Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Депозитні договори: чим зловживають банки і як боротися з цим

Редакція

17.03.2017 120 0 0

Українські банки, не зважаючи на втрату довіри населення до них, активно змінюють умови депозитних договорів з клієнтами в односторонньому порядку. Фінустанови без згоди клієнтів вносять кардинальні зміни в тексти уже укладених угод. А люди втрачають гроші, дізнаючись про все надто пізно. Однак є спосіб повернути свої кошти і покарати банк

Відомо, що впродовж 2016-го та на початку цього року, найбільше таких порушень щодо своїх вкладників здійснювали менеджери саме державних банків. За словами юристів та інших фахівців ринку, попри те, що останніми двома роками було закрито понад 80 банків, випадки порушень законодавства з боку фінустанов швидко ростуть.

За інформацією фахівців ринку

Якщо в середині 2014 року такі порушення були притаманні 42 із 173 працюючих банків, то наприкінці 2016, коли в «робочому» стані було трохи більше 90 банків, такі порушення стосувалися не менше 60 з них.

Скандали та судові спори вкладників і банків також стали чимось звичним.

    Але, з огляду на практику винесення судових рішень, наша Феміда все ще твердо стоїть на боці не вкладників, а фінансових установ

Найчастіше банки навмисне затягують повернення вкладів

Невчасне повернення вкладів або звичайне затягування цього процесу є досі розповсюдженою практикою фінустанов.

Коли вкладник бажає забрати кошти депозиту, термін якого вже сплив, працівники банків вдаються до різних способів «затягнення». Тому клієнти часто чують пропозиції типу: «Наразі немає всіх коштів із відсотками, щоби віддати вам усю суму відразу. Тому ми пропонуємо повернути гроші або на ваш поточний рахунок, або на кредитну картку. Саме на ці джерела накопичення грошей вам буде щоденно надходити по 50 чи 100 гривень».

    Наляканий клієнт банку, який не знає своїх прав та обов’язків фінансової установи перед ним, погоджується на сумнівну пропозицію. Звісно, гроші надходять по крихті й дуже повільно. Це безсумнівно є порушенням законодавства та норм, що встановив перед банками регулятор — Національний банк.

Змінюють договірні умови поза спинами своїх клієнтів саме ті банки, що не перебувають у стані ліквідації та в яких не введена тимчасова адміністрація. Тобто вдаються до цієї безчесної практики передовсім успішні установи.

Ще один спосіб — автоматична пролонгація

Інший сценарій, який люблять «розігрувати» фінансові установи, — автоматична пролонгація (продовження дії) вкладу.

В договорах між банком та вкладником написано: «Якщо сторони не заявлять про припинення дії депозиту за 5 (чи інша цифра) днів до закінчення угоди, то вкладення коштів буде автоматично пролонговане на новий термін».

Саме тому, коли вкладники приходять до відділення в передостанній або останній день дії договору, щоб отримати назад свої кошти з відсотками, їм відмовляють, тому що угода передбачала пролонгацію.

Односторонній порядок

Більшість українських банків у своїх депозитних договорах прописують, що всі зміни в тексті угоди вносяться в односторонньому порядку, — тобто змінювати щось зможе тільки банк.

Нерідко поза спиною клієнта банк змінює ставку депозиту, звісно, у бік її зменшення, а не збільшення:

    Банки можуть в односторонньому порядку змінити не лише розмір відсоткової ставки, але й встановити додаткові комісії. Тобто фактично “зазіхнути” на ваші гроші, а ви не зможете ні на що вплинути

Поміж тим, пересічних вкладників захищає стаття 1061 Цивільного кодексу України, яка однозначно трактує: таке робити в односторонньому порядку банкам заборонено.

На боці вкладників стоїть і Закон «Про захист прав споживачів»:Без письмового погодження зі вкладником не можна змінювати відсоткові ставки депозитів

Докладніше: http://ckp.in.ua/analytics/16604

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали