Чи звітувати повторно з єдиного податку четвертої групи, вирішувати вам
21.09.2015 294 0 0
У чому актуальність: органи ДФС вимагають від сільгосппідприємств подати уточнюючу декларацію з фіксованого сільгоспподатку (далі – ФСП), відсторнувавши нею всі раніше задекларовані показники, та звітну декларацію з єдиного податку (далі – ЄП) четвертої групи на 2015 рік за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 19.06.15 р. № 578 (далі – Наказ № 578).
Чим допоможе: з’ясувати, чи правомірні вимоги ДФС.
Позиція ДФС
Дійсно, на офіційних сайтах деяких органів ДФС, зокрема на сайті ГУ ДФС у Київській області (http://www.kyivobl.sfs.gov.ua/media-a... 214898.html) з’явилося таке повідомлення:
«Із 1 січня 2015 року Законом України від 28 грудня 2014 року № 71-VII «Про внесення змін до Податковою кодексу України» фіксований сільськогосподарський податок трансформовано в єдиний податок (виділено в окрему четверту групу).
Платники єдиного податку четвертої групи повинні сплачувати податок щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу.
За поданими деклараціями податкові зобов’язання на 2015 рік нараховуються помісячно. Як наслідок, в інтегрованій картці платника податку обліковуються податковий борг та умовно нараховані штрафні санкції.
З метою дотримання вимог чинного податкового законодавства наказом Міністерства фінансів України від 19.06.15 р. № 578 «Про затвердження форм податкових декларацій платника єдиного податку», який зареєстровано у Міністерстві юстиції України 7 червня 2015 року за № 799/27244, затверджено форму декларації платника єдиного податку четвертої групи.
Таким чином, платникам єдиного податку четвертої групи пропонується:
- подати уточнюючі податкові декларації з фіксованого сільськогосподарського податку на 2015 рік (усіх декларацій, поданих у 2015 році) із заповненням розділу «нараховано до зменшення податкового зобов’язання», що унеможливить виникнення штучного податкового боргу та умовно нарахованих штрафних санкцій;
- подати звітну декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2015 рік за формою, затвердженою Наказом № 578. Граничний термін подання декларацій платника єдиного податку четвертої групи – до 10 жовтня 2015 року.»
Слід зазначити, що наведене повідомлення навіть не оформлене як офіційний лист відповідного органу ДФС, оскільки не зазначено ні його номера, ні дати, ні посадової особи, яка його підписала. І це не дивно, адже вимоги, що висуваються (тобто «пропонуються»), не мають під собою жодного правового підґрунтя. Тож спробуємо розібратися в мотивах цього повідомлення.
Як відомо, з 01.01.15 р. несподівано для всіх (і податківців, і підприємств) з’явився ЄП четвертої групи, який нашвидкоруч був «перероблений» із ФСП. Установлений термін подання звітності з цього податку – до 20 лютого звітного року (пп. 295.9.1 Податкового кодексу, далі – ПК). Оскільки до зазначеної дати форми декларації із цього податку не було затверджено, то її рекомендовано було подавати за формою декларації з ФСП (див. лист ДФС від 14.02.15 р. № 4968/7/99-99-15-03-01-17 у «Баланс-Агро», 2015, № 11, с. 10).
Однак форму декларації з ФСП та відповідне програмне забезпечення, за допомогою якого обліковувався цей податок, налаштовано саме під порядок обчислення та сплати ФСП, а не ЄП четвертої групи. Зокрема, як відомо, ФСП сплачувався помісячно, тоді як для ЄП встановлено квартальний період сплати. У зв’язку із цим у багатьох сільгосппідприємств, які сплачували ЄП поквартально, з’явилась так звана «технічна недоїмка» та «технічні» штрафні санкції, нараховані в автоматичному режимі. Очевидно, що у зв’язку із цим у вищезгаданому листі ДФС рекомендувалося (всупереч нормам ПК) здійснювати помісячну сплату цього податку.
І ось нарешті Наказом № 578 затверджено форму декларації з ЄП четвертої групи й, очевидно, створено відповідне програмне забезпечення для цієї форми. Як роз’яснили в ДФС, таке програмне забезпечення передбачає, зокрема, заповнення показників декларації на підставі інформації, наведеної в додатку «Відомості про наявність земельних ділянок», до якого можна буде включати виключно ті договори, права оренди яких зареєстровано відповідно до чинного законодавства.
Отже, автоматичного перенесення даних щодо ЄП четвертої групи із системи, що обліковувала ФСП, в нову систему не передбачено. Тому, мабуть, і виникла «раціональна» ідея запропонувати сільгосппідприємствам подати уточнюючі декларації з ФСП та звітні – з ЄП четвертої групи. Як «бонус» за такі дії пропонується зняття «технічних» штрафів та пені. Крім того, за словами податківців, така операція дозволить випробувати нове програмне забезпечення та виправити його недоліки до настання строку поданні звітності з ЄП на 2016 рік. Однак для більшості сільгосппідприємств, які мають в оренді велику кількість земельних ділянок, що знаходяться часто в різних адміністративних районах, подати такі декларації – досить складна та тривала робота.
Вирішувати вам
Нагадаємо, що нормами ПК передбачено лише два випадки для подання податкової декларації з ЄП четвертої групи:
- при переході на сплату цього податку – подається звітна (загальна) декларація до 20.02.15 р. (пп. 295.9.1 ПК) (детально про це див. «Баланс-Агро», 2015, № 4, с. 16);
- у разі зміни протягом року площі сільгоспугідь – подається уточнююча декларація протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним періодом, у якому відбулися відповідні зміни (пп. 295.9.5 ПК).
Тому сільгосппідприємствам слід самим вирішити, виконувати їм рекомендації ДФС чи ні. Однак якщо сільгосппідприємства ніяк не реагуватимуть на вказане «прохання» податківців, то це не матиме для них жодних податкових чи юридичних наслідків.
Для тих сільгосппідприємств, які приймуть рішення подати декларації, як пропонують податківці, рекомендуємо спочатку спробувати заповнити та подати звітну декларацію платника ЄП четвертої групи за формою, затвердженою Наказом № 578. І лише після того як цю форму буде успішно складено та прийнято податковим органом, подати уточнюючу декларацію з ФСП.
Чому так? Тому що декларація за формою, затвердженою Наказом № 578, складатиметься вперше і, як показує практика, може виникнути низка технічних проблем при її складанні, поданні та прийнятті податковим органом. А отже, існує ймовірність, що нова декларація не буде прийнята (принаймні, вчасно). А якщо при цьому сільгосппідприємство вже відсторнує раніше задекларовані показники за «старою» декларацією, то воно взагалі може виявитись неплатником ЄП четвертої групи. Оскільки правових підстав для проведення цієї операції, як зазначалося вище, немає, то у сільгосппідприємства й не буде підстав для відстоювання своїх прав, наприклад, у суді.
Отже, перш ніж прийняти рішення щодо виконання сільгосппідприємством вищенаведених вимог (пропозицій) ДФС, радимо сільгосппідприємствам добре подумати та зважити всі за та проти.
Коментарі до матеріалу