Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Назріла реформа корпоративного управління держпідприємств – законопроєкт у Верховній Раді

24.10.2023

У Комітеті з питань економічного розвитку готується до другого читання законопроєкт про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного управління юридичних осіб, акціонером (засновником, учасником) яких є держава (реєстр. № 5593-д). Наразі завершується робота щодо узгодження відповідності положень законопроєкту з Керівними принципами ОЕСР щодо корпоративного врядування. 

«99 % тексту законопроєкту за реєстр. № 5593-д готові до другого читання, а це значить, що ми майже на фінішній прямій до впровадження реформи корпоративного управління в державних підприємствах на повну потужність», – інформує заступник Голови Комітету з питань економічного розвитку Олексій Мовчан. 

«Перше читання законопроєкту відбулось у 2021 році, депутати його підтримали. Щоб закон пройшов друге читання, ми мали опрацювати низку правок та адаптувати його текст до норм ОЕСР, чим разом з командою та міжнародними партнерами плідно займаємося протягом останніх місяців. 

Державні підприємства є дієвим інструментом для залучення інвестицій в економіку України. Це надважливо для воєнного та повоєнного відновлення країни, однак зараз це неможливо, бо інвестори не довіряють системі управління ДП. Тут причин багато: 

великий вплив представників державних органів в управлінні ДП, що дозволяє їм використовувати підприємство заради своїх інтересів, зокрема під час стратегічного планування та призначення директорів. Окрім того, що це відлякує інвесторів і не гарантує їм захищеності від ризиків, це додатково сприяє створенню сотні корупційних схем, через які ДП не можуть розвиватись; 

  • часта та раптова зміна представників влади впливає на постійну зміну учасників управління в ДП, що ставить під сумнів інвесторів стабільність та результативність планування роботи; 
  • конфлікт інтересів через мікс функцій, які КМУ та органи управління виконують одночасно: власник, управлінець. Ці ролі треба розподіляти за різними органами управління, адже їх одночасне виконання зменшує ефективність управління ДП; 
  • брак специфічних навичок у представників держави для ефективного управління ДП. Політики мають займатися політикою, професійні управлінці, тобто члени Наглядової Ради - управлінням підприємством та покращенням його прибутковості. 

Ухвалення зазначеного Закону Верховною Радою цього року – вимога МВФ для отримання фінансової допомоги для відновлення та реалізації майбутніх реформ. Україна підписала меморандум, а отже має (тобто ми маємо) виконати цю вимогу. Немає реформ – немає грошей. Ми проходимо багато етапів переговорів, щоб дійти спільних позицій з органами управління ДП та міжнародними партнерами щодо кожного положення законопроєкту та його відповідності до норм ОЕСР. 

Це трохи уповільнює роботу над законом, але я вбачаю в цьому предмет зацікавленості у якісному результаті всіх сторін. У роботу над текстом законопроєкту залучені міжнародні партнери країн з розвиненими економіками, зокрема, ОЕСР, завдяки яким ми маємо унікальну можливість отримати практичний досвід у впровадженні реформи. 

Партнери хочуть бачити Україну в колі країн з розвиненою економікою та високим рівнем інвестиційної привабливості. Тому висувають конкретні вимоги і надають свою підтримку для їх виконання. 

Якщо ми зробимо цей крок якісно і вчасно, то зможемо перезапустити систему управління держпідприємствами, щоб вона на практиці почала працювати за нормами ОЕСР і показала свою максимальну ефективність», – зазначив О. Мовчан. 

https://www.rada.gov.ua/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
05.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Президент підписав Закон про факторинг Які перевірки, незважаючи на мораторій, таки проводитимуться Кабмін вкотре оновив правила військового обліку та призову Для працівників певних категорій планують затвердити Порядок організації та проведення обов'язкових ...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
07.08.2025
Пропонують удосконалити механізми підтримки СГ у межах діючих грантових програм: проєкт постанови
Мінекономіки запропонувало до обговорення проєкт постанови КМУ, якою мають удосконалити процедури отримання грантових коштів, а також встановити обмеження компенсації вартості проєкту висадки насаджень на гектар насаджень для усіх культур. Більше за темою: Грант і єдиний податок: оподатку...
07.08.2025
Уряд схвалив законопроєкт про унормування санкцій за порушення цифрових послуг
Кабміном схвалено законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про цифровий контент та цифрові послуги». Якими ж нормами планують доповнити відповідне законодавство? Більше за темою: Санкції за невиконання нормативу: судова практика на користь роботодавців Скарга на розраху...
07.08.2025
КМУ підтримав зміни у сферах держреєстрації нерухомого майна на підставі судових рішень
Кабмін запропонував удосконалити реєстраційні процедури, а також спростити виконання відповідних судових рішень. Які саме зміни пропонують внести до ряду відповідних законів? Більше за темою: Спецтема «Податок на нерухомість і плата за землю: подання уточнюючих декларацій»...
Кращі матеріали