Із цієї статті ви дізнаєтеся: коли запроваджується вільний обіг сільгоспземель, що дозволено і заборонено продавати, якими є етапи відкриття ринку землі та можлива площа землі в одних руках.
Нагадаємо, 31.03.20 р. Верховною Радою було прийнято законопроєкт від 10.10.19 р. № 2178-10 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільгосппризначення» (далі – проєкт № 2178). Утім, його підтримали не всі депутати, було подано проєкти постанов від 31.03.20 р. № 2178-10-П, № 2178-10-П4 щодо скасування проєкту № 2178. Проте їх відхилили, і 28 квітня Президент підписав проєкт № 2178, який тепер став Законом від 31.03.20 р. № 552-IX (далі – Закон № 552).
Тож почнемо вивчати норми, які найближчим часом стануть нашою реальністю.
Як передбачено, Закон № 552 набуває чинності з 01.07.21 р. Трохи більше ніж за рік стане можливою купівля підмораторних сільгоспземель. Але у цей день ринок землі не відкриють повністю. Аналіз Закону № 552 дозволяє виділити два етапи відкриття ринку.
Набувати сільгоспземлі у власність матимуть право тільки фізособи – громадяни України. Граничний розмір площі на одну особу – до 100 га (п. 15 розд. Х Земельного кодексу в новій редакції, далі – ЗК).
Це обмеження не поширюватиметься на земельні ділянки, набуті фізособою у власність до 01.07.21 р. Тобто із початком першого етапу розпочнеться новий розрахунок загальної площі земель у одного громадянина. Таким чином, сільгоспземлі, які є власністю станом до 01.07.21 р., не включаються до загальної площі.
Отже, одна особа зможе придбати у власність сільгоспділянки загальною площею до 100 га. |
На першому етапі до ринку не допускають українських юросіб. На їх користь заборонено відчужувати (продавати, дарувати тощо) підмораторні сільгоспземлі приватної власності. Не думайте хитрити, адже заборону не допоможе обійти ні довіреність, ні попередній договір (п. 15 розд. Х ЗК).
Також передбачено, що:
Водночас не допускається набуття права власності на землі сільгосппризначення за відплатними договорами (зокрема, купівлі-продажу) за відсутності у набувача права (покупця) документів, що підтверджують джерело надходження коштів чи інших активів, за рахунок яких набувається це право. Тобто фізособа зможе придбати сільгоспземлю тільки за умови доведення джерел походження його коштів чи інших активів.
Тому фізособам, які планують придбавати сільгоспземлі, уже зараз слід продумати способи законного збільшення своїх коштів на банківських рахунках, щоб із початком першого етапу мати змогу розраховуватися за придбану земельну ділянку.
Не забули законотворці і про переважне право орендаря, яке залишається в силі. Не обійшлося і без нововведення – переважне право на придбання може бути передано його суб’єктом іншій особі, про що такий суб’єкт повідомляє письмово власника ділянки. Тобто орендар зможе самостійно скористатися переважним правом на придбання орендованої земельної ділянки або передати таке право будь-кому іншому (ст. 131 ЗК).
Наприклад, на першому етапі фермерському господарству заборонено набувати у власність сільгоспземлю. Тож якщо його орендодавець-фізособа пропонує купити земельну ділянку, то, щоб не втратити переважне право та не ризикувати зміною орендодавця, можна укласти нотаріально посвідчений договір про передачу переважного права орендаря потрібній фізособі (голові або іншому родичу членів господарства). Фізособа матиме першочергове право на придбання орендованої земельної ділянки, яку надалі передасть до складеного капіталу господарства.
Отже, на першому етапі заборонено:
Заборона не поширюється:
Таким чином, на першому етапі в обігу будуть землі приватної власності, а їх покупцями можуть стати громадяни України. Іноземцям, особам без громадянства та іноземним юрособам заборонено набувати частки у статутному капіталі, акції, паї, членство в юрособах (окрім як у банках), що є власниками сільгоспземель. Так само юрособа з учасниками/бенефіціарами – іноземцями не має права набувати у власність сільгоспземлі. Такі дії можуть дозволити тільки після ухвалення відповідного рішення на референдумі. |
На цьому етапі придбавати сільгоспземлі зможуть:
1. Юрособи з обмеженням площі до 10 тис. га (з урахуванням площі сільгоспземель, які перебувають у власності всіх його членів/учасників). Але тільки українські юрособи, які:
2. Громадяни України. Для них також діятиме обмеження – в одні руки до 10 тис. га. Вважаємо, що це обмеження, як і на першому етапі, не поширюється на землі, придбані до 01.01.24 р.
3. Територіальні громади, держава.
4. Банки, як і на першому етапі, виключно в порядку звернення стягнення на предмет застави. Отримані таким чином ділянки мають бути відчужені банком на земельних торгах протягом двох років із дня набуття права власності.
Заборона продажу земельних ділянок сільгосппризначення державної та комунальної власності діє й на другому етапі. Тож навіть із відкриттям ринку у держави і громад залишиться стратегічний запас сільгоспземель. Придбати можна тільки землі приватної власності.
Отже, у 2024 році до підмораторної землі допустять українських юросіб, зменшивши при цьому площу землі в одного суб’єкта. Утім, дивним є те, що у Законі № 552 зовсім не згадали про фізосіб-підприємців. Виходить, що їм не вдасться придбати сільгоспземлі. Або ж за замовчуванням, як і зараз, земля оформлюватиметься як на фізособу, а фактично буде використовуватися у госпдіяльності фізособи-підприємця (наприклад, сімейного фермерського господарства без створення юрособи). |
Потенційному набувачу – орендарю земельних ділянок слід починати проводити інвентаризацію та готуватися до відкриття ринку. Адже потрібно мати достатньо коштів для сплати покупної ціни, домовлятись із продавцями про розстрочення платежу (в угоді треба вказувати, що перехід права власності відбувається після внесення першого платежу).
У Законі № 552 передбачено такі правила оформлення правочину:
Також передбачається затвердження Кабміном порядку проведення перевірки набувача земельної ділянки щодо дотримання граничного розміру площі сільгоспземлі. Проте наразі його не затверджено. Якщо ж правочин здійснено та особа має більшу, ніж дозволено, площу сільгоспземель, то земельні ділянки понад норму конфіскуватимуть за рішенням суду. Конфіскована ділянка підлягає продажу на земельних торгах, а виручені кошти (за вирахуванням витрат на її продаж) виплачуються її колишньому власнику (ст. 145 ЗК).
Для обох етапів визначено перелік суб’єктів, яким навіть референдум не допоможе купувати землю, а саме (ст. 130 ЗК):
Із 01.07.21 р., дати набрання чинності норм про обіг сільгоспземель, громадянам дозволять викупити земельну ділянку, надану для ведення селянського (фермерського) господарства, оформлену на них на праві:
Тож землекористувачі матимуть змогу без проведення земельних торгів викупити такі земельні ділянки у власність із розстроченням платежу до 10 років. Ціна купівлі дорівнюватиме НГО такої ділянки. Право власності переходить покупцю після сплати першого платежу.
Таким чином, нарешті ці землекористувачі зможуть закріпити за собою право власності і не турбуватися про втрату земельної ділянки після смерті/закінчення строку дії договору оренди. Проте скористатися цим землекористувачі зможуть виключно за життя. Адже звертатися потрібно особисто, а не спадкоємцям. Щодо прав на ділянки, за якими померла фізособа є постійним користувачем, у Законі № 552 нічого не сказано.