Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Рекомендации о рисках, связанных с финансовыми операциями

13.05.2020

Нацбанк определил ряд финансовых операций, которые могут свидетельствовать об осуществлении деятельности, имеющей признаки «финансовых пирамид»


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ

ЛИСТ

30.04.2020 N Р/25-0006/21463

Банкам України

Незалежній асоціації банків України

Рекомендації про ризики, що пов'язані з фінансовими операціями

Відповідно до вимог статті 7 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 № 361-IX (далі - Закон), який набрав чинності 28.04.2020, суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний у своїй діяльності застосовувати ризик-орієнтований підхід-1.
____________
-1 Ризик-орієнтований підхід - визначення (виявлення), оцінка (переоцінка) та розуміння ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або фінансування розповсюдження зброї масового знищення, а також вжиття відповідних заходів щодо управління ризиками у спосіб та в обсязі, що забезпечують мінімізацію таких ризиків залежно від їх рівня (пункт 53 частини першої статті 1 Закону).

При визначенні критеріїв ризиків суб'єкт первинного фінансового моніторингу повинен враховувати типологічні дослідження у сфері запобігання та протидії, підготовлені спеціально уповноваженим органом та оприлюднені ним на своєму веб-сайті, результати національної оцінки ризиків, а також рекомендації суб'єктів державного фінансового моніторингу (частина четверта статті 7 Закону).

За результатами опрацювання виявленої під час здійснення нагляду інформації Національний банк України (далі - Національний банк) визначив низку фінансових операцій, які, на думку Національного банку, можуть свідчити про здійснення діяльності, що має ознаки «фінансових пірамід».

Досвід наявних «фінансових пірамід» свідчить, що їх діяльність зазвичай направлена на залучення готівкових коштів у фізичних осіб під обіцянки отримання економічно невиправданих та значно завищених процентів у майбутньому. Для забезпечення такої діяльності проводяться фінансові операції, які можуть бути пов'язаними між собою та використовуватися з метою шахрайства, відмивання коштів, оптимізації оподаткування, під прикриттям звичайної господарської діяльності клієнтів, зокрема торгівлі ювелірними виробами, здійснення благодійної діяльності тощо.

Фінансовими операціями, які можуть свідчити про здійснення діяльності, що має ознаки «фінансових пірамід», на думку Національного банку, у сукупності, можуть бути, зокрема:

  • наявність серед сторін фінансової операції фізичних осіб - підприємців/благодійних організацій, які є новоствореними або стосовно яких у банка наявні обґрунтовані підозри, що їх фінансові операції містять ознаки фіктивності (далі - зазначені клієнти);
  • регулярні зарахування готівкових коштів у великих сумах на рахунки зазначених клієнтів;
  • регулярні надходження на рахунки зазначених клієнтів безготівкових коштів від фізичних осіб;
  • регулярні перерахування безготівкових коштів зазначеними клієнтами на рахунки фізичних осіб з різними призначеннями платежу, які фактично є виплатою процентів або так званим кешбеком [миттєвим або відтермінованим поверненням частини коштів (у грошовій або негрошовій формі), витрачених на оплату товарів або послуг].

Ураховуючи зазначене, з метою попередження, обмеження та/або зниження до прийнятного рівня ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, рекомендуємо банкам у разі виникнення підозр, що фінансова операція може свідчити про здійснення діяльності, що має ознаки «фінансових пірамід», проводити поглиблений аналіз діяльності таких клієнтів. З цією метою пропонуємо банкам збирати та більш ретельно аналізувати інформацію про своїх клієнтів (як існуючих, так і нових) в обсязі, достатньому для повного розуміння характеру їх діяльності, з'ясування їх репутації, зокрема виявлення наявності в них реклами щодо залучення готівкових коштів від населення.

Якщо банк має достатні підстави вважати, що фінансова операція клієнта може свідчити про здійснення діяльності, що має ознаки «фінансових пірамід», то рекомендуємо встановити такому клієнту неприйнятно високий ризик та використати законодавчо закріплений обов'язок відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин, проведення фінансової операції на підставі статті 15 Законуз наданням відповідної інформації до Державної служби фінансового моніторингу України.

Зважаючи на положення статті 7, частини восьмої статті 18, частини другої статті 21 Закону, надсилаємо зазначені рекомендації Національного банку для врахування в практичній діяльності для забезпечення належного рівня управління ризиками відповідно до вимог Закону.

Перший заступник Голови

Національного банку України    К. Рожкова
 

Комментарии к материалу
Популярное
16.09.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Закон № 4536 опубликован 3 сентября: обзор основных изменений Правительство подало в Раду законопроект об отмене актов выполненных работ ГНС отвечает на актуальные вопросы налогоплательщиков: письмо от 05.09.2025 Внесены изменения в перечень территорий бое...
17.07.2025
Кабмин обновил правила определения критичности предприятий для бронирования работников
Порядок и Критерии, по которым бронируют работников предприятий, вновь изменились. Рассмотрим, кого в этот раз это касается. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в ферме...
26.08.2025
Разъяснение Минэкономики относительно организации бронирования военнообязанных: письмо от 19.08.2025
Минэкономики: письмо от 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 об организации бронирования военнообязанных. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в фермерском хозяйстве: особеннос...
Новое
18.09.2025
Перечень добропорядочных плательщиков за август сформирован по обновленным критериям среднемесячной зарплаты
ГНС сформировала Перечень налогоплательщиков с высоким уровнем добровольного соблюдения налогового законодательства по состоянию на август 2025 года по обновленным критериям в части среднемесячной заработной платы. ГНС сформировала Перечень налогоплательщиков с высоким уровнем добровольного соблюден...
18.09.2025
Счета лиц, связанных с рф, подлежат ограничению на расходные операции банков
Ограничения касаются всех расходных операций по счетам юридических лиц, конечными бенефициарными владельцами которых являются резиденты рф/рб, независимо от того, кто является инициатором операции (клиент или взыскатель), за исключением исчерпывающего перечня разрешенных операций. Такие ограничения ...
18.09.2025
Можно ли предоставить отпуск работнице не по графику в случае отпуска ее мобилизованного мужа
Имеет ли работник право на отпуск, который будет совпадать с отпуском ее мужа-военнообязанного, если у нее по графику отпуск в ноябре 2025 года, а у ее мужа – в октябре 2025 года? Больше по теме: Нужно ли заявление, если работник идет в отпуск по графику? Кому можно предоставить отпуск вне г...
Лучшие материалы