Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Prozorro не прозоре: як оскаржити результати тендерів

Редакція

14.09.2016 3319 3 1

Минулого місяця електронна система закупівель Prozorro стала обов’язковою до використання по всій Україні. Водночас бізнесмени скаржаться, що дуже часто тендери проходять сумнівно. Українські компанії несуть чималі збитки. Які хитрощі використовують замовники, аби «обійти» систему? Яких помилок припускаються учасники торгів? Та як оскаржити результати тендеру, який проходив із порушенням закону?

Не все так «Prozorro», як хотілося б

Головним досягненням системи електронних закупівель вважають спрощення доступу бізнесу до тендерів та прозорість і публічність процедур.

    Але реально було б краще знизити в майбутньому мінімальну вартість предмета закупівлі для прозорості та охоплення більшої кількості закупівель.

Чи все так прозоро або нас знов «нагодували» фіктивними реформами? Настрої бізнес-спільноти свідчать про те, що тендери проходять, швидше, «наосліп», аніж за принципом обіцяної прозорості.

До прикладу, дата-центр «Парковий» наразі оскаржує в Антимонопольному комітеті результати тендеру щодо хостингу електронних державних закупівель за системою Prozorro. Хоч компанія запропонувала об`єктивно найвигіднішу ціну, в тендері перемогла зовсім інша компанія, пропозиція якої була найдорожчою. Понад того! Дата-центр навіть не допустили до участі в торгах: суддів не влаштував авторизаційний лист Microsoft — вони вимагали сертифікат. Дарма, що перше — найвища відзнака від Microsoft навідміну від стандартних сертифікатів.

Компанія «Екос» взяла участь у тендері, замовник якого мав обрати кандидата з пропозицією найнижчої ціни та з найкоротшими термінами поставки. Хоча пропозиція «Екосу» була найкращою, замовник уклав договір з іншою компанією, внаслідок чого «Екос» зазнав збитків та звернувся до суду. Господарський суд Києва задовольнив позов: він визнав результати торгів недійсними та зобов’язав відповідача відшкодувати компанії всі витрати.

Корупція досі «править балом»?

Усе це наштовхує на роздуми: це, власне, замовники винаходять різні способи обійти систему та привести «своїх» підрядників чи це сама Prozorro поступово стає недбалою спробою реформування?

Найпоширеніша пастка для учасників торгів – виділення на подання пропозицій занадто мало часу. Замовник оголошує тендер пізно вночі, а вже з самого ранку обирає переможця — чи не надто відверта «підстава»? Очевидно, що виграє́ той підрядник, який точно знає про проведення тендеру. Чинуші, які наживали на тендерах мільйони, так їх і наживають, а бізнес знову залишається з діркою від бублика.

Трапляється й так, що замовник встановлює настільки дискримінаційні умови тендерування, що відповідати їм будуть (звісно, «випадково») лише декілька компаній. Звичайно, за таких умов дуже зручно просувати до переможців «своїх».

Не завжди замовники прагнуть виключити зайвих конкурентів улюбленого учасника. Натомість дуже часто вони просто не вміють проводити закупівлі. Тому, на його думку, замовників слід навчати це робити.

Уникайте власних помилок

Однак чітко виокремлюється одна з головних тез на користь системи електронних закупівель: не тільки сама система має змінитися, що фактично вже відбувається, а й її учасники. Нерідко вони самі винні в тому, що програють тендери. Експерти радять не тільки замовникам переглянути проведення торгів, а й учасникам краще готувати свої пропозиції. Якщо вам щось незрозуміло, зверніться до замовника за по’ясненнями.

Найпоширеніші помилки, яких припускаються учасники торгів:

    Пропонують товари, що не відповідають конкурсним торгам

    Не зазначають усю необхідну інформацію щодо пропозиції

    Подають документи, строк дії яких закінчується на момент розкриття пропозиції

    Необхідні документи подають не завірені нотаріально

Як оскаржити тендер?

Якщо ж ви зробили все правильно, але замовник уклав договір з іншою компанією, пропозиція якої була об`єктивно гіршою – пишіть скаргу.

    При 140 тис. проведених через Prozorro закупівель до нашого органу оскарження допорогових закупівель надійшло лише 500 заяв. Скарг на 10 тис. надпорогових закупівель в АМКУ –  близько 200, з яких лише близько 50 виявилися належно оформленими. Учасники тендерів мають активніше скаржитися на дискримінації при закупівлях, відстоюючи свої права, оскільки наш моніторинг показує, що порушення насправді відбуваються набагато частіше.

Отже, якщо ви зазнали збитків унаслідок порушення замовником процедури закупівлі, відповідну скаргу на його дії ви маєте подати до Антимонопольного комітету протягом 15-ти днів. Якщо ви подасте скаргу пізніше – уповноважений орган має право взагалі її не розглядати. Але тут є один важливий момент – якщо ви оскаржуєте процедуру державних закупівель, то скаргу потрібно подавати в паперовій формі, якщо це оскарження стосується закону про публічні закупівлі, то скаргу потрібно подавати в електронному вигляді через систему Prozorro, і до АМКУ. Якщо скарга подана у невідповідному вигляді, її не буде розглянуто.

ріть документи, що підтверджують вашу позицію та оплатіть мито за подання скарги. Саме відсутність плати за подання скарги є найпоширенішою «помилкою» скаржників, такі випадки становлять близько 80%!

Докладніше  дивись за посиланям: http://ckp.in.ua/articles/12331

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 3

Кращі матеріали