Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Припинення трудових відносин із працівниками в разі смерті ФОП

Трудові відносини з працівниками у юридичної особи та фізичної особи – підприємця (далі – ФОП), майже не відрізняються, принаймні на законодавчому рівні. Винятком є деякі нюанси, один з яких– припинення трудового договору з найманими працівниками в разі смерті (а особливо – раптової) роботодавця-ФОП. І, дійсно, тут неможливо провести ніяку аналогію з юридичною особою. Тож спробуємо розібратися в цьому питанні.


Неврегульованість питання

Законодавство про працю не передбачає правил припинення трудових відносин у разі смерті ФОП. Але ні в кого немає сумніву, що з моменту смерті підприємця-роботодавця припинити трудові відносини з працівниками вкрай необхідно, адже вони мають отримати належні їм зароблені виплати та знайти нове місце роботи.

Якими нормами керуватися в такому разі?

Відповідно до ст. 51 Цивільного кодексу (далі – ЦК) до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин. Однак аналогію з юридичною особою в цьому питанні не проведеш, адже не можна порівняти цей процес з ліквідацією чи банкрутством підприємства.

Згідно з ч. 4 ст. 18 Закону від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» державна реєстрація ФОП припиняється у зв’язку з його смертю. Для цього подається один з документів:

  • ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи;
  • судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою;
  • оголошення померлою.

Водночас Закон не уточнює, хто саме має подати такі відомості.

Тому підставою для припинення діяльності ФОП є факт її смерті, про який державного реєстратора можуть повідомити близькі родичі померлого, надавши вищезгадані документи. Після внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань підприємницька діяльність вважається припиненою.

Отже, підставою (юридичним фактом) для припинення трудових відносин з ФОП у разі його смерті є документи, що підтверджують факт смерті згідно із законом: це свідоцтво про смерть фізичної особи, видане органами реєстрацію цивільного стану або рішення суду про визнання особи безвісно відсутньою.

Водночас процедура звільнення не прописана.

До відома. Ще 2017 року на розгляд ВРУ було внесено законопроєкт № 5716, який передбачав урегулювання питання припинення трудових відносин померлого підприємця та найманих працівників. Проте, на жаль, для законотворців він виявився неважливим, так і залишившись дотепер законопроєктом. Ним передбачено зміни до КЗпП, які доповнять ст. 36 окремою підставою припинення трудового договору із працівниками в разі смерті працівника або власника – ФОП. Утім, цим законопроєктом також не передбачено врегулювання питання щодо виплати належних сум працівникам, які перебували у трудових відносинах з ФОП.

Як отримати зароблені кошти під час звільнення?

На сьогодні трудове законодавство не лише не передбачає підстав для розірвання трудового договору, а й не визначає гарантій з виплати належних сум та здійснення розрахунків під час звільнення працівникам у разі смерті ФОП. Спробуємо з’ясувати нормативно-правові підстави для отримання коштів за аналогією.

Податковим кодексом (далі – ПК) передбачено, що особою, відповідальною за погашення грошових зобов’язань чи податкового боргу платника податків стосовно фізичної особи, яка померла, є особи, які вступають у права спадщини або уповноважені здійснювати розпорядження майном такої особи (пп. 97.4.4 ПК). Після закінчення строку прийняття спадщини грошові зобов’язання спадкодавця стають грошовими зобов’язаннями та/або податковим боргом спадкоємців, які прийняли спадщину, пропорційно до частки у спадщині на дату її відкриття (п. 99.1 ПК).

Тому в разі смерті ФОП всі її права та обов’язки (у т. ч. щодо трудових відносин) переходять до її спадкоємців. Для підтвердження цього додатково звернемося до ст. 1281 ЦК, яка визначає, що до складу спадщини входять усі права та обов’язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

Отже, саме спадкоємці ФОП мають повністю розрахуватися з працівниками померлого роботодавця – підприємця. Однак відкриття (прийняття) спадщини можливе лише після спливу шести місяців від дати смерті спадкодавця. Тому, якщо спадкоємці не виявлять бажання самостійно покрити всі зобов’язання з оплати праці (зокрема, грошової компенсації за відпустки в разі наявності) працівникам померлого ФОП, на отримання належних виплат доведеться чекати шість місяців.

Як діяти працівникам?

