Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Як підтримати малий бізнес в Україні

27.03.2019 1175 0 0


Досвід країн світу свідчить, що ефективність функціонування економіки залежить від оптимального розвитку малого, середнього та великого бізнесу. Водночас малий та середній бізнес – основа соціально-економічного розвитку. До прикладу, в країнах ЄС МСБ складає близько 90% від загального числа підприємств. Приблизна кількість підприємств МСБ – біля 20 млн. Число зайнятого населення там становить близько 70%. Політика підтримки малого бізнесу здійснюється через діяльність держав і спеціальні програми під егідою ЄС. 

Які особливості малого бізнесу? На відміну від великого, малий бізнес – більш мобільний. Через меншу кількість формальностей та погоджень він швидше реагує на вимоги ринку, оперативніше впроваджує новації, звичайно, якщо має на це певні бюджети. 

В Україні в останні роки МСБ набуває також все більшого розвитку. За даними Мінекономрозвитку, серед усіх підприємств України малий та середній бізнес складає 99,8%, там працює 79% населення. 

Декілька років тому кількість класних українських брендів була меншою. Якщо подивитись лише на цифри, на початку 2018 року кількість ФОПів складала 1,77 млн, а під кінець року їх було вже 1,84 млн. Зверніть увагу, скільки зараз з'явилось українських брендів одягу та взуття, іграшок, соусів, джемів тощо. І однозначно це не може не радувати.

За даними ООН, на малих та середніх підприємствах виробляється від 30 до 60% національного продукту – залежно від країни. Український же МСБ дає тільки до 15% ВВП. 

Чому складається така ситуація? На наших очах формується потужний прошарок українських виробників, які пропонують якісні товари і послуги та можуть конкурувати на міжнародних ринках. Очевидно, що вибудовування бізнесу з нуля – складний процес, що стає особливо помітно у трансформаційні для країни часи. 

На жаль, в Україні крім позитивних чинників, що сприяють розвитку малого підприємництва, є й негативні. Труднощі з придбанням необхідного обладнання, недостатній розвиток ринку збуту продукції, незахищеність працівників цих підприємств тощо. Однак ключовим є недостатність фінансових ресурсів. 

Вже другий рік поспіль в рамках проекту Unlimit Ukraine, який створено на базі Європейської Бізнес Асоціації, проводиться дослідження настроїв малого бізнесу в країні. Цього року індекс склав 2,7 з 5 можливих балів (минулого року було 3,2). 
Підприємці зазначали, що порівняно з минулим роком, малому бізнесу в Україні стало складніше працювати. Так, 38,4% опитаних виявились незадоволеними поточним станом справ у бізнесі, тоді як 31,6% підприємців ситуація цілком влаштовує. Для порівняння: минулого року переважали позитивні настрої – 45% задоволених проти 26% негативно налаштованих. 

Які проблеми актуальні для бізнесу? Повертаючись до проблем, які хвилюють бізнес, зазначимо, що на першому місці знаходиться високе податкове навантаження, на другому – високий рівень корупції, на третьому – війна на сході країни. Минулого ж року на першому місці була інфляція (цього року вона посідає 4-те місце). 

Якби у підприємців була можливість змінити одну річ на користь свого бізнесу, більшість з них змінили б рівень податків. І чверть опитаних переконані, що це головна проблема для бізнесу. За нею з великим відривом йде доступність кредитування, а далі – державна підтримка бізнесу. 

Адже чи може малий бізнес з річним обігом, скажімо, до 1 млн грн взяти кредит під 25% річних? Очевидно, що це майже нереально. Яскравим є приклад європейських сусідів з кредитами під 2–4%. 

Крім того, сьогодні перевірки малого бізнесу набрали нових масштабів. На 2019 рік Мінпраці заплановано 16 900 перевірок. Безумовно, ми бачимо підвищення ефективності заходів державного контролю та нагляду у сфері перевірок трудових відносин. Але дуже хочеться сподіватись, що ці заходи будуть максимально відкритими і законодавчо справедливими. 

Окремо варто виділити проблему недостатньої інформованості підприємців про податкові зміни, можливості для розвитку. Наприклад, ті ж кредитні програми або гранти, що існують.

Які програми підтримки бізнесу існують в Україні? Однозначно, говорити про те, що програм немає, не можна. Але комунікація між МСБ та державою – окремий пласт роботи, який необхідно виводити на якісно новий рівень. Можливості є, але про них треба говорити, доносити цільовій аудиторії. Наприклад, ЄБРР та ЄС запускають кредитну лінію до 3 млн євро для малого та середнього бізнесу в Україні. Програма допоможе підвищити та модернізувати наш експортний потенціал. Минулого тижня відбулась презентація програми. Детальну інформацію можна знайти на сайті EU4Business. І таких презентацій хочеться більше. Про можливості варто розказувати. 

Крім того, існують програми для МСБ у рамках Horizon 2020, Програми конкурентоздатності підприємств, МСП (Competitiveness of Enterprises and Small and Medium-sized Enterprises – COSME), ЕРАЗМУС+ (бюджет програми на 2014–2020 роки складає 14,7 млрд євро).

Важливо у програмах максимально підтримувати підприємців – надавати консультації, організовувати освітні заходи тощо. Однозначно, вибудовувати «з нуля» складно. Часом голос малого бізнесу може бути не таким сильним, як великого. Адже підприємці ще не досить міцно стоять на ногах, не впевнені в собі та в тому, наскільки правильно і якісно вони реалізують проект. Тож ще одне завдання, крім розвитку МСБ у країні, – їх підтримка та супроводження до певного моменту стійкості та стабільності розвитку. 

Як розвиватиметься бізнес у 2019 році? Попри такі настрої підприємці налаштовані активно розвивати бізнес цього року. Більше половини респондентів (53%) планують нарощувати обсяг фінансування, а 66% очікують зростання прибутків у першому півріччі 2019 року. Водночас майже половина бізнесменів (47%) очікують покращення стану справ у бізнесі протягом найближчих шести місяців. З них 65% планують наймати нових працівників, 77% – підняти рівень зарплати і стільки ж підприємців збираються збільшити інвестиції у свою справу.

http://mind.ua

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали