Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Підприємцям-загальносистемникам про облік товарних запасів

12.04.2019 155 0 0

В Індивідуальній податковій консультації від 28.02.19 р. № 811/Д/99-99-13-01-02-14/ІПК (далі – ІПК № 811) ДФС роз'яснює підприємцеві, як вести облік товарних запасів.

Зверніть увагу, що обов'язкова форма ведення бухгалтерського обліку передбачена для підприємств (п. 2 ст. 3 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні», далі – Закон № 996). На підприємців дія Закону № 996 не поширюється.

Визначення поняття «запаси» і порядок їх обліку викладені в П(С)БО 9 «Запаси». Підприємець за власним бажанням може вибрати порядок обліку товарних запасів, наведений у П(С)БО 9. Таке роз'яснення дає ДФС в ІПК № 811.

Нагадаємо, що необхідність ведення обліку товарно-матеріальних цінностей (далі – ТМЦ) передбачена законодавчими нормами:

  • підприємець зобов'язаний вести облік доходів і витрат, складати звітність і мати підтвердні документи про походження товару (пп. 16.1.2, 16.1.12, п. 44.1, 177.10 Податкового кодексу, далі – ПК). А значить, підприємець буде зобов'язаний на вимогу перевіряючих надати їм документи щодо залишків ТМЦ;
  • суб'єкти господарювання, які проводять розрахункові операції, зобов'язані вести облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації та має право продавати тільки ті товари (послуги), які відображені в такому обліку (п. 12 ст. 3 Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстру розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг»);
  • контролюючий орган має право вимагати від платників податків зняття залишків ТМЦ під час перевірки (пп. 20.1.9 ПК).

Наприклад, у підприємця можуть виникати разові витрати, пов'язані з веденням госпдіяльності, які можна віднести до всієї партії купленого товару. Це оплата транспортування товарів, вантажно-розвантажувальних робіт тощо. Ці витрати збільшують вартість товарних запасів. Але відображення повної суми таких витрат у складі витрат підприємця на дату сплати цих сум призведе до неправильного визначення оподатковуваного доходу. Підприємець на загальній системі оподаткування має право визнати витрати у момент продажу товару – і лише в частині отриманого доходу (тобто виручки від продажу товару). Дохід відображається в Книзі обліку доходів і витрат (форма і Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат затверджені наказом Міндоходів від 16.09.13 р. № 481, далі – Книга, Порядок № 481) на дату отримання виручки (ст. 6 Порядку № 481; ЗІР, категорія 104.05).

Судячи з усього, ДФС при перевірці захоче побачити правильний розподіл і відображення в Книзі таких витрат при продажу товарів.

Тому, хоча підприємець і не зобов'язаний вести бухоблік, але забезпечити облік ТМЦ для виконання вищенаведених норм законодавства він зобов'язаний – у будь-якій зручній для нього формі. А за бажанням для ведення обліку товарних запасів він може керуватися П(С)БО 9.

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали