Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Идентификация и верификация клиента (представителя клиента) при осуществлении платежной операции – письмо Минфина

Разъяснение
18.02.2025

Минфин в письме от 07.02.2025 № 14020-14/100-ЗПИ/108 предоставил разъяснение, что при переводе денежных средств надлежащая проверка плательщика/получателя осуществляется до проведения/зачисления на счет (выдачи в наличной форме) денежных средств путем верификации плательщика (инициатора перевода)/получателя на основании официальных документов или информации/полученной из официальных и/или надежных источников. 

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ 

ЛИСТ 
від 07.02.2025 № 14020-14/100-ЗПІ/108 

Міністерство фінансів України розглянуло <...> запит на інформацію і в межах своєї компетенції повідомляє. 

Правові засади державного регулювання та нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – запобігання та протидія) визначено Законом України від 06.12.2019 № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон). 

При цьому статтею 8 Закону визначено обов’язки суб’єктів первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) до яких, зокрема, віднесено обов’язок: 

  • здійснювати належну перевірку нових клієнтів, а також існуючих клієнтів; 
  • зберігати документи (у тому числі електронні), їх копії, записи, дані, інформацію щодо заходів, вжитих з метою виконання вимог у сфері запобігання та протидії, зокрема щодо здійснення належної перевірки клієнтів (у тому числі ідентифікації та верифікації представників клієнтів, встановлення їх повноважень), а також осіб, яким СПФМ було відмовлено у встановленні ділових відносин та/або проведенні фінансових операцій, а також усі документи, що стосуються ділових відносин (проведення фінансової операції) з клієнтом (включаючи ділову, зокрема внутрішню, кореспонденцію, листування, звіти, запити, результати будь-якого аналізу під час здійснення належної перевірки клієнта), не менше п’яти років після припинення ділових відносин з клієнтом або завершення разової фінансової операції без встановлення ділових відносин з клієнтом. 

Статтею 14 Закону встановлено вимоги щодо супроводження платіжної операції/переказу коштів інформацією про платника та отримувача, а також порядок проведення заходів належної перевірки під час здійснення платіжної операції/переказу, зокрема щодо платіжної операції готівкою в межах України на суму, що дорівнює та перевищує 5 тисяч гривень або пов’язаності такої фінансової операції з іншими фінансовими операціями, що в сумі перевищують 5 тисяч гривень. 

Так, частиною першою статті 14 Закону встановлені загальні вимоги до переліку інформації про платника та отримувача, що повинна супроводжувати переказ коштів. 

Частиною другою та восьмою статті 14 Закону встановлено, що належна перевірка платника / отримувача здійснюється до проведення/зарахування на рахунок (видачі в готівковій формі) коштів шляхом верифікації платника (ініціатора переказу)/отримувача в частині даних, наведених в пунктах 1, 2 частини першої цієї статті відповідно, на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних та/або надійних джерел, з урахуванням особливостей, визначених частиною дев’ятою цієї статті. 

Водночас слід зазначити, що відповідно до положень статті 18 Закону державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії щодо банків і філій іноземних банків, страховиків (у тому числі під час здійснення діяльності з перестрахування), страхових (перестрахових) брокерів, кредитних спілок, ломбардів, інших фінансових установ, реєстрацію чи ліцензування яких здійснює Національний банк України, операторів поштового зв’язку, які надають фінансові платіжні послуги та/або послуги поштового переказу, та/або послуги із здійснення валютних операцій, операторів платіжних систем, філій або представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності, які надають фінансові послуги на території України, інших юридичних осіб, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги, здійснюється Національним банком України. 

Постановами Правління Національного банку України від 19.05.2020 № 65 «Про затвердження Положення про здійснення банками фінансового моніторингу» (далі – Положення № 65) та від 28.07.2020 № 107 «Про затвердження Положення про здійснення установами фінансового моніторингу» (далі – Положення № 107) визначено порядок здійснення банками, фінансовими установами належної перевірки клієнта, а також порядок ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта). 

Додатком 2 «Порядок ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта)» до Положення № 65 передбачено різні варіанти документування результатів процедури верифікації, серед яких зокрема виготовлення паперових копій з оригіналу ідентифікаційного документа (сторінок/сторін, що містять ідентифікаційні дані), які засвідчуються підписами уповноваженого працівника банку та фізичної особи – власника документа як такі, що відповідають оригіналу (додатково на копіях зазначається дата їх виготовлення). 

Аналогічні норми передбачені додатком 2 «Порядок ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта)» до Положення № 107. 

Заступник Міністра
з питань європейської інтеграції 

Юрій ДРАГАНЧУК 


Присоединяйтесь к Uteka в Telegramm

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
30.09.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Внесены изменения в перечень территорий боевых действий и ВОТ (приказ от 11.09.2025) С 27 сентября изменяются правила регистрации НН: разъяснения ГНС Изменения в бронировании: что предусмотрено в Программе деятельности КМУ Для ФЛП и самозанятых – нов...
08.09.2025
Закон № 4536 опубликован 3 сентября: обзор основных изменений
Закон № 4536 вносит изменения, в частности, в Налоговый кодекс, Закон от 08.07.2010 № 2464-VІ , Закон от 18.06.2024 № 3817-ІХ. Большинство норм Закона № 4536 вступает в силу первого числа месяца, следующего за месяцем его опубликования, то есть с 1 октября 2025 года. Больше по теме: Кварт...
17.07.2025
Кабмин обновил правила определения критичности предприятий для бронирования работников
Порядок и Критерии, по которым бронируют работников предприятий, вновь изменились. Рассмотрим, кого в этот раз это касается. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в ферме...
Новое
03.10.2025
Заполнение Отчета о КИК при осуществлении КИК операций с резидентами Украины
В графе 32 Отчета о КИК указывают все без исключения операции КИК, проведенные с нерезидентами – связанными лицами в отношении такой КИК. Такая информация отображается по каждой операции в отдельности без ее детализации. Детальнее см. ниже. Больше по теме: Комментарий к Закону № 3706 (КИК) Н...
03.10.2025
Нужно ли с 1 октября ФЛП-единщику без наемных работников при продаже подакцизных товаров платить за себя ЕСВ в двойном размере
Уплата единого взноса за себя физлицами-предпринимателями (без наемных работников), ведущих хозяйственную деятельность по продаже подакцизных товаров, осуществляется с 1 октября 2025 года без изменений – в пределах от минимального страхового взноса до страхового взноса, исчисленного с максимал...
03.10.2025
Заполнение Отчета о КИК при осуществлении операций, не влияющих на финрезультат до налогообложения
Налоговым кодексом и Порядком заполнения Отчета о контролируемых иностранных компаниях, сокращенной формы Отчета и подачи в контролирующий орган не определены исключения относительно отражения операций в зависимости от финансового результата до налогообложения таких операций. Больше по теме: Коммен...
Лучшие материалы