × 3 % = 30 000 грн — єдиний податок

200 000 грн + 30 000 грн = 230 000 грн

Загальна

1 200 000 грн ÷ 6 = 200 000 грн — ПДВ

(1 200 000 грн – 200 000 грн – 40 000 грн. × 12 міс.) × 18 % = 93 600 грн — податок на прибуток

200 000 грн+ 93 600 грн = 293 600 грн

63 600 грн


Висновок: вибір на користь спрощеної системи оподаткування у цьому випадку очевидний, адже економія на податках складе 63 600 грн (293 600 грн – 230 000 грн).


Чим більшою є націнка на товари (послуги) і чим меншою є сума адміністративних витрат і витрат на збут, тим вигідніше переходити на спрощену систему оподаткування.


Податкові наслідки

Новостворене підприємство з моменту реєстрації автоматично знаходиться на загальній системі оподаткування. Вибір спрощеної системи оподаткування здійснюється у порядку, передбаченому ст. 298 ПК.

Згідно з пп. 298.1.2 ПК новостворені суб'єкти господарювання, які подали протягом 10 днів з дня державної реєстрації заяву про перехід на спрощену систему оподаткування і вибір ставки єдиного податку, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.

Якщо ж на спрощену систему оподаткування вирішить перейти суб'єкт господарювання, який уже працює, йому потрібно подати заяву про перехід на спрощену систему не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Тоді він вважатиметься платником єдиного податку з першого числа такого звітного кварталу (пп. 298.1.4 ПК).

Якщо у майбутньому підприємство захоче відмовитися від спрощеної системи оподаткування, йому потрібно буде не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку нового календарного кварталу (року) подати до податкових органів відповідну заяву (пп. 298.2.1 ПК).

Якщо у разі зміни системи оподаткування підприємства — платники ПДВ обирають ставку податку без ПДВ, можуть виникнути складності. У цьому випадку на вартість активів і товарно-матеріальних цінностей, придбаних з віднесенням до складу податкового кредиту сум ПДВ, слід нараховувати податкові зобов'язання виходячи з їх балансової вартості. Згідно з пп. «а» п. 198.5 ПК, якщо товари, необоротні активи платника податків починають використовуватися в операціях, які не є об'єктом оподаткування, такий платник податків зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної п. 189.1 ПК.


Олександра Білоцерківець,
головний бухгалтер ТОВ «Туроператор «Подорожуйте з нами»:

— Навіть якщо вам здається, що сума податку до сплати буде приблизно однаковою як у разі сплати єдиного податку, так і у разі сплати податку за загальною системою оподаткування, думаю, варто вибирати загальну систему. По-перше, сплачуючи єдиний податок, підприємство повинно представити чотири звіту на рік. А платник податку на прибуток — лише один — річну декларацію про прибуток. По-друге, спрощена система передбачає сплату податку раз на квартал, а податок на прибуток сплачується один раз за підсумками минулого року.



Резюме

Щоб правильно вибрати оптимальну систему оподаткування, підприємство повинно врахувати показники попереднього звітного періоду та на їх основі спрогнозувати свої витрати на майбутній рік. Найчастіше для максимально ефективної роботи потрібно не обмежуватися одним підприємством, а побудувати систему із декількох суб'єктів господарювання, одні з яких будуть платниками ПДВ, а інші не сплачуватимуть цей податок.


Нормативна база

ПК — Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.


Дата підготовки
28.07.2014

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.