Верховна Рада ухвалила закон щодо мінімізації негативного впливу на стабільність банківської системи
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо упередження (мінімізації) негативного впливу на стабільність банківської системи» від 27.05.2014 № 4938 змінено процедури, що здійснюються під час ліквідації банків, із метою прискорення реалізації ліквідаційної маси.
Також удосконалено механізми отримання фінансової допомоги Фондом гарантування вкладів фізичних осіб для забезпечення своєчасного отримання ним довгострокових ресурсів для відшкодування коштів вкладникам неплатоспроможних банків.
Законопроектом пропонується внести до Закону України “Про Національний банк України”, Закону України “Про банки і банківську діяльність” зміни, якими передбачається:
- встановлення відповідальності банків за маніпулювання на грошово-кредитному ринку;
- надання Національному банку України права встановлювати особливості банківського регулювання, надання банківських послуг у разі стрімкого погіршення ситуації на фінансовому ринку;
- набрання чинності нормативно-правовими актами Національному банку України після їх офіційного опублікування;
- запровадження спрощеного порядку проведення процедур, пов’язаних з терміновою капіталізацією банків;
- збільшення мінімального розміру статутного капіталу банку до 500 млн. грн.;
- встановлення вимоги щодо затвердження системно важливими банками плану відновлення діяльності банку;
- встановлення вимоги до власників істотної участі надавати фінансову допомогу проблемному банку та відповідальності за її ненадання;
- встановлення відповідальності керівників банку, контролерів та інших власників істотної участі у банку у разі, якщо їх дії чи бездіяльність призвели до понесення банком збитків та/або завдання шкоди інтересам вкладників та інших кредиторів банку, віднесеного до категорії неплатоспроможних;
- уточнення та розширення критеріїв, за якими Національний банк України зобов’язаний прийняти рішення про віднесення банку до категорії проблемного чи неплатоспроможного;
- надання Національному банку України права на застосування заходів впливу до банків чи власників істотної участі у банку у разі застосування до них санкцій іноземними державами/міжнародними організаціями.
Також законопроектом пропонується внести до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Законів України “Про систему гарантування вкладів фізичних осіб”, “Про виконавче провадження”, “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, “Про обіг векселів в Україні”, “Про цінні папери та фондовий ринок”, “Про страхування”, Декретів Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і валютного контролю”, “Про державне мито” зміни, якими передбачається:
- розширення напрямків використання коштів Фонду, у тому числі надання приймаючому або перехідному банку позики на умовах субординованого боргу;
- створення Фондом спеціалізованої установи, яка має вживати заходи для розрахунку з кредиторами неплатоспроможного банку;
- запровадження нових видів цінних паперів – фінансовий вексель Фонду та облігації Фонду;
- уточнення повноважень адміністративної ради, виконавчої дирекції Фонду;
- уточнення кола осіб, які є працівниками Фонду, а також врегулювання питань що до їх захисту та майнової відповідальності;
- порядок інформування Фондом громадськості та кредиторів неплатоспроможних банків про свою діяльність;
- розширення джерел формування коштів Фонду, в тому числі за рахунок облігацій внутрішньої державної позики;
- доповнення підстав запровадження спеціального збору;
- непоширення гарантій на вклад у банку, якщо такий вклад використовується вкладником як засіб забезпечення виконання іншого зобов’язання перед цим банком та за вкладами у банківських металах;
- проведення розрахунків з вкладниками також через національного оператора поштового зв'язку або іншим способом;
- розширення повноважень Фонду в частині застосування до банків за порушення ними законодавства про систему гарантування вкладів адміністративно – господарських санкцій у вигляді письмового застереження, диференційованого штрафу або розпорядження про усунення порушень законодавства;
- встановлення можливості продовження строку тимчасової адміністрації до одного місяця.
- розширення випадків задоволення вимог кредиторів під час тимчасової адміністрації;
- надання уповноваженій особі Фонду під час тимчасової адміністрації права розривати непотрібні договори, приймати осіб на роботу до банку;
- уточнення порядку залучення до роботи під час тимчасової адміністрації радників, юристів, оцінювачів та інших;
- визначення підстав для визнання договорів за участі банку нікчемними (під час тимчасової адміністрації) та порядку роботи уповноваженої особи Фонду з такими договорами;
- уточнення порядку проведення уповноваженою особою Фонду інвентаризації під час тимчасової адміністрації;
- встановлення спрощеного порядку проведення процедур, пов’язаних з придбанням інвестором неплатоспроможного або перехідного банку;
- призначення куратора Фонду в неплатоспроможний/перехідний банк, придбаний інвестором та визначення повноважень куратора;
- визначення порядку виведення неплатоспроможного банку з ринку за участі Міністерства фінансів України або державного банку;
- уточнення наслідків призначення уповноваженої особи Фонду під час ліквідації банку;
- уточнення порядку розпорядження активами банку, що перебуває у стадії ліквідації, які не включаються до ліквідаційної маси, зокрема кошти на рахунках іпотечних активів, активів недержавного пенсійного фонду, фонду фінансування будівництва або майно фонду операцій з нерухомістю;
- уточнення порядку реалізації та списання залишків майна банку при ліквідації;
- надання Фонду права витребовувати в судовому порядку від контролерів, керівників та інших власників істотної участі банку кошти в сумі, необхідній для погашення заборгованості перед кредиторами банку, що не погашена за недостатністю майна;
- непоширення процедур регуляторної політики на акти Фонду з питань виведення неплатоспроможних банків з ринку;
- уточнюється координація та співпраця Фонду та Національного банку України;
- встановлюються пільги щодо сплати державного мита Фонду за дії пов’язані з утворенням перехідного банку, а також приймаючому та перехідному банку за отримання активів і зобов’язань, внесення змін до державних реєстрів;
- встановлюється право неплатоспроможних банків, ліквідацію яких здійснює Фонд, здійснювати валютні операції без ліцензії Національного банку України;
- уточнення щодо обов’язкового зупинення виконавчого провадження у разі здійснення тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку;
- непоширення дії законодавства про державні закупівлі на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи та послуги, необхідні для виконання Фондом власних функцій.
Як зазначено в пояснювальный записці, законопроект забезпечує наближення банківського законодавства України до Європейських стандартів банківського нагляду, Директиви 2013/36/ЄС Європейського парламенту та Ради від 26.06.2013 про доступ до діяльності кредитних організацій та пруденційний нагляд за діяльністю кредитних організацій та інвестиційних компаній, що вносить зміни до Директиви 2002/87/ЄС та скасовує Директиви 2006/48/ЄС і 2006/49/ЄС.
Запровадження таких змін сприятиме підвищенню рівня капіталізації банків, що має забезпечити належне виконання банківською системою головної загальнодержавної місії, яка полягає в кредитній підтримці процесів відновлення економічного зростання держави, а також посилення захисту інтересів вкладників та кредиторів.
Джерело: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/we...
Коментарі до матеріалу