Найбільш законним способом припинення трудових відносин з померлим підприємцем-роботодавцем є звернення працівника до суду для встановлення юридичного факту припинення трудових відносин відповідно до ст. 315 Цивільного процесуального кодексу.

Однак судовий процес може затягнутися на тривалий час, а також потребує фінансових витрат. Тому не кожен може чекати рішення суду – працівникові потрібно жити далі та заробляти кошти на життя. Для працевлаштування на нове місце роботи він може обрати такий варіант, як сумісництво.

Оформлення працівника за сумісництвом здійснюється лише на підставі його заяви, відповідно до якої видається наказ про прийняття на роботу та надсилається повідомлення про прийняття на роботу до податкового органу.

Нагадаємо, що трудова книжка особи, яка працює у ФОП, зберігається у працівника. Утім, з 10.06.2021 вона не є обов’язковим документом для працевлаштування – запис вноситься лише за бажанням працівника. Отже, працевлаштуватися працівник може й без трудової книжки. Тим, більше, що трудова книжка особи, що працює у ФОП, у будь-якому випадку, знаходиться на руках у працівника.

Трудовий договір із працівниками, найнятими ФОП, укладається обов’язково в письмовій формі (п. 6 ст. 24 КЗпП). Колись такий трудовий договір підлягав обов’язковій реєстрації в державній службі зайнятості, а починаючи з 2015 року цей орган уже не засвідчує реєстрацію трудових договорів найманих осіб, що працюють у ФОП. Однак, якщо є такі працівники, які уклали трудовий договір до 2015 року й дотепер перебувають у трудових відносинах з ФОП, їм слід звернутися до служби зайнятості для засвідчення факту припинення трудових відносин.

Крім того, щоб не втратити період перебування у трудових відносинах та щоб він був зарахований до страхового стажу, працівникові слід:

  • зберігати примірник трудового договору, який слугуватиме підтверджувальним документом;
  • самостійно внести сканкопію трудової книжки до Єдиного державного реєстру відомостей про трудову діяльність на порталі Пенсійного фонду.

Висновок

  1. Питання припинення трудових відносин з померлим підприємцем на сьогодні законодавством не врегульовано. Залишається сподіватися на його розв’язання найближчим часом, адже багато громадян є найманими працівниками у ФОП.
  2. Працівник може працевлаштуватися в іншому місці без трудової книжки як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом.
  3. У разі смерті ФОП найманий працівник зможе отримати належні виплати лише після спливу строку для прийняття спадщини спадкоємцями померлого підприємця.
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
01.08.2025
Працівникові під час звільнення виплатили готівку з округленням у більший бік: як оформити переплату?
Надано відповіді на запитання щодо заокруглення суми касових операцій та оформлення локальних документів для оптимізації обігу дрібних монет. Запитання – відповіді В кінці липня 2025 року працівник звільнився, і йому виплатили компенсацію за невикористану відпустку за видатковим кас...
29.07.2025
Дистанційна та надомна робота: чи є право на трудові пільги?
У статті розглянуто, за яких умов дистанційні та надомні працівники мають право на пільги, передбачені трудовим законодавством за особливий характер роботи або шкідливі умови праці. Попри віддалений характер роботи працівник під час дистанційної або надомної роботи зберігає усі свої трудові права &n...
28.07.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У матеріалі ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
Нове
01.08.2025
Працівникові під час звільнення виплатили готівку з округленням у більший бік: як оформити переплату?
Надано відповіді на запитання щодо заокруглення суми касових операцій та оформлення локальних документів для оптимізації обігу дрібних монет. Запитання – відповіді В кінці липня 2025 року працівник звільнився, і йому виплатили компенсацію за невикористану відпустку за видатковим кас...
01.08.2025
Норми тривалості робочого часу та важливі події в серпні 2025 року
Яка норма тривалості робочого часу в серпні 2025 року? Яка норма тривалості робочого часу в серпні 2025 року? Згідно із Законом від 15.07.2025 № 4524-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» воєнний стан продовже...
31.07.2025
Норми тривалості робочого часу – 2025
Норми тривалості робочого часу в останні роки розраховують, зважаючи на воєнний стан, строк дії якого на разі продовжено до 05:29 05.11.2025 (відповідний Указ Президента затверджено Законом від 15.07.2025 № 4524-ІХ). Розраховані норми тривалості робочого часу в умовах воєнного стану – далі у с...
Кращі матеріали