Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Списання незавершеного будівництва: які наслідки з ПДВ?

18.08.2014

Сільгосппідприємство списує об’єкти незавершеного будівництва. Чи будуть наслідки з ПДВ, якщо: а) об’єкт було збудовано сільгосппідприємством у 1995 році (до прийняття Закону про ПДВ); б) об’єкт було отримано безоплатно після реорганізації колишнього КСП; в) об’єкт було збудовано в 2002–2003 роках і ПДВ з будматеріалів та послуг включався до податкового кредиту?

Об’єкти незавершеного будівництва не є основними засобами, а тому на них не поширюється норма п. 189.9 Податкового кодексу (далі – ПК), яка звільняє від нарахування ПДВ при ліквідації основних засобів унаслідок їх знищення, розібрання або перетворення. За загальною нормою п. 198.3 ПК податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку протягом такого звітного періоду у зв’язку із придбанням або виготовленням товарів (у т. ч. при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Якщо в наведеній ситуації об’єкт будівництва призначався для використання в господарській діяльності в оподатковуваних операціях, то сільгосппідприємство мало право включати ПДВ з вартості товарів (робіт, послуг), придбаних для такого будівництва, до податкового кредиту.

Однак у періоді списання об’єктів незавершеного будівництва стало очевидним, що понесені витрати не будуть використані в господарській діяльності. Тому в такому періоді сільгосппідприємству відповідно до п. 198.5 ПК слід нарахувати податкові зобов’язання за товарами та послугами, які були використані при будівництві таких об’єктів та під час придбання яких було сформовано податковий кредит. База оподаткування визначається виходячи з ціни придбання таких товарів (послуг) (п. 189.1 ПК).

Якщо під час будівництва (або придбання) об’єкта незавершеного будівництва сільгосппідприємство не було платником ПДВ або не включало суми ПДВ за придбаними товарами (послугами) до податкового кредиту, то наслідків з ПДВ при його списанні не виникатиме.

Таким чином, якщо ліквідується об’єкт незавершеного будівництва, який:

  • було збудовано в 1995 році (до прийняття Закону про ПДВ) або було отримано безоплатно після реорганізації колишнього КСП (варіанта «а» та «б»), то наслідків з ПДВ при списанні такого об’єкта не виникатиме;
  • було збудовано в 2002–2003 роках та ПДВ з вартості товарів та послуг, придбаних для будівництва, включався до податкового кредиту, то в періоді списання слід нарахувати податкове зобов’язання на вартість таких товарів (послуг).

ВІД РЕДАКЦІЇ

На практиці непоодинокі випадки, коли з початку будівництва, яке не завершено, пройшло багато років і документи на придбання товарів/послуг для такого будівництва, відповідні податкові накладні, а також облікові регістри могли не зберегтися через закінчення встановленого терміну їх зберігання. У такому разі радимо нарахувати податкове зобов’язання з ПДВ на всю суму, акумульовану на субрахунку бухобліку 151 за об’єктом, який списується. Зрозуміло, що в таку суму входитимуть і витрати без ПДВ (наприклад, зарплата, придбання у неплатників ПДВ), але за відсутності підтвердних документів це убезпечить сільгосппідприємство від претензій з боку податкових органів.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
26.09.2025
Зміна власника землі посеред року: кому та як сплачувати орендну плату
У статті розповімо, як орендар повинен сплачувати орендну плату, якщо орендодавець продав земельну ділянку новому власнику. Це запитання час від часу виникає в орендарів землі, які сплачують орендну плату раз на рік. Так, якщо одна фізособа продала іншій земельну ділянку, наприклад, 01.09.2025, то о...
Нове
04.11.2025
Заокруглення суми готівкових операцій з орендної плати
Питання округлення розміру орендної плати у разі виплати готівкою може бути актуальним для будь-яких договорів, умовами яких передбачено індексацію, а також для тих, де розмір орендної плати визначається не у фіксованій грошовій сумі (наприклад, у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ...
30.10.2025
Які документи підтверджують нарахування орендної плати за земельні ділянки
Розглянуто, які документи підтверджують нарахування орендної плати за земельні ділянки, вимоги законодавства та контролюючих органів, а також практичні рекомендації для бухгалтерів щодо оформлення документів. Оренда земельних ділянок – один із найпоширеніших видів господарських правовідносин в...
27.10.2025
Банк прощає кредит і проценти: як це вплине на частку сільгосптоваровиробництва?
У статті розглянемо, як вплине на частку сільгосптоваровиробництва прощення банківського кредиту та процентів. На практиці бувають випадки, хоча й нечасто, коли банк прощає позичальнику – сільгосппідприємству наданий йому кредит (або його частину), а також нараховані проценти. Звісно, для пози...
Кращі матеріали