Огляд постанови № 319
На сьогодні державою надаються щомісячні адресні безготівкові субсидії та річні субсидії готівкою на придбання твердого палива і скрапленого газу для того, щоб громадяни мали змогу відшкодувати витрати з оплати житлово-комунальних послуг та енергоносіїв.
Постановою № 319 унесено зміни до низки урядових рішень із цих питань, зокрема до постанов КМУ:
від 28.02.15 р. № 106 «Про удосконалення порядку надання житлових субсидій» (далі – Постанова № 106);
від 04.06.15 р. № 389 «Про затвердження Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї» (далі – Постанова № 389);
від 21.10.95 р. № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» (далі – Постанова № 848);
від 22.09.97 р. № 1050 «Про заходи щодо подальшого вдосконалення надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» (далі – Постанова № 1050);
від 27.07.98 р. № 1156 «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії» (далі – Постанова № 1156).
Зроблено це з урахуванням результатів надання житлових субсидій в опалювальний період 2015/2016 років, а кінцевою метою таких змін є вдосконалення та підвищення ефективності програм соціальної підтримки населення при оплаті житлово-комунальних послуг (пільг і субсидій).
Зміни до Постанови № 848
Суттєвих змін зазнало, насамперед, Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затверджене Постановою № 848 (далі – Положення № 848).
Відтепер Положення № 848 передбачає, серед іншого, також умови призначення та порядок надання щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком. Раніше такі умови та порядок стосувались відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік – субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
Уточнено норми п. 2 Положення № 848. Зокрема, визначено, що право на отримання субсидії набувається за умови проживання в житлових приміщеннях (будинках). Раніше умовою було проживання в будинках державного та громадського житлового фонду (включаючи гуртожитки), приватних, кооперативних приміщеннях, будинках житлового фонду незалежно від форм власності. Натомість передбачено право громадян на субсидію при оплаті послуги з управління багатоквартирним будинком.
Із п. 4 Положення № 848 вилучено норму щодо необхідності врахування пільг з оплати житлово-комунальних послуг, що надаються громадянам за нормами деяких законів, під час призначення субсидії. Відтепер пільги з оплати житлово-комунальних послуг та придбання твердого палива і скрапленого газу у період отримання субсидії не враховуються. Це є одним із найсуттєвіших нововведень.
Наприклад, учителю, працівникові закладу культури, які працюють у сільській місцевості, або колишньому вчителю, а тепер пенсіонеру, який раніше працював у цьому населеному пункті і проживає в ньому, чи пенсіонеру, який раніше працював у закладах культури в цій місцевості і там проживає, гарантується безоплатне користування житлом з опаленням і освітленням у межах установлених норм (ст. 57 Закону від 23.05.91 р. № 1060-ХІІ «Про освіту», ст. 29 Закону від 14.12.10 р. № 2778-VІ «Про культуру»). Так от, цю державну пільгу протягом періоду одержання субсидії згадані громадяни не будуть отримувати. Вони повною мірою можуть сплачувати свій розмір обов’язкового платежу за житлово-комунальні послуги при отриманні субсидії.
Зазначене не призведе до зменшення рівня соціального захисту, оскільки субсидії розраховуються з урахуванням пільг на оплату послуг і обсяг обов’язкового платежу за послуги залежить лише від доходів сім’ї.
Є тепер в оновленому Положенні № 848 і норма, за якою не припиняється до кінця опалювального (неопалювального) періоду надання субсидії навіть у разі смерті особи, якій її було призначено. Щоправда, умовою подальшого надання субсидії є факт реєстрації в житловому приміщенні (будинку) інших осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги.
Знаємо, що на розрахунок субсидії впливає кількість зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають). Цю позицію (п. 7 Положення № 848) змінено: кількість осіб відтепер має визначатись на початок місяця, з якого призначається субсидія, тоді як раніше в розрахунок брали до уваги число осіб на початок місяця, у якому надійшло звернення за призначенням субсидії, а при призначенні субсидії на наступний період – на початок місяця, з якого вона призначається.
Норми Положення № 848 після внесення до них змін Постановою № 319 передбачають посилення соціальної підтримки окремих категорій населення. Зокрема, для дитячих будинків сімейного типу і прийомних сімей при призначенні субсидії до їх сукупного доходу не враховуватимуть відповідно державну соціальну допомогу на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Призначатиметься субсидія дитячим будинкам сімейного типу і прийомним сім’ям за рішеннями районних, районних у м. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад або комісій, що ними утворюються, з урахуванням кількості дітей, які фактично проживають у будинку, але не зареєстровані, з моменту створення такого будинку. Раніше такі рішення приймалися комісіями тільки по дитячих будинках сімейного типу і прийомних сім’ях, у яких не менше року проживають троє і більше дітей.
При призначенні субсидії до сукупного доходу внутрішньо переміщених осіб не враховуватимуть щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, що підвищить рівень соціальної підтримки цієї категорії громадян.
Звертаємо увагу: уточнено переліки та розміри доходів, що застосовуватимуться при наданні субсидії окремим категоріям непрацюючих працездатних осіб. Зокрема:
Крім того, оновлені норми п. 13 Положення № 848 дають можливість громадянам подавати заяву й декларацію для призначення субсидії в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку (у т. ч. з використанням електронного цифрового підпису). У разі отримання надісланих з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви та декларації, у яких немає електронного цифрового підпису громадянина, субсидія розраховується лише після підпису зазначених документів у місячний строк. У разі непідписання заяви й декларації в зазначений строк подається нова заява і декларація.
