17 грудня 2019 року набула чинності постанова КМУ від 04.12.19 р. № 1015 (далі – Постанова № 1015). Примітна вона перш за все тим, що нею були внесені зміни (далі – Зміни):
Ці зміни, унесені заднім числом, призвели до збільшення базового нормативу (ставки) відрахувань до держбюджету частини чистого прибутку (доходу) (далі – ЧЧПД), а також дивідендів.
Відразу скажемо, що команда терміново розщедритися стосується поки що тільки:
Завважимо, що комунальні підприємства поки що можуть не хвилюватися, оскільки вони сплачують ЧЧПД до місцевого бюджету за ставками, затвердженими рішенням місцевої ради. Тому новації, про які йтиметься нижче, їх не стосуватимуться.
Нагадаємо, що згідно зі ст. 111 Закону від 21.09.06 р. № 185-V (далі – Закон № 185) державні унітарні підприємства та їх об’єднання щоквартально перераховують до держбюджету платіж ЧЧПД виходячи зі ставки, передбаченої Порядком № 138.
При цьому згідно з Порядком № 138 такі підприємства (за деяким винятком) протягом 2019 року сплачували ЧЧПД залежно від обсягу чистого прибутку за звітний період. Якщо чистий прибуток за звітний період становив:
Тобто держпідприємства перераховували платежі ЧЧПД за I квартал, півріччя і три квартали 2019 року, застосовуючи різні ставки.
А зараз Постановою № 1015 для всіх таких підприємств за результатами фінансово-господарської діяльності починаючи з 1 січня 2019 року встановлюється ставка ЧЧПД у розмірі 90 % (пп. 1 п. 1 Змін).
Завважимо, що попутно законодавці заднім числом позбавили знижених ставок 30 % та 40 % підприємства «Укрхімтрансаміак» і «Поліграфічний комбінат «Україна» з виготовлення цінних паперів» відповідно (п. 2 Постанови № 1075, п. 2 Змін).
Таким чином, підприємства, чий чистий прибуток за звітні періоди 2019 року не перевищив 50 млн грн, тепер повинні заплатити до бюджету ЧЧПД за ставкою 90 %. При цьому за I квартал, півріччя і три квартали 2019 року таким підприємствам доведеться доплатити суми ЧЧПД, недоотримані, як з’ясувалося, державою в результаті «старої» ставки 50 %. І більше того, Постанова № 1075 приписує це зробити у строк до 13 грудня 2019 року (пп. 2 п. 1 Змін)!
Природно, за всього свого бажання підприємства не могли у строк до 13 грудня виконати вимоги нормативного документа, що набув чинності 17 грудня. Тому, звичайно, їх не покарають за таку затримку, але посилання зрозуміле. Несіть гроші, і якнайшвидше!
З госптовариствами законодавці вчинили приблизно так само, як і з держпідприємствами.
Нагадаємо, що згідно із ч. 5 ст. 11 Закону № 185 госптовариства з держчасткою щорічно, не пізніше 1 липня року, що настає за звітним, сплачують до держбюджету держдивіденди, нараховані пропорційно до розміру держчастки в їх статутному капіталі, – у порядку, передбаченому КМУ. Порядок відрахування держдивідендів за 2018 рік був передбачений Постановою № 364.
Тому, керуючись Постановою № 364, госптовариства до 1 липня 2019 року перерахували державі дивіденди за 2018 рік виходячи з розміру ставок, аналогічних установленим для держпідприємств. А саме – якщо чистий прибуток госптовариства за 2018 становить:
При цьому для ПАТ «Державний ощадний банк України», ПрАТ «Укргідроенерго», АТ «Українська залізниця» і «Об’єднана гірничо-хімічна компанія» була встановлена ставка 30 %.
Тепер, згідно з Постановою № 1075, усі госптовариства (крім ПАТ «Державний ощадний банк України»), чий чистий прибуток за 2018 рік не перевищив 50 млн грн, повинні доплатити до бюджету держдивіденди за 2018 рік виходячи з нової ставки 90 % (п. 3 Змін).
Строк для такої доплати Постановою № 1075 не встановлено. Але зрозуміло, що до керівників госптовариств із держчасткою буде вжито всіх заходів, що виключають зволікання з платежами.
Сплата додаткових сум ЧЧПД і держдивідендів:
Розглянемо ці два моменти докладніше.
Нарахування сум держдивідендів і ЧЧПД здійснюється в бухобліку.
