Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Планові перевірки: як не потрапити до плану

Редакція

18.11.2016 1012 0 0

З чого складається план-графік, та що і кому слід «моніторити».

І сам план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків, і проект його коригування складаються з чотирьох розділів в залежності від суб’єктів, які підлягають перевірці, а саме:

    розділ I стосується платників податків – юридичних осіб;

    розділ II – фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів;

    розділ III – самозайнятих осіб;

    розділ IV – юридичних осіб з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати ПДФ та ЄСВ.

Отже, юридичним особам слід «моніторити» два плани-графіки, віднесені до І і до IV розділів.

Хто та чому потрапить у план-графік перевірки юридичних осіб.

Не вдаючись до «подробиць» типу, на які підрозділи ділиться розділ І та хто такі платники податків, які належать до кластерних об’єднань (груп суб’єктів господарювання – юридичних осіб з централізованим управлінням виробничою, фінансовою та комерційною діяльністю), зосередимося на тому, за якими критеріями платники потрапляють у план-графік розділу І.

Порядок від 04.08.2016 № 723 включає у себе різні критерії включення юридичних осіб в план-графік і перелік цих критеріїв залежить від ступеня ризику. Так, деякими критеріями відбору платників податків – юридичних осіб високого ступеня ризику є деякі критерії, на поясненні яких варто зупинитися окремо.

Рівень зростання податку на прибуток нижчий на 50% та більше за рівень зростання доходів платника податків, що враховуються при визначенні об’єкта оподаткування. Слід звернути увагу на цей критерій з точки зору інфляційних процесів, оскільки вони спричинюють зростання вартості витрат, що у свою чергу змушує підприємців піднімати ціни, а отже й збільшувати дохід. Та оскільки купівельна спроможність населення не зростає так само швидко, як зростають ціни, то зростання останніх спрямоване на покриття витрат, а не на збільшення прибутків, та навіть іноді – на мінімізацію збитків. Проте з точки зору вказаного критерію низьке зростання прибутку (менше 50%) у порівнянні зі зростанням доходів є підставою для того, щоб потрапити у план-графік перевірки. Такий собі формально-технічний критерій, який у період інфляції може й буде використовуватися податківцями для того, щоб перевіряти будь-кого. Придумайте підстави для оскарження наказу про включення до плану-графіку перевірок на підставі цього критерію.

Рівень сплати податку на прибуток чи ПДВ нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати цих податків по відповідній галузі. Також цікавий своєю необ’єктивністю критерій, оскільки йдеться навіть не про середній рівень сплати податку на прибуток чи ПДВ. Теоретично достатньою підставою можна буде вважати порівняння рівня зростання податку на прибуток та ПДВ одного підприємства (яке дуже «потрібно» перевірити) з будь-яким іншим підприємством цієї ж галузі. Формально вимоги для застосування цього критерію будуть дотримані, а отже й підстави для оскарження наказу про включення платника податків до плану-графіка віднайти буде складно.

Наявність відносин з контрагентами, які знаходяться в розшуку, або ліквідовані, або визнані банкрутами, якщо сума таких операцій перевищує 5 млн грн або перевищує 5 відсотків загального обсягу постачання, але не менше 100 тис. грн. Уявіть собі якогось виробника чи імпортера якоїсь продукції чи товарів, який має розгалужену дилерську мережу в Україні. Банкрутство такого виробника чи імпортера, яке в сьогоднішніх умовах аж ніяк не виключене і досить реальне, стане підставою формування плану-графіка перевірок лише за рахунок усіх таких дилерів. Формально, банкрутство будь-якого банку (виведення з ринку та ліквідація) може стати підставою для включення до плану-графіку усіх клієнтів банку, адже платіжне доручення на перерахування коштів контрагенту з рахунку такого банку цілком можна буде визнати операцією в розумінні названого вище критерію.

Цікавим є критерій: наявність розбіжностей у платника податків згідно із системою автоматизованого співставлення податкового зобов’язання та податкового кредиту у розрізі контрагентів (завищення податкового кредиту) у сумі понад 1 млн грн або понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту, але не менше 100 тис. грн. Зважуючи на «вміння» ДФСУ «автоматизовано співставляти» податкові зобов’язання одного платника з податковим кредитом іншого та керування самою цієї системою, не важко буде уявити собі, як легко можна, зловживаючи вказаним «вмінням» включити до плану-графіка перевірок будь-якого платника. Для цього треба усього лиш не зареєструвати одну-дві податкових накладних і наявність розбіжностей, а отже й підстава для включення у план-графік забезпечена.

Висновок: Потрапити в план-графік перевірки означає приректи себе на певні незручності і майже гарантовано на певні витрати. Але за умови злагодженої роботи фінансового керівництва та бухгалтерії таких незручностей можна уникнути. Для цього необхідно детально вивчити Порядок 723 та скоригувати свою фінансову діяльність на критерії, включені до цього документу.

Докладніше дивись за посиланням: http://yefimov.com.ua/?p=2192

Читайте також:
Затверджено план комплексних планових заходів держконтролю на 2017 рік

 

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали