Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Относительно распространения законодательства о труде на лиц в случае осуществления деятельности на общественных началах – письмо Гоструда

Разъяснение
12.12.2024

Гоструда в письме от 05.12.2024 № 1865/2.3/2.1-ЗВ-24а предоставило разъяснение относительно распространения законодательства о труде на лиц в случае осуществления деятельности на общественных началах и запрета преподавателям работать на условиях совместительства.

ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ПРАЦІ

ДЕПАРТАМЕНТ З ПИТАНЬ ПРАЦІ

ЛИСТ

від 05.12.2024 р. № 1865/2.3/2.1-ЗВ-24а

(Витяг)

Департамент з питань праці Державної служби України з питань праці розглянув запит […] та повідомляє.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі – Положення), Держпраці є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику, зокрема з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Підпунктом 46 пункту 4 Положення передбачено, що Держпраці відповідно до покладених на неї завдань забезпечує роботодавців і працівників інформацією та роз’ясненнями щодо ефективних засобів дотримання законодавства та запобігання можливим його порушенням.

Статтею 4 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) визначено, що законодавство про працю складається з КЗпП та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.

Згідно з частиною першою статті 21 КЗпП трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Відповідно до частини першої та другої статті 92 Цивільного кодексу України юридична особа набуває цивільних прав та обов’язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону.

Порядок створення органів юридичної особи встановлюється установчими документами та законом.

У випадках, встановлених законом, юридична особа може набувати цивільних прав та обов’язків і здійснювати їх через своїх учасників.

Згідно з частиною п’ятою статті 1 Закону України «Про громадські об’єднання» (далі – Закон) громадське об’єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об’єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Статтею 9 Закону, зокрема визначено, що утворення громадського об’єднання здійснюється на установчих зборах його засновників та оформлюється протоколом.

Протокол установчих зборів громадського об’єднання має містити відомості про: рішення про утворення громадського об’єднання із зазначенням мети (цілей) його діяльності; рішення про затвердження статуту громадського об’єднання; рішення про утворення (обрання) керівника, органів управління громадського об’єднання відповідно до затвердженого статуту; рішення про визначення особи (осіб), яка має право представляти громадське об’єднання у правовідносинах з державою та іншими особами і вчиняти дії від імені громадського об’єднання без додаткового уповноваження, – для громадського об’єднання, яке має намір здійснювати діяльність без статусу юридичної особи, якщо утворення (обрання) органів управління не передбачено рішенням про утворення такого об’єднання.

Також, статтею 11 Закону передбачено, що статут громадського об’єднання має містити відомості, зокрема про порядок набуття і припинення членства (участі) у громадському об’єднанні, права та обов’язки його членів (учасників); повноваження керівника, вищого органу управління, інших органів управління громадського об’єднання, порядок їх формування та зміни складу, термін повноважень, а також порядок визначення особи, уповноваженої представляти громадське об’єднання, та її заміни (для громадських об’єднань, що не мають статусу юридичної особи).

Відповідно до статті 54 Господарського кодексу України на суб’єктів господарювання, які здійснюють некомерційну господарську діяльність, поширюються загальні вимоги щодо регулювання господарської діяльності з урахуванням особливостей її здійснення різними суб’єктами господарювання, які визначаються цим Кодексом та іншими законодавчими актами. При укладенні трудового договору (контракту, угоди) суб’єкт господарювання, що здійснює некомерційну господарську діяльність, зобов’язаний забезпечити належні і безпечні умови праці, її оплату не нижчу від визначеного законом мінімального розміру, а також забезпечити інші соціальні гарантії, передбачені законом.

Враховуючи зазначене, законодавство про працю не поширюються на осіб, які здійснюють діяльність на громадських засадах відповідно до статуту громадського об’єднання.

Відповідно до частини другої статті 21 КЗпП працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачено законодавством, колективним договором або угодою сторін.

Статтею 1021 КЗпП визначено, що сумісництвом вважається виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця – фізичної особи.

Законодавством про працю не встановлено заборони викладачам працювати на умовах сумісництва, якщо така робота виконується у вільний від основної роботи час.

Водночас такі обмеження можуть бути встановлені іншими нормативно-правовими актами, надання роз’яснень яких не відноситься до повноважень Держпраці.

Звертаємо увагу, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, мають лише інформативний характер та не встановлюють правових норм.

Заступник директора – начальник відділу нагляду за додержанням законодавства про працю

Олена КОНОВАЛОВА

 


Присоединяйтесь к Uteka в Telegramm

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
27.02.2025
Хранение и использование горючего на предприятии в 2025 году: учет, налоги и документальное оформление
Марафон-2025: главные бухгалтерские акценты года У субъектов хозяйствования, использующих в своей деятельности транспортные средства, другие машины и механизмы, потребляющие топливо, постоянно возникают вопросы, связанные с учетом и документальным оформлением операций с таким горючим, а также с изме...
14.02.2025
Изменения в законодательстве с 10 по 14 февраля 2025 года
Кабмин утвердил изменения к Порядку предоставления ежегодного основного отпуска продолжительностью до 56 календарных дней Внесены изменения в постановление КМУ от 14.04.1997 № 346 «Об утверждении Порядка предоставления ежегодного основного отпуска продолжительностью до 56 календарных дней рук...
05.03.2025
Опубликовано постановление КМУ, которым упрощена процедура бронирования военнообязанных
Больше по теме: Бронирование работников: пошаговые действия Аннулирование бронирования военнообязанных: основания и условия Отчетность по воинскому учету и бронированию 5 февраля на сайте Кабмина опубликовано постановление от 28.02.2025 № 233, которыи внесены изменения впорядок бро...
Новое
12.05.2025
Обложение НДФЛ стоимости подарков работнику и гиг-специалисту от резидента Дія Сіті
Является ли объектом обложения НДФЛ стоимость подарков работнику и гиг-специалисту от резидента Дія Сіті? Больше по теме: Резиденты Дія Сіті: налогообложение доходов специалистов Отношения резидента Дія Сіті с работниками и исполнителями гиг-контрактов Является ли объектом обложения НДФЛ стоимость...
12.05.2025
Особенности корректировки финрезультата до налогообложения при списании (прощении) денежной и/или товарной дебиторской задолженности
Должен ли плательщик налога на прибыль осуществить одновременно корректировку финансового результата до налогообложения на две налоговые разницы согласно п. 139.2 и пп. 140.5.10 НК при списании (прощении) денежной и/или товарной дебиторской задолженности? Больше по теме: Списание безнадежной задолж...
12.05.2025
В ЕГР компании впервые получили отметку о непрозрачной структуре собственности
15 компаний с непрозрачной структурой собственности в настоящее время зафиксированы в Едином государственном реестре. Больше по теме: Сведения о бенефициарах и структура собственности: когда подавать 15 компаний с непрозрачной структурой собственности в настоящее время зафиксированы в Едином госуда...
Лучшие материалы