Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Платник податків може стягнути невиплачене відшкодування ПДВ через суд

Колегія суддів ВАСУ при розгляді касаційної скарги по справі № К/800/44985/15 за позовом ТОВ «Атем-Франк» до Житомирської ОДПІ та Головному управлінню Державної казначейської служби у Житомирській області про визнання протиправною бездіяльності та стягнення бюджетного відшкодування прийшла до висновку, що платник податків має право на отримання бюджетної заборгованості, а ефективним способом захисту порушених прав є стягнення з бюджету відповідних коштів.

ВАСУ підтримав рішення судів попередніх інстанцій, які задовольнили позовні вимоги в повному обсязі, визнавши протиправною бездіяльність податкового органу та безпосередньо стягнувши з Державного бюджету бюджетну заборгованість на користь платника. Судами встановлено, що у податковій декларації з ПДВ, поданої ТОВ «Атем-Франк» контролюючий орган за березень 2015 року, позивачем було задекларовано суму ПДВ, яка підлягає відшкодуванню на рахунок платника у банку, в розмірі 1,5 млн. грн. Але на час вирішення даного спору ця сума не була повернена платнику.

На підставі цього суди прийшли до висновку про об'єктивному наявності у платника права на отримання оспорюваної суми ПДВ з бюджету та погодилися з обраним позивачем спосіб захисту порушеного права, стягнувши безпосередньо з бюджету відповідні кошти.

У той же час наведений висновок судів не відповідає юридичному висновку Верховного Суду України, викладену, зокрема, в постанові від 16.09.2015 р. про стягнення бюджетної заборгованості з ПДВ, де зазначено: «рішення судів про задоволення позовних вимог про стягнення бюджетної заборгованості з ПДВ є помилковим з огляду на те, що така вимога позивача не є правильним способом захисту прав платника ПДВ. У цьому випадку правильним способом захисту є вимога позивача про зобов'язання відповідача до виконання покладених на нього Законом та підзаконними актами обов'язків за поданням органу казначейства висновку щодо суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету».

Однак за пересматриваемому справі ВАСУ визнав за необхідне відступити від викладеної правової позиції Верховного Суду України.

У своєму рішенні ВАСУ зазначає, що з моменту виникнення у платника бюджетної заборгованості настає і протиправна бездіяльність податкового органу як суб'єкта владних повноважень, яке утворює матеріально-правовий аспект порушеного права платника і наслідки якого підлягають усуненню в судовому порядку.

Частиною другою статті 162 КАС передбачено, що суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права людини, порушеного владними суб'єктами, а має право обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення. Крім цього, суд зазначив, що відповідно до п. 200.23 статті 200 Податкового кодексу суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування ПДВ. Таким чином, після закінчення встановлених чинним законодавством термінів для адміністративної процедури перевірки наявності у платника права на бюджетне відшкодування в результаті невчинення компетентними органами належних дій неповернені суми перетворюються в бюджетну заборгованість.

Наведений юридичний факт, в свою чергу, обумовлює виникнення фінансових правовідносин між боржником в особі держави і кредитором - платником податків, права якого порушені саме внаслідок несплати відповідної суми. Колегія суддів також наголосила, що надаючи правову оцінку прийнятності обраного позивачем способу захисту, слід враховувати і його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основних свобод. У пункті 145 рішення від 15.11.1996 по справі «Чахал проти Сполученого Королівства» Європейський суд з прав людини зазначив, що дана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, предусматренных Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Отже, «ефективний засіб правового захисту» в сенсі статті 13 Конвенції має забезпечити відновлення порушеного права і отримання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав і забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглянутій міжнародній нормі.

З урахуванням викладеного задоволення тільки позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності Житомирської ОДПІ про ненадання Управління виведення з зазначенням суми ПДВ в розмірі 1,5 млн грн., яка підлягає відшкодуванню позивачу з державного бюджету за березень 2015 року, не можна визнати достатнім та ефективним способом захисту порушеного права ТОВ «Атем-Франк».

Належним способом захисту у розглядуваній категорії спорів ВАСУ визнав безпосереднє стягнення суми заборгованості з Державного бюджету.

Джерело: http://www.vasu.gov.ua/123563/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
30.06.2025
Планують оновити пруденційні нормативи кредитних спілок
Проєкт передбачає обмеження щодо валютного ризику та вимоги до системи управління валютними ризиками для об’єднаних кредитних спілок; уточнення щодо порядку визначення розміру пруденційних нормативів для всіх кредитних спілок. Національний банк пропонує для обговорення проєкт постанови, якою б...
30.06.2025
Планують зміни до порядку безготівкових розрахунків в національній валюті користувачів платіжних послуг
Зміни сприятимуть підвищенню прозорості взаємовідносин між надавачами платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку та їхніми користувачами, а також подальшому розвитку платіжного ринку, його наближенню до європейських стандартів. Більше за темою: Готівкові розрахунки: коли діють обмеж...
30.06.2025
Розпочалося обговорення змін до окремих нормативно-правових актів з питань готівкового обігу
Національний банк України пропонує актуалізувати окремі нормативно-правові акти з питань готівкового обігу. Більше за темою: Готівкові розрахунки: коли діють обмеження та як їх не порушити? Національний банк пропонує актуалізувати окремі нормативно-правові акти з питань готівкового обігу, зокр...
Кращі матеріали