Зауважимо: відтепер у разі неможливості підтвердження доходів довідкою відповідних структур (ДФС, Пенсійний фонд, фонди соцстрахування) чи зазначення в декларації інших отриманих доходів, про які немає інформації у цих структурах, претендентові на субсидію необхідно додати письмове пояснення до декларації, зазначивши розмір таких документально не підтверджених доходів (п. 13 Положення № 848). Цей же пункт Положення зараз передбачає необхідність повідомлення заявника про призначення (непризначення) житлової субсидії, і здійснювати це мають структурні підрозділи соціального захисту населення.
Також уточнено випадки здійснення органами соціального захисту населення перерахунку призначених субсидій без звернення громадян (п. 14 Положення № 848). Тож відповідний перерахунок здійснюється в разі:
В інших випадках перерахунок призначеної субсидії здійснюється на підставі особистого звернення особи, якій призначено субсидію.
Також є важливим те, що для призначення субсидії для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива подається особисте звернення (раніше цього не потребувалось).
Не всі громадяни мають своє житло – хтось його орендує. Тому Положення № 848 доповнено нормою, згідно з якою таким особам житлово-комунальна субсидія призначається на строк дії договору найму (оренди) житлового приміщення, але не більше ніж на 12 місяців із місяця звернення за її призначенням. Надалі, щоб її одержати, орендареві слід особисто звернутись до органів соціального захисту.
Як і до внесення змін до Положення № 848, перерахунок призначених субсидій має здійснюватись згідно із визначеними держадміністраціями та виконавчими комітетами міських, районних рад порядками.
Слід також зазначити, що органам соціального захисту населення надано право припиняти призначену субсидію, якщо під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення субсидії, які вплинули (могли вплинути) на право призначення субсидії або визначення її розміру.
Запроваджено також нову модель використання зекономлених сум субсидії: передбачається повертати до держбюджету за підсумками опалювального сезону суми субсидії, не використані завдяки економному споживанню енергоресурсів. При цьому з метою стимулювання громадян до економного споживання послуг пропонується частину невикористаної суми субсидії в еквіваленті вартості 100 м3 природного газу або в еквіваленті 150 кВт/год електричної енергії (у разі використання цих джерел енергії для індивідуального опалення) зараховувати як оплату послуг, у тому числі обов’язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди (п. 15 Положення № 848).
Зміни до Постанови № 1050
Відповідно до п. 2 Постанови № 319 із Постанови № 1050 вилучено п. 5. Нагадаємо: нормою цього пункту передбачалось запровадження системи постійного контролю за цільовим використанням бюджетних асигнувань щодо надання населенню субсидій, а також перевірки поданої громадянами інформації та обґрунтованості надання їм житлових субсидій. Зокрема: Мінекономіки було доручено перевіряти правильність установлення цін і тарифів; Мінсоцполітики – дотримання нормативних актів із призначення субсидій та цільове використання бюджетних коштів на цю мету; ДПАУ та її місцевим органам – забезпечити подання на запит служб для надання населенню субсидій відомостей Державного реєстру фізичних осіб – платників податків та інших обов‘язкових платежів про доходи претендентів на субсидію.
Отже, вищезгадане тепер здійснюватись не буде у зв’язку зі зміною повноважень окремих центральних органів виконавчої влади. Натомість після доповнення Бюджетного кодексу згідно із Законом від 24.12.15 р. № 914-VІІІ з 01.01.16 р. запроваджено здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства, зокрема, стосовно надання пільг, субсидій, інших соціальних виплат. Згідно з постановами КМУ від 18.02.16 р. № 151 (набула чинності з 11.03.16 р.) та від 18.02.16 р. № 136 (набула чинності з 04.03.16 р.) Мінфін проводить верифікацію соціальних виплат, у тому числі пільг та житлових субсидій.
Звертаємо увагу: дотепер є чинним Положення про проведення перевірок цільового використання бюджетних асигнувань, передбачених для надання населенню субсидій та адресної соціальної допомоги, затверджене спільним наказом Мінпраці, Мінфіну, Мінекономіки, Держкомсім‘ямолоді, Держкомжитлобуду, Держкомстату від 21.07.99 р. № 119/167/96/114/175/266. Тож будьмо пильними при розгляді питань призначення житлових субсидій.
Зміни до Постанови № 1156
Постановою № 319 унесено зміни до п. 1 Постанови № 1156. Це вирішує питання щодо застосовування встановленої згаданим рішенням уряду формули визначення частки сукупного доходу, що сплачується громадянами при призначенні субсидії за управління багатоквартирним будинком.
Зміни до Постанови № 106
Зазнали змін згідно з Постановою № 319 додаток 1 (форма Заяви про призначення житлової субсидії) та додаток 2 (форма Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії) до Постанови № 106. Зокрема, із цих форм вилучено примітку, яка передбачала заповнення заяви та декларації особою, на яку відкрито особовий рахунок з оплати житлово-комунальних послуг, чи особою, яка фактично сплачує вартість одержуваних послуг.
Зміни до Постанови № 389
Постановою № 319 також унесено зміни до Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї, затвердженого Постановою № 389, а саме:
Таким чином, прийняття відповідних змін дозволить підвищити ефективність програм соціальної підтримки населення при оплаті житлово-комунальних послуг, зокрема, завдяки можливості отримання субсидії окремими категоріями громадян, удосконаленню порядку обрахунку сукупного доходу для фізичних осіб – підприємців тощо та збалансувати видатки держбюджету на цю мету.
Співавтор
Віталій Музиченко,
директор департаменту державної соціальної допомоги
Міністерства соціальної політики України