Завважимо, що донарахування у цьому випадку викликане не помилкою підприємства, а раптовими потребами уряду. Тому, на нашу думку, нараховувати додаткові суми ЧЧПД і держдивідендів слід у грудні – у періоді набуття чинності Постанови № 1075.
Крім того, державні унітарні підприємства та їх об’єднання відображають нарахування ЧЧПД також у Розрахунку за формою, затвердженою наказом ДПАУ від 16.05.11 р. № 285 (далі – Розрахунок).
Розрахунок подається податковому органу щоквартально у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток, разом із фінзвітністю. У ньому наростаючим підсумком за звітний рік відображаються суми нарахованих платежів ЧЧПД.
Оскільки донарахування ЧЧПД за три періоди 2019 року (I квартал, півріччя і три квартали) не є виправленням помилки (див. вище), ми вважаємо, що в Розрахунку за 2019 рік потрібно зазначити:
При такому варіанті заповнення Розрахунку сума ЧЧПД, донарахована за три квартали 2019 року, підлягатиме сплаті разом із сумою ЧЧПД за IV квартал 2019 року, тобто не пізніше 10 березня 2020 року (п. 57.1 Податкового кодексу, далі – ПК).
Проте, як видно з пп. 2 п. 1 Змін, уряд хоче отримати гроші якнайшвидше. Тому не виключено, що податківці наполягатимуть на поданні саме уточнюючого Розрахунку. У такому разі зобов’язання зі сплати ЧЧПД, донараховані в такому Розрахунку, повинні сплачуватися одночасно з його поданням.
Якщо все-таки доведеться уточнюватися, тоді потрібно буде заповнювати уточнюючий Розрахунок за три квартали 2019 року так, як рекомендується в Індвідуальній податковій консультації від 16.09.19 р. № 241/6/99-00-07-02-01-15/ІПК, а саме відобразити:
До уваги! На відміну від паперової форми Розрахунку, у його електронній формі передбачено поле
Зрозуміло, усі ці «вишукування» із заповненням уточнюючого Розрахунку не передбачені чинними нормативними актами. Але підприємствам потрібно бути готовими до того, що їх можуть попросити подати подібну звітність.
Виплату держдивідендів і ЧЧПД усі платники податку на прибуток відображають у декларації з податку на прибуток, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 20.10.15 р. № 897 (далі – декларація).
Згідно з пп. 57.11.2 ПК платники, що виплачують дивіденди (у т. ч. платіж ЧЧПД, який прирівнюється до дивідендів), одночасно з такою виплатою зобов’язані нарахувати та сплатити авансовий внесок із податку на прибуток.
Нагадаємо: якщо за звітний рік, за результатами якого виплачуються дивіденди, подано декларацію і сплачено задекларований податок, то авансовий внесок розраховується тільки із суми перевищення дивідендів над об’єктом оподаткування, зазначеним у декларації за той звітний період, за який виплачуються дивіденди (пп. 57.11.2 ПК). В іншому випадку авансовий внесок сплачується з усієї суми дивідендів за ставкою 18 %.
У нас якраз інший випадок: декларацію за 2019 рік ще не подано і податок не сплачено. Тому держпідприємству, яке на виконання вимоги Постанови № 1075 виплатило в грудні 2019 року донараховану суму ЧЧПД, потрібно було сплатити також авансовий внесок із податку на прибуток за ставкою 18 % з усієї суми такого платежу.
Госптовариствам із держчасткою, згідно з Постановою № 1075, потрібно доплатити держдивіденди за 2018 рік, декларацію за який уже було подано і податок сплачено. Тому суму авансового внеску їм треба розраховувати тільки з різниці між перерахованою сумою держдивідендів та об’єктом оподаткування, зазначеним у декларації за 2018 рік.
Не платіть зайвого! Якщо госптовариство вже сплатило авансовий внесок при виплаті держдивідендів за 2018 рік, не забудьте врахувати його суму при розрахунку авансового внеску із суми донарахованих дивідендів.
Донараховані суми ЧЧПД і держдивідендів, а також суми авансового внеску з податку на прибуток, сплачені в грудні, відобразяться в додатку АВ до декларації за 2019 рік, а також у рядках 20–22 такої декларації.
Підсумуємо. Законність справляння «заднім числом» додаткових сум ЧЧПД і держдивідендів викликає великі сумніви. Але, схоже, що вибору у держпідприємств і госптовариств із держчасткою немає. Дірку в бюджеті їм доведеться закрити своїм тілом.